בית המקדש בית המקדש בעבודה עברית- הטור של הרב שניאור ברוד בית המקדש תמונה: הרב שניאור

בצומת הכניסה לשכונת מגורנו, עמדו שני פעילים מיוזעים על רקע שלט גדול הקורא לחלוקה צודקת, לדבריהם, של המשאבים הציבוריים, ובמקרה זה של זכויות הגז. הפעילים הנמרצים הציעו לעוברים ושבים פליירים בנושא, וניסו לשכנע את הנהגים שהמתינו להחלפת האור ברמזור לירוק, להדביק סטיקר על אחורי הרכב

באותו מקום, לפני שנה בדיוק, ניטעו אוהלים שהפכו לסמל המחאה החברתית של הקיץ הקודם, וזעקו את מצוקת הדיור של הזוגות הצעירים.

לפעמים נדמה שהמחאה הציבורית, שמשום-מה מתעוררת תמיד בקיץ, היא סוג של תעסוקה לחופש, תעסוקה כזאת שגם לא עולה כסף. פעם זו מצוקת הדיור ויוקר המחיה, ופעם זו סוגיית האנרגיה שארצנו התברכה בה. העיקר שנמצאה הדרך להעביר את החופש הארוך והמשעמם...
אם נחזור רגע למצוקת הדיור שלא באמת עזבה אותנו, מעניין לגלות שיש שותף גדול ונחשב מאוד למצוקה הזאת. תתפלאו לשמוע, אבל גם לאלוקים - ממש כמו לזוגות הצעירים - אין בית משלו לגור בו. אלא שבניגוד אלינו, זאת לא מצוקת תקציב, אלא משהו הרבה יותר עמוק.

לשם מה אלוקים כל-יכול צריך בית? ומה המשמעות של בית לאלוקים, אם ממילא הוא נמצא בכל מקום? 

אם נתבונן בעצמנו, נראה שלמרות שאנו נמצאים במקומות שונים לאורך היום, עדיין שום מקום לא דומה להיותנו בבית. כי בחוץ, ה'אני' שלנו לא מתגלה בצורה מוחלטת. אנו לא מרשים לעצמנו לומר הכל, וגם לא עושים כל מה שהיינו רוצים לעשות. רק בביתנו, אנחנו מרשים לעצמנו להיות מי שאנו באמת, ללא מעצורים ומגבלות.
גם אלוקים נוכח ונמצא בכל מקום, אלא שנוכחותו חבויה, נסתרת. אנחנו אלה שבכוחנו להנכיח את מציאותו ולהביא אותה לידי גילוי. בית-המקדש היה מקום בו מציאותו של אלוקים הייתה גלויה ומוחשית. זה היה המקום היחיד בעולם בו התגלתה השכינה באופן תמידי.
ירושלים היום בנויה כנראה יותר מאי-פעם, ואפילו הכותל המערבי נגיש לכל יהודי שרוצה לעלות אליו ולשאת תפילה. אז מה בכל זאת חסר בה בירושלים? – חסרה בה הנשמה. כי בית-המקדש הוא לא עוד מבנה. הוא תמציתה ועיקרה של העיר המופלאה הזאת.

מצפים לגאולה

יהדות - בית המקדש בעבודה עברית- הטור של הרב שניאור ברוד
הימים האלה, ימי בין-המצרים, בהם אנו אבלים על חורבן הבית ועל גלות שנמשכת כבר קרוב לאלפיים שנה, מזכירים לנו שכדי שיבנה בית-המקדש מחדש, דרושה כאן עבודה עברית. ההומוריסטים שבינינו יאמרו שזאת הסיבה שהבית עדיין לא בנוי. מתי בפעם האחרונה ראיתם פועל בניין יהודי?..
את בית-המקדש הפיזי יבנה המשיח כשיבוא, אבל אנחנו צריכים לבנות את המקדש הפנימי שבתוכנו, ולהביא את הקדושה אל המרחב בו אנו חיים.
אז זהו, כדי שיבנה המקדש מחדש, לא נוכל עוד להסתמך על עובדים זרים. במקרה הזה - העבודה מוטלת עלינו.

 

על כותב: הרב שניאור- רב ושליח חב"ד ברמת פולג ועיר ימים

מאמרים נוספים מאת הרב שניאור:

הרבי של כולם

זוג שליחים, אחד אלוקינו

אני ואתה נשנה את העולם