פנתיי וילדיה "למי יש זמן לחשוב על החג? כל רגע יכולים להרוס לנו את הבית" פנתיי וילדיה

פנטאיי אבי, אם ל-9 ילדים משכונת דורה בנתניה, קיבלה צו הריסה לביתה בטענה שבנתה בו חדר נוסף. מבעד לדמעות והחרדות לגורל הילדים היא מבקשת: "עזרו לי למצוא פתרון כדי שלילדים יהיה איפה לישון"

הערב (ראשון), כשהמוני בתי אב בישראל יתכנסו לסעודה החגיגית של ראש השנה, פנטאיי אבי תתקשה למצוא סיבות טובות לחייך.

למעשה אבי, תושבת שכונת דורה ואם ל-9 ילדים, כלל לא חושבת על ההכנות הסידורים לארוחת החג, אלא עסוקה במלחמה חשובה הרבה יותר: הקרב על הבית שלה.

רק עוד חדר

עד לפני שנתיים נאלצה פנטאיי לשכן את תשעת ילדיה, בגילאי 3-24, בשלושה חדרים בלבד. בשל הצפיפות הנוראית והיעדר מקומות לינה, גייסה אם המשפחה לפני כשנתיים הלוואה על סך 70 אלף ₪ ובנתה בדירתה שברחוב יחזקאל, חדר נוסף.

לדבריה ולדברי בן זוגה, מולא דמקה, עם תחילת העבודות נעשתה בדיקה בדירה מטעם העירייה, ולאחר שהובהר לאנשיה כי קשה עד בלתי אפשרי להלין 9 ילדים בשלושה חדרים בלבד, אושר למשפחה לבנות חדר נוסף. באופן תמוה, שלא לומר מרגיז, כשנה לאחר סיום העבודות הגיעה תביעה לבית המשפחה בשל חריגת בנייה, ומאוחר יותר הוצא לבית צו הריסה.

אין תקווה

פנטאיי אבי לא יודעת את נפשה מצער. מכריה מעידים על אשה טובה וחיובית, שמתנדבת בשנתיים האחרונות כסיירת מטעם הנהגת ההורים, וכל רצונה הוא לחיות בכבוד ולדאוג לשלום ילדיה. עד לפני חודש עבדה בניקיון בתים ומשרדים, ולאחרונה חדלה לעבוד בשל הבעיות הקשות שהציפו את ביתה. בנוסף, זכאית אבי לדמי מזונות בסך 2000 ₪ בחודש.      

"ההורים שלי נפטרו וגם הילדים הגדולים שלי לא עובדים, כך שחוץ מבן הזוג שלי, אין לי עזרה מאף אחד", אומרת פנטאיי. "אני כל הזמן בוכה ואין לי אפשרות בכלל לחשוב על החג, כי בכל יום עלולים לבוא ולהרוס לי את הבית. איפה הילדים יישנו? ניסינו לקבל סיוע משפטי, אבל טוענים שהגשנו את הטפסים מאוחר וזה כבר מאוחר מדי. אין לנו תקווה וכנראה אין מה לעשות, אבל אני פונה לאחראים בעירייה ומבקשת: עזרו לי למצוא פתרון כדי שלילדים יהיה איפה לישון".

"הורג אותי לראות אותה ככה"

מולה דמקה, אזרח עובד צה"ל ובן זוגה של פנטאיי, מתקשה להתמודד עם מצבה הנוכחי: "פנטאיי במצב קשה, פשוט בהלם ולא יודעת מה לעשות", הוא אומר. "היא פשוט משתגעת איפה הילדים ישנו ולא מפסיקה לבכות. הורג אותי לראות אותה ככה. היא קיבלה מכתבה שאומר שעוד מעט יהרסו את הבית ואי אפשר לערער. זה שבר אותה. זו אשה טובה שלא מגיע לה היחס הזה. במקום לעזור לה מאיימים להרוס את הבית בשביל חדר אחד? למי יש זמן לחשוב על החג במצב כזה? חשוב לי להגיד שלא התכוונו לעשות רע לאף אחד ואנחנו רק רוצים שיבטלו את הצו והעירייה תמצא לנו פתרון חוקי כדי שנוכל להישאר בבית שלנו".  

יכול להיות שקל יותר להוציא צווי הריסה לבני הקהילה האתיופית בנתניה?

"אני לא יודע אם זו הסיבה, אבל כנראה שמישהו ניצל את המצוקה שלנו ודיווח עלינו לעירייה. בשורה התחתונה יש הרבה חריגות בנייה בנתניה ואנחנו חלשים, אז אולי קל יותר לעשות את זה לנו".   

גורם המצוי בפרטים ומלווה מקרוב את המשפחה, הביע מחאה על היחס לו זוכים בני הקהילה האתיופית: "כבר שנים שיש חריגות בנייה בנתניה ופשוט מתעלמים מהן. לא זכורה לנו הריסת בתים בעיר למרת החריגות הרבות, ועצוב מאוד שנטפלים דווקא לחוליה החלשה ביותר בחברה – בני הקהילה האתיופית".  

תגובת עיריית נתניה תובא כשתתקבל.