פונדק הים מסעדת "פונדק הים" המיתולוגית בסכנת סגירה פונדק הים | צילום: מחאג'נה עלי

דוד קוצר בן ה-74 פתח את המסעדה יחד עם בני משפחתו לפני כמעט 50 שנה. בעשר השנים האחרונות הוא נאבק על מנת להוציא רישיון עסק, מאבק שעלול להסתיים בסוף החודש בסגירת המסעדה
בסוף החודש ייגזר דינה של אחת המסעדות המוכרות והנוסטלגיות בעיר.

דוד קוצר יעמוד למשפט בגין ניהול עסק ללא רישיון אחרי קרוב ל-10 שנים בהם מבקשים ממנו לטענתו להמציא עוד ועוד אישורים "הם מתעללים בי כבר כמה שנים, כל הזמן מציקים לי, כל פעם משהו אחר, כל יום חוקים חדשים. מה לא עשיתי? עשיתי כבר הכל" מספר קוצר ומוסיף "זה התחיל עם לוח החשמל שנתבקשתי להחליף, המשיך עם גלאי עשן וניקוי ארובות, סוכך שמצל בקיץ ומגן מפני גשם ונתבקשתי להחליפו לאחד אחר שמתרומם ויורד, אבל זה לא ניתן על המבנה הזה והנוכחי קיים 40 שנה, בכל פעם משהו אחר". כעת מחכה קוצר לביקורת האחרונה של משרד הבריאות בתקווה שלא יהיו טענות או בקשות נוספות ויאושר לו הרישיון.

"נקעה נפשי, את הלב הם אכלו לי עם מזלג בלי סכין"

לדוד היה רישיון עסק במשך 40 שנים ובפעם האחרונה שחודש הרישיון הוא חודש על שמה של קרובת משפחתו שעבדה איתו במסעדה. לאחר שהיא עזבה את העסק ניסה דוד לחדש את הרישיון ונתקל בסירוב מתמשך כבר 10 שנים "נקעה נפשי, את הלב הם אכלו לי עם מזלג בלי סכין, אני כבר לא יודע מה לעשות עם עצמי, לזרוק את עצמי מהקומה ה-5? אני והאחים שלי בנינו את המסעדה ושמרנו עליה כל החיים".

"שלמה ארצי, להקות צה"ל וקבוצות כדורגל אכלו אצלי"

המסעדה הוקמה ב-16/6/66 על ידי דוד קוצר שהיה אז רק בן 24, הוא פתח את המסעדה עם שלושת אחיו וקרוב משפחה נוסף. מאז נפטרו כל שותפיו של דוד והוא נשאר לנהל את המקום לבדו. דוד מספר על ימים מאושרים יותר שהוא והמסעדה ידעו "חצי הארץ אכלה פה, שלמה ארצי כשהיה עוד טירון, להקות הזמר ולהקות צה"ל, כל קבוצות הכדורגל, מכבי נתניה הייתה באה בכל מוצאי שבת ואחרי ניצחון היה פה בית מטורפים, היה פה עולם ומלואו. היה יפה, כיפי. בקרוב יהיה לי את העסק 50 שנה בדיוק ובמקום חגיגות יובל אני אצא לפנסיה או לבית סוהר על ניהול עסק ללא רישיון".

"יש לי הרבה ילדים שגידלתי, זה הדור השלישי או הרביעי שאוכל במסעדה"

למרות הקשיים איתם מתמודד קוצר, הוא נאחז באהבת הלקוחות שלו והתמיכה לה הוא זוכה ברחובות העיר "יש לי הרבה ילדים שגידלתי, זה הדור השלישי או הרביעי שאוכל במסעדה ואומרים לי אל תוותר, אנשים נותנים לי פידבקים ומעודדים אותי. אני מקווה שיהיה בסדר, הם אומרים לי - אנחנו נבוא להפגין רק תגיד".

תגובת העירייה

"מדובר במסעדה המתנהלת ללא רישיון עסק כ-10 שנים, כאשר אי הוצאת הרישיון הינה באחריות של בעל העסק. נציין כי כל עסק טעון רישוי נדרש לקיים עפ"י חוק רישוי עסקים את דרישות הגורמים המאשרים (שהנם - משרד הבריאות, שירותי הכבאות, משטרה ומנהל ההנדסה העירוני). עסק זה מסורב על ידי משרד הבריאות בשל ליקויים תברואתיים הקיימים בו, ליקויים שהנם ברי הסדרה אולם בעל העסק אינו פועל להסדרתם. כמו כן העסק מסורב על ידי שירותי הכבאות בשל אי קיום דרישותיהם ונוסף על כך קיימת בו חריגת בניה, הניתנת להסרה בקלות אך לדאבוננו בעל העסק אינו טורח להסדרתה. עוד נוסיף כי לעסק הוצא צו סגירה במסגרת הליך שיפוטי קודם, לנוכח ניהולו ללא רישיון עסק והצו השיפוטי מופר על ידי בעל העסק, המפעיל את המקום על אף צו בית המשפט. בגין הפרת הצו השיפוטי לכאורה מתנהל כיום הליך שיפוטי נוסף נגד בעל העסק".