אילוסטרציה | fotolia התעללות קשה בגן ילדים פרטי בנתניה אילוסטרציה: fotolia

ג' מנתניה הזדזע לגלות שבנו סובל בגן מאלימות פיזית ומילולית. צביטות, קשירה לעגלה, העלבות והשפלות הם חלק ממה שהילדים עברו בגן "הבן שלי עדיין מתעורר בבכי ולא התאושש" הוא אומר

זוג מנתניה, הורים לשלושה ילדים, שבנם השלישי עבר התעללות, החליטו לא לשתוק.

אילוסטרציה | fotolia

לאחר שגילו כי האלימות התגלגלה לפתח ביתם ופגעה בבנם התינוק, נחשפו וסיפרו את סיפורם, בתקווה אולי למנוע מקרים קשים בעתיד.

מכשפה מרשעת

בינואר השנה הכניסו ההורים את בנם השלישי, כיום בן שנה וחמישה חודשים, לגן פרטי בנתניה שקיבלו עליו המלצות חמות ואף הייתה להם היכרות מוקדמת עם אחת הסייעות. "אחרי חודש הילד התחיל להתעורר בלילה בבכי וצרחות", מספר האב "בהתחלה חשבנו שזה גזים או שיניים ועברנו תהליך ארוך של ייעוץ שינה, אבל זה לא היה זה. במשך חודש וחצי הוא ממש סבל מסיוטים, חלה הרבה והיו לנו הרבה לילות לבנים. הבנו שמשהו לא טוב קורה".

בתחילת אפריל החליטו בני הזוג להיכנס לעובי הקורה ושלחו עם בנם מכשיר הקלטה בתיק במשך שלושה ימים. "בכל לילה הקשבנו להקלטות ופשוט הזדעזענו", הוא אומר. "ברגע שההורים הולכים שמחת הבוקר הייתה נעלמת והסייעות היו הופכות את עורן - סוגרות את שירי הילדים ועוברות לשמוע רדיו בפול ווליום, מדברות בטלפון, צוחקות על הילדים ואפילו לא קוראות להם בשמותיהם הפרטיים".

מעבר לכך מתאר ג' שפה מלוכלכת שאין לה מקום גם במקומות רכים פחות מגן ילדים. "אמרו שם כל מיני ביטויים כמו 'יימח שמך', 'מכשפה מרשעת', 'מה הבעיה של אמא שלך?', דברים כאלה", הוא אומר. "שומעים גם שאחת הילדות ננזפת על שצבטה ילד אחר והסייעת מחזירה לה ואומרת לה 'עכשיו בואי תראי איך זה מרגיש'. נורא. בשיחה נוספת שומעים סייעת מספרת לחברתה על הילד שלנו ואיך יום קודם סייעת נוספת ממש העיפה אותו באוויר. 'אם הייתי מצלמת את זה היו סוגרים את הגן מחר', היא אמרה לה, והסייעת השנייה, במקום להזדעזע, צוחקת ואומרת שהיא יודעת ושזו לא הפעם הראשונה. אחר כך גם הבנו שיש 'עונש' בגן בו קושרים את הילדים בעגלה עם הפנים לקיר. שומעים איך הגננת מתדרכת את הסייעת שאם ההורה שואל למה, שתסביר שהיא מנסה להרדים את הילד".

חובת ההוכחה

עם הראיות שבידיהם, קיבלו בני הזוג החלטה לחשוף את ההתעללות בפני שאר ההורים. "בהתחלה לא האמינו לנו, אבל אחרי ששמעו את ההקלטות ההורים פשוט הזדעזעו", אומר ג'. השלב הבא היה שיחה לגננת, בו דרשו ההורים להיפגש איתה כדי לצפות בהתרחשויות בגן, המצולם 24 שעות ביממה. "כשהגענו הגננת אמרה שהיא צפתה בקלטות, שאין שם שום דבר וניסתה להוריד אותנו מזה", הוא אומר. "אחרי שהתעקשנו צפינו בקלטות, ובאחת מהן ראו את הילד שלי נעמד בלול, ואת אחת הסייעות פשוט מטיחה אותו על המזרן ומכסה לו בכוח את הראש בשמיכה עבה. אחר כך היא הטיחה בכוח ילדה בעגלה, חזרה לילד שלי ונתנה לו מכה חזקה בראש".

באותו יום מיהרו הזוג להתלונן במשטרה. בצו בית משפט נלקחו הקלטות ולאחר חקירה הועבר החומר לפרקליטות. בארבעת החודשים האחרונים ממתינים ההורים להתפתחויות ומצפים להגשת כתב אישום. את בנם מיהרו להוציא מהגן, שאגב ממשיך לפעול כרגיל, ולהעבירו לגן אחר. שתי הסייעות, עובדות ותיקות המועסקות כבר שנים בגן, פוטרו בו במקום על ידי הגננת בטלפון.
"כשהקשבנו עם הגננת ובעלה להקלטות, הוא אמר לנו בקשר לאלימות המילולית והקללות 'מה אתם רוצים, זה הסלנג של הגן, מה אתם רוצים שנעסיק כאן עובדות עם תואר שני", מתקומם ג' "על עניין הצביטות הבעל צחק ואמר שהסייעת 'בסך הכל ממחישה לתינוקת איך מרגיש שצובטים מישהו אחר' ".

בידיים טובות?

"אני בטוח שהילד שלי לא התאושש, והוא עדיין מתעורר בבכי", מסכם ג' "הבעיה בתינוקות היא שאי אפשר להוכיח פגיעה נפשית. יכול להיות שזה ישפיע עליו גם בהמשך החיים, אין לנו מושג. לכל החברים שלי אמרתי לקחת מכשיר הקלטה ולבדוק, כי לצערי ההתעללות בגנים כבר הפכה לנורמה. אישית קשה לי מאוד לסמוך על הגנים ובהחלט יש חוסר ביטחון וחשש האם הילד נמצא בידיים טובות. אני קורא להורים, לסייעות ולכל מי שאפשר – אם אתם נחשפים לאלימות פיזית או מילולית חובה לבוא ולדווח ולא משנה מה המחיר. אין מחיר יקר יותר מהפגיעה בילדים שלנו".