פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
ילדי החטיבה הצעירה  החטיבה הצעירה מציגה: ריכוך המעבר בין הגן לבית הספר ילדי החטיבה הצעירה

בבתי הספר בגין והרצוג בנתניה מציגים קונספט שונה, לפיו גילאי 5-7 הם קבוצת גיל אחת. לכן הוקמו החטיבות הצעירות בהם מאוחדים ילדי גן חובה וכתה א' לקבוצת למידה משותפת. שמרית פריד הלוי, יו"ר הנהגת ההורים בבגין: "זה משהו שהציבור לא מכיר ולרוב נבהל ממנו, אבל בפועל משאיר את ילדי כתה א' בסביבה חמה ומחבקת שמזכירה גן ומאפשר כניסה חלקה למסגרת הבית ספרית"

ילדי החטיבה הצעירה 

מי לא חושש מהיום הראשון של ילדיו בכתה א'? בבתי הספר בגין והרצוג בנתניה נדרשו לסוגיה ומעניקים מענה הולם באמצעות החטיבה הצעירה. כידוע, ישנו מעבר חד, אולי חד מדי, בין גן חובה לכתה א' וחשש לקשיי הסתגלות של בני ה-6 למסגרת הלימודית החדשה. בחטיבות הצעירות, להבדיל, מתחילים בגני חובה ואז מאחדים עמם את ילדי כתה א'. על פי השקפה זו, גילאי 5-7 הם קבוצת גיל אחת והניתוק בגיל 6 לכתה א' לא תמיד נכון. לעומת זאת, במסגרת האיחוד נוצרת קבוצת למידה חווייתית ומשותפת. "זה משהו שהציבור לא מכיר ולרוב נבהל ממנו, אבל בפועל משאיר את ילדי כתה א' בסביבה חמה ומחבקת שמזכירה גן", אומרת שמרית פריד הלוי, יו"ר הנהגת ההורים בבית הספר בגין. "מבחינת חומר הלימוד הם תואמים לכתה א' וכך הכניסה שלהם למסגרת הבית ספרית עוברת בצורה חלקה. מעבר לכך מדובר בחוויה לימודית יוצאת דופן שנותנת לילדי כתה א' תחושה של בגרות כאשר הם חונכים את חבריהם מהגן".

לימור בר, מנהלת בית הספר הרצוג, הוסיפה: "קיימים אצלנו שלושה בתים של חטיבה צעירה ובכל אחד מהם כתת גן, כתה א', מרחב משותף וחצר חיצונית. הלימודים מתקיימים בקבוצות לימוד, באופן המאפשר מתן מענה לצרכיהם השונים של התלמידים. המבנה והחצר מופרדים ממבנה בית הספר ומאפשרים הסתגלות ומשחקים מתאימים. עם זאת, תלמידי החטיבה הצעירה הנם חלק בלתי נפרד מבית הספר, נהנים מכל מתקניו ונוטלים חלק בכל אירועיו. האווירה מקבלת, תומכת ומחזקת וכך המעבר לבית הספר קל יותר עבור התלמידים".

יש לציין כי החטיבה הצעירה פועלת בבית הספר בגין מיום הקמתו. ניתן לרשום אליה ילדים המיועדים לגן חובה גם אם אינם שייכים לאזור הרישום של בית הספר, אך מעוניינים בקונספט הייחודי. זאת על ידי כתיבת בקשה מיוחדת מיום תחילת הרישום לאגף לגיל הרך בעירייה. יום פתוח בנושא ייערך בבית הספר ב-11 בינואר בהשתתפות צוות החטיבה הצעירה והמנהלת עליזה מורן.

"המטרה היא לאפשר לילדים בגילאי 5-7 להתגבר על השבר במעבר החד מהגן לבית הספר", מסכמת פריד הלוי. "בחטיבה הצעירה ישנו צוות מתוגבר שעוטף את הילדים ומלמד אותם את תכני משרד החינוך באווירה אינטימית, חווייתית ומחבקת. בהמשך הם עוברים באופן טבעי ללמוד בכתות הרגילות בבית הספר. חשוב מאוד שההורים יכירו את הקונספט ויידעו שקיימת אפשרות כזו". 

איציק וקנין, יו"ר וועד ההורים העירוני "קונספט החטיבה הצעירה, הינו קונספט ייחודי המאפשר מעבר חלק ממסגרת הגן למסגרת בית הספר. אני רואה יתרונות רבים במסגרת זו, אשר חושפת את הילדים הצעירים, לפעילויות עם ילדים גדולים יותר, באמצעות חניכה הן בתחום החברתי והן בתחום הלימודי".