עיר ימים נתוני האוצר: צניחה במחירי דירות חדשות עיר ימים | תמונה: עיריית נתניה

ניר שמול מנכ"ל חברת שניר מגיב על דיווח האוצר מהיום: צניחה במכירת דירות חדשות, ועל דברי שר האוצר אמש בתקשורת: "מרקל וטראמפ מודים לשר כחלון"

לדברי ניר שמול, מנכ"ל חברת שניר המשווקת פרויקטים בתחום המגורים ובתחום המסחרי: "האם הנתונים שהשר כחלון מתהדר בהם על ירידה בכמות הרכישות בחודשים האחרונים מעידים בהכרח על ירידת מחירים"?

תמונה: עיריית נתניה

"ואולי הם מעידים על ירידה בכמות התחלות הבנייה או בכמות המלאי הזמין למכירה? הרי נאסר לפרסם את הנתונים לאחרונה כדי לא לפגוע ברצון הממשלתי להוריד את המחירים, גם אם זה רק בעיתונים, או להכניס לנתונים את "מחיר למשתכן" שזהו סבסוד של המדינה של מחיר הקרקע לטובת מחוסרי דיור שרק מעוות את הנתונים. אם כבר בנתונים עסקינן, למה לא מפרסמים כמה מחוסרי דיור בסופו של דבר רוכשים דירה במסגרת התוכנית, וחותמים על חוזה, וכמה מוותרים על זכותם?, או לצערי לא מאושרים על ידי הבנק ללקיחת משכנתא?.

לדבריו "אני מכבד מאוד את כבוד השר כחלון ופועלו למען הזוגות הצעירים מחוסרי הדיור. אבל מה עם יתר השוק? מה עם אותם זוגות צעירים שאין להם מספיק הון עצמי לרכישת דירה ונאלצים לשלם יותר שכירות מדי חודש בעקבות גלגול המס דירה שלישית עליהם? מה עם משפרי הדיור המהווים למעלה מ - 50 אחוז מהשוק ונאלצים לשלם מדי חודש מחיר גבוה יותר? ומה עם המשקיעים?

עוד אומר שמול: "הכי חשוב, בסופו של דבר מדובר במשחק שסכום תוצאותיו הוא לצערי אפס. שכן, גם אם בסופו של דבר כלל תוכניותיו של השר כחלון יצליחו, והוא יגרום לירידה במחירי הדירות, ומחיר של דירה חדשה יוזל לדוגמה בעשרה אחוז - שזהו כל הרווח של הקבלן בממוצע. 

אז מה ניתן לעשות?

שמול אומר: "ראשית לתת ביטחון לציבור הכללי המחזיק בדירות למגורים ולהשקעה וכן לכל הגורמים הסובבים את ענף הנדל"ן לרבות הבנקים ולהודיע מידית על תוכנית חומש מקיפה שמורתה להביא לירידה ריאלית במחירי הדיור בפרק זמן מוגדר תוך טיפול בכל הגורמים המשפיעים על המחיר הסופי של הדירה.

1. הורדת המיסים הישירים והעקיפים שהמדינה גובה בעבור רכישת דירה.

חדשות נדל"ן - נתוני האוצר: צניחה במחירי דירות חדשות

2. טיפול שורש בענף קבלני הביצוע הקורס במדינת ישראל והבאת פועלים מרחבי העולם לביצוע עבודות הבנייה בארץ לצד הכשרת כח אדם ישראלי מתאים.

3. קיצור מתן אישורים לתוכניות בנייה לרבות התחדשות עירונית לרבות מתן תמריצים לוועדות ורשויות שיאשרו תוכניות בפרק זמן קצר.

4. ביטול מס דירה שלישית שגם בג"ץ מתח ביקורת קשה על אופן אישורו שהביא לעליית מחירי השכירויות.

5. עידוד המשקיעים בישראל לרכוש דירות בישראל ולא במדינות אחרות על פני הגלובוס, ביטול גזירות המס על המשקיעים.

6. המשך הסיוע למחוסרי הדיור שיכולים לרכוש דירה ויש ברשותם הון עצמי מספק ואפשרויות להחזר משכנתא.

7. המשך חיבור הפריפריה למרכז באמצעות תשתית תחבורתית נאותה.