כשמדובר במטרה שכיחה כמו 'חיטוב ' הגוף, לא נתפס, לעיתים, מה המתאמן ברמות השונות מוכן לעשות על מנת להפחית במשקל הגוף ובכלל –להיראות טוב יותר?

להלן רשימה חלקית של אותן פעולות:

חיטוב הגוף

חיטוב הגוף | אילוסטרציה: fotolia

1. ביצוע אימונים בהיקפים עצומים

מדובר הן על אימונים אירוביים והן על אימונים אנאירוביים שונים שנעשים לא לשם השגת מטרה ספורטיבית כלשהי, אלא בעיקר בשל האובססיה להפחית במשקל הגוף ובאחוזי השומן ולהיראות טוב יותר. לעיתים מדובר על היקפי אימון שמגיעים ל- 15-25 שעות בשבוע.

2. ביצוע אימונים באינטנסיביות גבוהה מאוד

מדובר על סוגי אימונים מסוימים כגון: אימונים מטבוליים, אימוני התנגדות עם משקולות או אביזרי עזר שונים המבוצעים ברמה של RM (עצימות מירבית) ועוד. זאת, לעיתים, ללא הכנה גופנית מספקת, טכניקה לקויה, היקפי אימון גדולים מדי במהלך השבוע ועוד. או אז, ייתכן שיושגו דווקא תוצאות הפוכות. קרי, עלייה באחוז השומן.

3. שימוש בסטרואידים אנבוליים, משתנים ועוד

שכיח במחוזותינו. השנים האחרונות לצערנו מאופיינות בשימוש ניכר בסטרואידים אנבוליים שנעשה בהם שימוש כשמדובר בשיפור יכולות אנאירוביות. לדוגמה, באימון משקולות או הרמת משקולות הדבר שכיח במיוחד, הן בספורט העממי והן בספורט התחרותי. סיבות לשימוש לא חסרות לרבות: השגת מטרת האימון בתקופת זמן קצרה מהותית (מאשר אי שימוש באותם חומרים), הפחתת זמן ההתאוששות בין האימונים, שיפור ממשי של יכולות ספורטיביות ייחודיות, מראה אסתטי טוב יותר ועוד. מנגד, חשוב לציין שמדובר על סיכון בריאותי של ממש וזאת גם בשל הסיבה שהשימוש בחומרים נעשה ללא פיקוח רפואי, המינונים בהם נעשה שימוש גדול במיוחד, חלק מהחומרים מזויפים (!) והנם בעלי סיכון גבוה למשתמש מבחינה בריאותית ועוד. המדהים הנו שמתאמנים 'מן השורה' שלא מתכננים לפתח קרירה כמפתחי גוף, או להשיג הישג ספורטיבי מסוים, אלא בעיקר – ל'חטב' את גופם לרמה גבוהה, מוכנים לקחת את הסיכון בשימוש על בסיס קבוע בחומרים אלה ואחרים.

4. אימוץ דיאטות קיצוניות של ממש עד כדי סיכון בריאותי

דיאטות מיועדות, בין השאר, להביא לשינוי במשקל הגוף, הרכבו ועוד. ברם, ישנן גם מטרות אחרות חשובות כמו: אימוץ הדיאטות שנעשות בשל בעיה בריאותית, עודף משקל קיצוני, שמירה על המשקל החדש לאחר תהליך התערבות, משוקמים שונים, אותם אנשים הרגישים ללקטוז, גלוטן ועוד, הלוקים במחלות מעיים שונות ומה לא. בנוסף, נעשות גם דיאטות לשם ירידה במשקל או שמירה עליו אצל ספורטאים בהם יש קטגוריות משקל. מנגד, אימוץ דיאטות קיצוניות לשם ירידה במשקל ואולי 'חיטוב' הגוף עלולות גם להיות מסוכנות לאדם ולהיות כרוכות בפגיעה אפשרית במערכות הגוף השונות כמו: שלד-שריר, המערכת הקרדיווסקולרית, המוח ועוד. לפעמים מדובר על דיאטות הכוללות לא יותר מ- 500 קלוריות (!) ביום למשך תקופה וכמובן שהדבר אינו מומלץ וכרוך בבעיות בריאותיות ואחרות לא מעטות. בנוסף, הבעיה בדיאטות הדלות כל כך בכמות הקלוריות פר יום הנה פגיעה מהותית במסת הגוף הרזה.

5. טיפולים אסתטיים שונים ומשונים 

כגון: הגדלת חזה (הניתוח השכיח ביותר בישראל), הגדלה ועיצוב הישבן, הוצאת צלעות תחתונות (לשם שיפור הפרופורציה הגופנית), שאיבות שומן בדרגות שונות ומה לא. מדובר, אגב, בניתוחים ממש יקרים.

6. צריכה יום יומית גדולה מאוד של חלבון לשם בניית מסת השריר וזירוז התהליכים השונים

שכיחה במיוחד אצל גברים שמעוניינים בהעלאת מסת השריר או אף – בפיתוח גוף תחרותי. או אז, ניתן להבחין גם בכאלה שרק התחילו את דרכם בביצוע אימוני כוח כאלה ואחרים שכבר צורכים כמויות חלבון עצומות מדי יום ביומו ולכך אין צורך. כמו כן, יש לכך השלכות שליליות מבחינת ההשמנה (חשוב לזכור שגם החלבון מכיל קלוריות) , ויש הטוענים כי גם מבחינה בריאותית (עד כה אין הוכחות חד משמעיות בעניין זה) .

 

ד"ר איתי זיוד"ר איתי זיו (Ph.D) עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. מנהל מקצועי של קורסי הכשרה מתקדמים לאנשי מקצוע במכללה האקדמית בוינגייט.
מנהל תחום הסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט.
הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", ויחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה.

בלוגים נוספים שכתב ד"ר איתי זיו

המחיר הגבוה במיוחד של גוף חטוב מאוד או רזון קיצוני 

משקל ואחוזי שומן אצל ספורטאי כח ומפתחי גוף

פציעות ספורט והקשר להשמנה

השפעת החברה על ההשמנה

כלים יישומיים לטיפול בילדים ומתבגרים כבדי משקל

הבדלים בין נשים וגברים בכושר ההתמדה באימון

ריצה עד איזה גיל מומלץ? 

חיטוב הגוף פרק 1

 

ליצירת קשר: לחץ'צי כאן

בלוגים, דעות, נתניה נט