דיור בר השגה בנתניה, האם זה אפשרי? אילוסטרציה

יו"ר סיעת "פעימה חדשה" והמתמודדת לראשות העיר טלי מולנר הניחה תוכנית פעולה לדיור בר השגה לזוגות צעירים בנתניה "זה תלוי רק בראש העיר" לדבריה

אחד הנושאים שטלי מולנר מבטיחה לטפל מיד לאחר שתבחר לראשות העיר נתניה הוא נושא הדיור בר השגה לתושבי העיר.
משבר הדיור הוא נושא שכואב לכולנו ובמיוחד לזוגות הצעירים. כבר בשנת 2011 קבעה "וועדת טרכטנברג" כי לכל אדם צורך בסיסי בדיור נאות בהישג יד כחלק מתנאי מחיה בסיסיים.
עליית המחירים החדה בשנים האחרונות והעדר תמהיר דיור התואם את צרכי האוכלוסיה בעיר, יצר מצב שעבור זוג צעיר, רכישת דירה בעיר הוא חלום כמעט בלתי מושג. לדבריה של מולנר המפתח נמצא בידי הרשות המקומית ולא במשרדי הממשלה השונים, ויש לה תוכנית פעולה בנושא.

מה זה בעצם דיור בהישג יד?

דיור שנותן מענה לאוכלוסיה שידה אינה משגת לרכוש או לשכור.
דיור בשכירות במחיר הנמצא מתחת למחיר השוק 
דיור להשכרה לטווח ארוך - מינימום חמש שנים עם מחיר מופחת ממחיר השוק בכ-20-40%.

דירות בהישג יד יכולות להיות בכל שכונה חדשה הנבנית, בפרוייקטים של פינוי בינוי, בשכונות הקרובות למתחמי תעסוקה.

למה לדעתך חשוב שיהיה דיור בר השגה בנתניה? 

"אנחנו חייבים לקדם דיור בהישג יד לזוגות צעירים בנתניה ומחוייבים לתת הזדמנות דיור לתושבי העיר. זה יעזור לשמור על רשת תמיכה משפחתית וכן ישאיר בעיר תושבים ועובדים החיוניים לצמיחתה של העיר.
שכירות ארוכת טווח תסייע לזוגות צעירים להתבסס ולבנות את ביתם בעיר בבטחה בלי חשש ממעברים תכופים ועליות מחירים".

איך את מתכוונת להביא את הדיור בר השגה לעיר נתניה?

"כראש העיר הבאה של נתניה ניכנס מייד לעבודת מטה אשר בסיומה נציג מסמך מדיניות עירונית שתקבע מהי האוכלוסיית יעד, כמה יחידות נדרשות, גודל, מחיר, תנאי זכאות ועוד.
נקבע במדיניות עירונית את שיעור ההפחתה בדמי השכירות, את תנאי הזכאות והאם זה נבנה על קרקע עירונית. מעבר לזה נוכל גם לקבוע תנאים נוספים כמו ייעוד הדירות רק לבני המקום, קביעת תמהיל גודל דירות, תקן חניה מופחת ועוד. 
תל אביב לדוגמא, גיבשה מדיניות לפיה פרוייקטים באדמות פרטיות יקצו  10% לטובת דיור בהישג יד ובאדמות ציבוריות 50%. זה אפשרי גם בנתניה.

בנתניה הועדה המקומית הנחשבת לעצמאית רשאית לקבוע הגדלת זכויות בניה ליזמים בשיעור של עד 200% לצורך דיור בר השגה, גם בקרקע המיועדת לתעסוקה ומסחר.
כראש עיר אקדם מסמך מדיניות, אדאג כי בפרוייקט מגורים הנבנה בקרקע פרטית היזם יקצה יחידות דיור לדיור בהישג יד. חלק גדול מהדירות יהיו רק לבני נתניה.

בידיים של ראש העיר להחליט כי הוא מקצה קרקע ציבורית, אותו שטח הנקרא "שטח חום" המיוחד למוסדות ציבור מיועד גם לבניית יחידות דיור בהישג יד. כראש עיר אני מתחייבת להקצות קרקעות עירוניות לטובת דב"י,(דיור בר השגה) נדאג להשכרה לטווח ארוך במחיר מופחת, שכירות עד חמש או עשר שנים, הפחתה של כ- 20% ממחיר השוק ו 15% שיריון לבני המקום.

הגיע הזמן להתחיל לדאוג לזוגת צעירים ואת זה אני מתחייבת לעשות".