טשומה למלם, הבעלים של בר ה"למלם" בנתניה "מתנכלים לנו כי אנחנו אתיופים" טשומה למלם, הבעלים של בר ה"למלם" בנתניה

פתיחת תיקים פליליים, דו"חות במאות אלפי שקלים, אפליה לעומת עסקים אחרים והתנכלות מתמדת. עסקים רבים בבעלות יוצאי אתיופיה סובלים מהתנהלותה של עיריית נתניה ולא רואים פתרון באופק. למלם טשומה, בעלת בר ה"למלם": "אני לא מעזה לקמבן את הפקחים ולשלם בשחור כדי להימנע מדו"חות. מה לעשות, אני לא קרובה לצלחת. רק אותנו מחפשים". העירייה בתגובה: "הטענה הינה ממוחזרת"

בקהילה האתיופית לא מוכנים לשתוק יותר נוכח ההתנהלות כלפיהם, לכאורה, של עיריית נתניה.

כזכור, בישיבת המועצה בחודש שעבר התעמת דניאל מהרט עם שלמה ישי לאחר שקבל על סדרת הדו"חות אותם סופגים העסקים של בני העדה – עסקים שלטענתו חוקיים לחלוטין ופועלים ברישיון. כעת מתברר שדבריו של מהרט לא נאמרו בחלל ריק. ההתנהלות כלפי אחד העסקים בעיר – בר ה"למלם" בבעלותה של למלם טשומה, חושפת תמונה בעייתית מאוד ומגלה טפח מייצג ממה שנאלצת לעבור בת העדה, וכל זאת לטענתה משום שהיא אתיופית.

140 אלף ₪ דו"חות

בר ה"למלם" ברחוב הספיר 5 במתחם השוק בעיר פתוח כבר כ-9 שנים. את העסק הקימה כאמור טשומה, אם חד הורית לילד בן 6 המתגוררת בשכונת ותיקים בנתניה. בטרם התראיינה הביעה חשש כי בעקבות הדברים העירייה תחריף את הצעדים שכבר נקטה כלפיה פתיחת תיק פלילי בטענה להפעלת עסק ללא רישיון, תיק עליו היא צפויה להישפט ב-14 באפריל. "אני מפחדת שהעירייה תמצא דרך להעיף אותי מהעסק שלי. מול גוף כזה ענק אני כזו קטנה", מספרת למלם טשומה בשיחה גלויה עם "נתניה נט". "פשוט לא נותנים לי לעבוד. מה שעצוב הוא שיש במתחם חמישה עסקים- שניים בבעלות של רוסים ושלושה של אתיופים, אבל רק אותנו מחפשים. לא משנה מה יעשו הרוסים ובאיזו שעה יסגרו, אצלם הכל בסדר. אני לא מעזה ולא חושבת שאני צריכה לקמבן את הפקחים בכסף. מה לעשות, אני לא קרובה לצלחת".<

פקחים מגיעים לביקורת בבר ה"למלם" בנתניה

מה זאת אומרת לקמבן אותם בכסף?

"לשלם להם בשחור כדי להימנע מדו"חות. הרבה עושים את זה ומדברים על זה אבל כולם מפחדים להוציא לתקשורת, אז אולי הגיע הזמן. אני כל הזמן מקבלת דו"חות שהגיעו לסכום מצטבר של 140 אלף ₪ על כל דבר שתרצה, אין לזה סוף ואין לי איך לשלם אותם. נניח שצריך לסגור ב-12 בלילה ואני מאחרת בשלוש דקות, פקח יתפוס אותי בדלת וייתן לי דו"ח של 4,000-5,000 ₪, כמה שבא לו. בכל הברים גם יש פינות עישון בהן מותר לעשן, רק בפינת העישון שלי אסור. מן הסתם עיריית נתניה מתנכלת לנו כי אנחנו אתיופים".

p>

אנשים בנתניה - "מתנכלים לנו כי אנחנו אתיופים"

140 אלף ₪ דו"חות

סתימת פיות

בצר לה, ניסתה למלם ליזום מהלך איחוד של מספר עסקים בעיר בבעלות אתיופית על מנת להיאבק בגזירות העירייה. לטענתה, העירייה בתגובה פנתה לאותם עסקים והציעה להם הטבות שונות ובלבד שלא יפעלו נגדה. "בעירייה פשוט עשו ממני צחוק וככה פירקו אותי", היא מספרת. "באו לשאר העסקים ואמרו להם "תעשו מה שאתם רוצים, רק תסתמו את הפה ואל תפעלו נגדנו. נשארתי לבד". כמפלט אחרון, פנתה למלם באמצעות הפייסבוק לראש העירייה, מרים פיירברג איכר, אך גם משם לא הגיעה הישועה. "אני אם חד הורית, אין לי עבודה אחרת ואין לי לאן ללכת", היא מסכמת בעצב. "העסק שלי חוקי וכל מה שאני רוצה הוא יחס שווה. תנו לי לעבוד ולהתפרנס כמו כולם".

"אין ספק שהעסקים של האתיופים בנתניה זקוקים לעזרה מכל כיוון אפשרי כי הם חווים כרגע את אותו הדבר וסופגים קנסות שלא לצורך", אומר חבר המועצה דניאל מהרט. "בנוסף, היה צעד מאוד קיצוני מצד העירייה, בו היא הזמינה את כל העסקים בבעלות אתיופית למשטרה ופתחה להם תיקים על הפעלת עסק ללא רישיון. העסקים, רובם ברים דוגמת ה"למלם", ה"אלמז" וה"טוביה", הם לגיטימיים וחוקיים, אבל נמצאים באיום מתמיד ובמצב לא פשוט. כמובן שפניתי לעירייה וגם הגשתי שאילתא, אבל העירייה התחמקה, לא ענתה וגלגלה את הדברים לכיוון המשטרה. יש בלבול מאוד גדול מצד העירייה בין עסקים של שוהים בלתי חוקיים שמרעישים בשעות לא שעות, לבין עסקים של יוצאי אתיופיה שמתנהלים כמו שצריך בהליך רישוי ונסגרים בזמן. העירייה רואה את כל העסקים האלה כנישה אחת ומתנכלת להם, אבל מי שסובלים בסופו של דבר הם יוצאי אתיופיה".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "הטענה הינה ממוחזרת. אנו אוכפים בצורה שיוויונית וכל טענה אחרת משוללת כל יסוד".