פציעות בחג הילדים יוצאים לחופשת הפסח, ועם החופשה מגיעות התאונות אילוסטרציה: fotolia

מחקר: עלייה בתאונות בני נוער בזמן החופשה. משפטנים: ההורים לא מודעים לכך שלילדיהם מגיע פיצוי של עשרות אלפי שקלים ממשרד החינוך

על פי נתוני מחקר, מספר הילדים הנפגעים בישראל בעונות החופשות הגדולות, עולה בהרבה על מספר הנפגעים בחורף.

אילוסטרציה: fotolia

רבים מהילדים סוחבים איתם נכות לשנים, וחלק מהם אף מאבדים את חייהם כתוצאה מתאונה.
"רוב ההורים כלל לא מודעים לכך שבכל שעה ובכל יום, גם בחופשה ובמסגרות מחוץ לבית הספר – הילדים שלהם מבוטחים בביטוח תאונות אישיות בהתאם לחוק חינוך חובה" אומרת עוה"ד לירון ביבר-הררי, העוסקת בייצוג תלמידים נפגעי תאונות.
לדבריה, ביטוח זה מהווה פעמים רבות תוספת משמעותית לפיצויים הניתנים לבני נוער המעורבים בתאונות – והוא יכול להגיע לעשרות ואף למאות אלפי שקלים.
מחקר של מכון 'בטרם' שהתפרסם בשנת 2015, והוזכר בדיוני הכנסת - קבע כי מדי שנה מגיעים בישראל כ-200 אלף ילדים ובני נוער לחדרי מיון בגין היפגעות, כ-23 אלף מהם מתאשפזים. קרוב ל-200 מהם נפגעים אנושות וכ-120 מהמקרים מסתיימים במוות.
ע"פ המחקר עולה כי הסיכון לתמותה מהיפגעות בלתי מכוונת בעונות הקיץ (יוני-אוגוסט) והאביב (מרס) גדול מבעונות החורף והסתיו.
לדברי עוה"ד לירון ביבר-הררי, כל ילד ונער – מגיל 3 ועד כיתה י"ב - הלומד במוסד חינוכי בהתאם להגדרתו בחוק חינוך חובה, מכוסה בפוליסת תאונות אישיות תלמידים. הפוליסה מעניקה, בין היתר, פיצוי כספי בגין נכות צמיתה של מעל 5%, פיצוי בגין היעדרות מהלימודים מעל 90 יום והחזר הוצאות. לדבריה, הורים רבים אינם מודעים לכך שהכיסוי ניתן לכל תאונה שאירעה בכל שעות היום - גם מחוץ לשעות הלימודים.
גם אם הילד נפגע בתאונה בזמן משחק, טיול או כל פעילות אחרת במהלך חופשת הפסח – הוא עשוי לקבל פיצויים מתוקף הפוליסה. לדבריה, אין משמעות לגורם לתאונה ולשאלה האם ישנם אשמים. "כל עוד הפציעה אירעה כתוצאה מתאונה ולא ממחלה, ונקבעה נכות צמיתה של מעל 5% - התלמיד יהיה זכאי לפיצוי - ואין קיזוז בגין אשם תורם" דברי עוה"ד ביבר-הררי.

כיצד מחושב הפיצוי?

הפינה המשפטית - הילדים יוצאים לחופשת הפסח, ועם החופשה מגיעות התאונות
שיעור הפיצוי לנכות מלאה מעודכן מדי פעם ע"י משרד החינוך והגופים המבטחים אותו. למשל, פוליסת תאונות אישיות של חברת הביטוח "אילון", המבטחת את התלמידים בכל הארץ בשנת הלימודים 2016-2017, קובעת כי בגין נכות צמיתה מלאה בשיעור של 100%, יפוצה התלמיד בסכום של 402,000 שקלים. לכן תלמיד אשר נקבעו לו 10% נכות צמיתה, יקבל פיצוי יחסי בסך 40,200 שקלים.

כפל פיצוי אפשרי

לדברי עו"ד ביבר-הררי פיצוי מתוקף פוליסת תאונות אישיות של משרד החינוך לא סותר קבלת פיצוי נוסף ממקום אחר – כל עוד לא מדובר בתאונת דרכים. "אם תלמיד שעבר תאונה מבוטח בפוליסת תאונות אישיות נוספת, כמו פוליסה פרטית או פוליסה מטעם אגודת ספורט כלשהי, ייתכן מאד שהוא יהיה זכאי לכפל פיצוי – הן מפוליסת תאונות תלמידים והן מהפוליסה הנוספת" אומרת עוה"ד ביבר-הררי. לדבריה, החזר על הוצאות לא יינתן בכפל.

"פיצויים של למעלה מ-100 אלף שקלים"

אל משרדה של ביבר-הררי הגיעה משפחתו של נער בן 13, שרכב על קורקינט לאחר שעות הלימודים, ונתקל בבור בדרכו. הנער נחבט בקרקע ונחבל בפניו ובידיו, סבל משברים בידיים ובלסת ונדרש לקבל טיפול רפואי. כתוצאה מהתאונה נותרה לו נכות צמיתה בשיעור של 40%. עוה"ד ביבר-הררי הגישה תביעת פיצויים לחברת הביטוח אשר בה מבוטח התלמיד במסגרת בית הספר וחברת הביטוח נדרשה לשלם לתלמיד פיצויים של בסך של כ- 150,000 שקלים.
במקרה נוסף נפגע תלמיד בשתי תאונות שונות – האחת במסגרת בית הספר, במהלך שיעור ספורט, והשנייה מחוץ לכותלי בית הספר, במסגרת משחק כדוריד. כתוצאה משתי התאונות הללו נגרמה לתלמיד נכות צמיתה מעל 5%. עוה"ד ביבר-הררי הגישה תביעה לשתי חברות הביטוח – והתלמיד ומשפחתו פוצו בסך של כ-60,000 שקלים.

"פניה עצמאית עלולה להוליד פיצוי קטן יותר"

"במקרים של תאונות תלמידים, לא חשוב באיזו שעה או מסגרת, מומלץ לפנות לחברת הביטוח המבטחת את התלמידים במסגרת בית הספר באמצעות עורך דין העוסק בתחום", אומרת עו"ד ביבר-הררי. לדבריה, ייעוץ משפטי יוכל לסייע להורים לבחור את מסלול התביעה הנכון ביותר, כך שיוכלו למקסם את הפיצויים.

לדבריה, כאשר משפחות פונות עצמאית וללא ייצוג משפטי לחברת הביטוח, הדבר ניכר כבר מהפנייה הראשונה וכתוצאה מכך הטיפול בהן שונה לחלוטין והפיצוי אותו מקבלות משפחות כאלה נמוך על פי רוב במחצית אם לא יותר מאשר הפיצוי אותו הן עשויות לקבל אילו בחרו להעביר את הטיפול לעורך דין המתמחה בתחום. "בכל מקרה אני ממליצה מאד שלא לחתום מול חברת הביטוח על שום מסמך על מנת לקבל את הפיצוי, מבלי להתייעץ עם עורך דין לפני כן – כי על פי רוב המסמכים הללו עלולים לחסום כל אפשרות של תביעה עתידית – ופוטרים את חברת הביטוח בהוצאה כספית מינימלית".