חברים יקרים, שלום רב לכם! החורף הסתיים, והאביב הגיע לחדש אותנו. חדוות החיים של חג הפורים (לפני 3 שבועות) מתחלפת בתחושת החרות והעצמאות הרוחנית של חג הפסח.

הרבה חוויות יפות ומשמעותיות עברו עלינו מאז הפסח של שנה שעברה. זכור לי במיוחד, שבליל הסדר בביתי הארחתי משפחה יהודית אמריקאית חמה ומיוחדת. לקראת הסוף ראיתי את ההתרגשות בעיניים שלהם, הזוהרות, באמירת "לשנה הבאה בירושלים הבנויה, לשנה הבאה בישראל".

אך החלום שלהם עוד לא התגשם. הם עדיין גרים בעיר יפה, בפרברי בוסטון המקסימה. לא כולם יודעים, אבל במאה הקודמת נמצאה עדות ארכאולוגית חשובה ומדהימה, על אודות קיום חג הפסח במצרים, בתקופת השלטון הפרסי, בשנת 419 לפנה"ס ( כלומר, לפני 2,434 שנים בדיוק). הפפירוס הזה כונה בשם "איגרת הפסח". ניתן ללמוד ממנה המון דברים, הן על חגיגת חג הפסח מחוץ לארץ ישראל, בתחילת תקופת שיבת ציון בראשית תקופת הבית השני, והן על היחסים המורכבים בין ההנהגה בארץ ובין ההנהגה היהודית בתפוצות. 

הרב אתגר נוף בפעולה
כאשר אנחנו מתבוננים בתנ"ך אנו מגלים שהיחסים בין יהודי ארץ ישראל והגלויות מעולם לא היו פשוטים.

נביאי ישראל השכילו להבין שהישיבה בחו"ל, היא מציאות שצריך להתמודד איתה, בצורה חיובית ובונה.

הנביא ירמיהו ביקש מגולי בבל: "דרשו את שלום העיר אשר הגליתי אתכם שמה, והתפללו בעדה אל ה', כי בשלומה יהיה לכם שלום" (יר' כט:7).

הנביא מיכה סבר שיהודי הגולה מביאים ברכה לאותן האומות בתוכן הם יושבים: "והיה שארית יעקב בקרב עמים רבים, כטל מאת ה', כרביבים עלי עשב" (מי' ה:6).

עזרא הסופר ביקש בתקופת שיבת ציון מגלות פרס, תמיכת היהודים הנשארים בגלויות, במימון ובשותפות אמת: "וכל הנשאר מכל המקומות אשר הוא גר שם, ינשאוהו אנשי מקומו בכסף ובזהב וברכוש ובבהמה עם הנדבה לבית אלוהים אשר בירושלים" (עז' א:4).

על כן, ראויים לשבח היו היחסים בין יהודי ארץ ישראל ויהודי ביב, המושבה היהודית אשר במצרים, במאה ה-5 לפנה"ס. במכתב מיוחד שנשלח בשנת 419 לפנה"ס, המכונה במחקר "איגרת הפסח", מאחל חנניה המנהיג הירושלמי לאחים היהודים אשר ביב, שפע ברכות ומוסר להם הוראות מיוחדות לחגיגת חג הפסח: "הטהרו והיו נקיים".

עם בואם של ימי האביב, אנו מתחדשים. כשם שמנקים את בתינו לקראת הפסח עלינו לנקות לא פחות את החמץ שבלב. הניקיון החיצוני הוא רק רמז וסימן לחיוניות הניקיון הפנימי.

אנו, אזרחי ישראל, עברנו תקופת בחירות לא קלה, אפילו הייתי אומר עכורה. מלאה בהשמצות וססמאות, אשר גרמו נזק למרקם היחסים העדין והשברירי של חברתנו. התחדשות האביב וחג הפסח צריך לעודד אותנו, לכבד ולאהוב גם את השונה מאיתנו: לקרב בין אשכנזים ומזרחיים, חילונים ומסורתיים, רפורמיים וחרדים, יהודים וערבים, נוצרים, מוסלמים ודרוזים. כולנו ביחד צריכים לקבל את מצוות "ואהבת לרעך כמוך".

די כבר עם השנאה, הקנאה והקנטור, אביב הגיע, פסח בא, הגיע זמן הרעות והידידות. חברים, מצווה עלינו להפנים את המסר מלפני 2,434 שנים: היטהרו והיו נקיים.  בקהילת "נתן-יה" אנו כה שמחים שהצלחנו לחדש את הידידות והשותפות החיונית והיפה עם אחינו היהודים בארה"ב, במיוחד עם היהודים של העיר התאומה שלנו סינסינטי, שכה תורמים לעיר שלנו דרך השותפות.

edger2מי ייתן ונדע לחזק את זהותנו הישראלית והיהודית, שנעמיק את הקשרים עם יהודי העולם ובינינו בארץ. מי ייתן ויחדלו אויבינו מפיגועי טרור בארץ וממעשי אנטישמיות בעולם. מי ייתן ונוכל לחיות ארצנו בעצמאות בשלום, בשלווה ובביטחון, חברים כל ישראל ונאמר: אמן.

בברכת חג פסח בריא, שמח ומשמעותי,
הרב ד"ר אדגר נוף
ק"ק "נתן-יה"

--
הרב אדגר נוף Rabbi Edgar Nof
טלפון - 052-6538655 Cellphone - (+) 011-972-52-6538655

בלוגים, דעות, נתניה נט