אילוסטרציה | fotolia "קשה מאוד לראות ילד שאף אחד לא נלחם עליו ודורש אותו" אילוסטרציה | fotolia

מצבו של התינוק שננטש סמוך לפח האשפה בנתניה ממשיך להתייצב. לאחר התהליך הרפואי הוא צפוי לעבור למשפחה עם אופק לאימוץ. דבי סבטוי, עובדת סוציאלית "התחושה קשה מאוד, לא שכיח למצוא תינוק בזבל"

אילוסטרציה | fotolia

לא רק בנתניה, אלא מדינה שלמה עצרה את נשימתה עם היוודע על התינוק בן יומו שננטש במרכז העיר סמוך לפח האשפה כשלגופו מגבת בלבד. למרבה המזל, הוא נמצא בזמן על ידי תושבת העיר ופונה לבית החולים לניאדו כשהוא סובל מהיפותרמיה קלה – חום גוף נמוך, ומצבו יציב. חשוב לציין כי תינוקות אינם יודעים לשמור לבד על חום גופם בשלב מוקדם כל כך וזו הסיבה שאנו מלבישים אותם בבגדים ארוכים גם בחודשי הקיץ. קשה להעריך מה היה קורה אילו אותר התינוק רק מספר שעות לאחר מכן משום שלא ברור מה היו התנאים הסביבתיים במקום, אך בהחלט קיים חשש כי במידה והיה נותר ברחוב הייתה עלולה להתפתח היפותרמיה עד כדי סכנת חיים. "מצבו של התינוק מאוד השתפר, חום גופו חזר למצב תקין, הוא אוכל טוב ומגיב יפה ואנחנו מרוצים מאיך שהוא נראה", הרגיע ד"ר מאיר ויסבורד, מנהל אגף ילודים ופגיה בבית החולים לניאדו. "הוא מקבל כרגע טיפול אנטיביוטי שצפוי להימשך בין מספר ימים לשבוע ואחר כך תתחיל הסאגה של למצוא עבורו מקום מתאים. זה יכול להימשך שבועות שלמים".

קטין שאין לו אחראי

במקביל לטיפול הרפואי מתנהלת פרוצדורה מורכבת באיתור משפחה אליה יועבר התינוק. דבי סבטוי, עובדת סוציאלית עירונית לחוק הנוער בנתניה המטפלת במקרה, פנתה וקיבלה את אישור בית המשפט להעביר את המשמורת לידי הרווחה משום שמדובר בקטין שאין לו אחראי. "כשיסתיים ההליך הרפואי נדאג להעביר אותו למשפחה עם אופק לאימוץ", אומרת סבטוי. "יש לא מעט משפחות שממתינות לילד כבר הרבה זמן ונמצאות ברשימות של השירות למען הילד. החוק אומר שיש לאתר משפחה בהתאם לדת וללאום של הילד, רק שבמקרה הזה אנחנו לא יודעים מהם". יש לציין כי התינוק עדיין לא מוכרז כבר אימוץ ויוכל לעבור למשפחה הרשומה כאומנה. לאחר שיוכר כבר אימוץ, יוכל להישאר בה ולא לעבור למשפחה מאמצת אחרת כדי להימנע מטלטלה נוספת. "התחושה קשה מאוד, לא שכיח למצוא תינוק בזבל", מסכמת סבטוי. "כשיש הורה שנלחם על הילד מנגד, זה מקל למרות שהפרוצדורה יותר מורכבת. מבחינה רגשית ההתמודדות לא פשוטה וקשה לראות ילד שאף אחד לא דורש אותו ונלחם עליו".

מחלב אם ועד אימוץ

התגובות והניסיונות לסייע בכל היבט אפשרי לא איחרו להגיע – מחיבוקים ותמיכה ברשתות החברתיות ועד הצעות עזרה קונקרטיות לבית החולים. ""אנחנו מקבלים פניות רבות מכלל תושבי מדינת ישראל החל מתרומות חלם אם (שכרגע אנחנו מנועים מלקבל), דרך תרומות כספיות ואפילו בקשות לאימוץ", נמסר מלניאדו. "כמובן שהבקשות לאימוץ מופנות למחלקת הרווחה בעיריית נתניה. התינוק יישאר בלניאדו כל עוד יהיה בכך צורך רפואי ועד אשר ימצאו בני משפחתו או שתמצא מסגרת עבורו מטעם הרווחה". "התינוק חמוד, עשינו לו בדיקות ראשונות, חיממנו אותו וכרגע הוא נמצא באינקובטור", מוסיפה אתי ליטיג, האחות האחראית בפגייה בבית החולים לניאדו. "בעבר הגיעו אלינו מספר תינוקות שטיפלנו בהם ויצאו מפה בריאים ושלמים. הוא יישאר בהשגחה כשכמובן המשטרה והרווחה בתמונה ויעשו את עבודתם".