פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
מרים פיירברג-איכר מרים פיירברג-איכר, בראיון לקראת השנה החדשה מרים פיירברג-איכר

16 שנים מכהנת מרים פיירברג-איכר כראש העיר נתניה. הדמות הבולטת ביותר בפוליטיקה המקומית, זאבה בודדה בעולם של גברים, שמקיפה את עצמה בנשים במשרות בכירות. בראיון אישי לנתניה נט, היא מציגה חזון אופטימי במיוחד לגבי העיר וחושפת את התוכניות שלה לעתיד. "התבצעה בעיר מהפכה. פעם היינו בתחתית הדרוג, היום נתניה מככבת בכל המדדים".

נתניה היא הבייבי של מרים פיירברג-איכר. האישה הבכירה ביותר במישור המקומי, זו שמעולם לא פחדה לסמן מטרות, נמצאת בעיצומה של הקדנציה הרביעית שלה בתפקיד, נחושה ובטוחה מתמיד להצעיד את נתניה לפסגות חדשות.

המטרה: להפוך את נתניה למוקד תיירות בינלאומי

אילו פרויקטים עתידיים מתוכננים בתחום התיירות?

"לאחר שאישרנו את מתווה החוף הדרומי, התוכנית היא להמשיך לפתח את החלק המערבי של העיר מדרום לצפון, להתמודד עם סוגיית המצוקים ע"י סדרת שוברי גלים והרחבת החוף. המטרה להפוך את חופי נתניה ליפים בעולם ואת נתניה למוקד תיירות בקנה מידה בינלאומי. הנתונים הטבעיים של העיר תורמים לכך. אני רוצה לקדם את מתחם המלונאות בעיר ימים, וככלל, למנף בניית בתי מלון בעיר- רשת אקור (accor) נכנסת בימים אלה לארץ והיא תבנה את בית המלון הראשון שלה בנתניה, ברחוב דוד המלך. מלון בלו-ביי עובר הליך שיפוץ מדהים שיהפוך אותו לאחד מבתי המלון היפים והייחודיים במדינה". 

 

אנשים בנתניה - מרים פיירברג-איכר, בראיון לקראת השנה החדשה

כיכר העצמאות תוססת בחודשי הקיץ. צילום: רן אליהו 

20,000 יחידות דיור בשנים הקרובות

"נתניה נמצאת בשנים האחרונות בתנופת בנייה אדירה ובשנים הקרובות צפויות להיבנות בה כ-20,000 יחידות דיור", מתגאה פיירברג-איכר. "ממזרח ומצפון לנתניה מתווספים שטחים ויוקמו שם אלפי יחידות דיור חדשות. יחידות נוספות ייבנו במתחם 542 גבעת הפרחים, במערב העיר, 1200 יחידות ייבנו באגם 3 ליד שכונת אגמים, יוקם עוד אזור הייטק. ממזרח לקרית השרון גם תוקם שכונה חדשה, מלב השרון שעבר לשטח השיפוט של נתניה. אלפי יחידות צפויות להיבנות גם מצפון לעין התכלת".

איך את מסכמת את המאבק להגדלת תחום השיפוט של נתניה?

"אחרי שנים רבות של מאבק על שטחים ושינוי תחומי העיר, הצלחנו במשימה. צירפנו את מתחם נטר ואזור מלון בלו-ביי לתחום השיפוט של נתניה. זה היה מאבק לא קל של 15 שנים. השקעתי בזה הרבה אנרגיה וכוחות".

עיר של צעירים

אחת המטרות שפיירברג-איכר חרטה על דגלה בקדנציה הנוכחית היא להפוך את נתניה לעיר של צעירים. 

"הבטחנו שניתן דגש לצעירים ונוער והגשמתי את החלום שלי להקים בית לצעירים בנתניה שנקרא 'הגג', פרויקט ייחודי לעיר. בית, שנותן לסטודנטים מרחבי למידה, אפשרות לקבלת מלגות, ייעוץ בהכוונה ללימודים ותעסוקה, תרבות פנאי, מסיבות רחוב. המקום נותן בעצם מענה לכל מה שהצעירים בעיר צריכים".

 

אנשים בנתניה - מרים פיירברג-איכר, בראיון לקראת השנה החדשה

מסיבת סוף הקיץ בחוף פולג

למרות העלייה באחוז התלמידים הניגשים לבגרות בעיר, עדיין יש מקום לשיפור.

"אסור לשכוח שבנתניה יש אחוז גבוה של דתיים שאינם ניגשים לבגרויות מסיבות מסורתיות, וזה נתון שבהחלט מוריד את הממוצע העירוני. לצד זה, ישנה עלייה מתמדת בהישגים הארציים אליהם מגיעים התלמידים המקומיים. העיר משקיעה משאבים רבים בעידוד ובתמיכה בתלמידים לגשת אל בחינות הבגרות. כתוצאה מההתחזקות הכלכלית של העיר, מתאפשר לנו להשקיע עשרות מיליונים במערכת החינוך של העיר. זה אינו דבר של מה בכך".

"נתניה מככבת בכל המדדים הארציים"

כשמרים מדברת על העיר נתניה, אי אפשר להתעלם מהגאווה ומהלהט בדבריה. ראש העיר שחיה ונושמת את העיר כבר קרוב ל-17 שנים, נותרה נחושה ומפוקסת להמשיך במהפכה בדיוק כמו ביומה הראשון בתפקיד.

"אם בעבר היינו בתחתית, היום נתניה מככבת בראש כמעט בכל המדדים הארציים, זה לא דבר מובן מאליו. התבצעה פה מהפכה. לדוגמה בתחום הדיור. עד לא מכבר הייתה הגירה שלילית מהעיר. היום הגידול בהגירה החיובית לעיר הוא עצום. מגיעות לעיר אוכלוסיות חזקות ממקומות שונים בארץ. קרית השרון היא דוגמה טובה לכך. בהתחלה היה לנו קשה לשווק את השכונה, ניסינו למצוא דרכי גישה מכבישים בין עירוניים, ולאט לאט השכונה צמחה. היום היא אחת השכונות החזקות בעיר עם אוכלוסייה מגוונת. בצד זה, אסור לשכוח שישנן בעיר גם אוכלוסיות חלשות, שחובה לטפח אותן. היכולת לחזק את החלשים היא באמצעות האוכלוסיות החזקות.

העובדה שנתנייתים רבים שעזבו את העיר בעבר חוזרים אליה בשנים האחרונות, היא אחד ההישגים הכי גדולים במהלך שנות כהונתי".

עיר בלי אופוזיציה

הרבה טענות נשמעות על כך שבעיר אין למעשה אופוזיציה לוחמת. האם את חושבת שזה מצב בריא ונכון עבור העיר?

"אני חושבת שזה חסר משמעות, כי המטרה של כולנו היא לסייע ולקדם את העיר. אנחנו משקיעים את האנרגיה בניסיון להביא הישגים טובים יותר לעיר. הישגים רבים יותר מביאים לרמת שירות טובה יותר לאזרח. אופוזיציה קנטרנית שואבת זמן ואנרגיות ואינה תורמת לעשייה. אני מברכת גם את חבריי במועצת העיר שנרתמים לעשייה שאינה פשוטה, חלקם בהתנדבות וללא תמורה. ההרתמות המשותפת של כולם תביא את נתניה לפסגות שכולנו עוד נזכה ליהנות מהן".

ביקורת נוספת שנשמעת היא בעניין פתיחת, או יותר נכון, אי פתיחת עסקים בשבת.

"זה נושא רגיש. אסור לשכוח שבעיר גרים גם לא מעט אנשים שומרי מסורת ויש לכבד אותם. יש חוקי מדינה ואנו מחוייבים לפעול על פיהם. יחד עם זאת יש מסעדות ומקומות בילוי שפתוחים בשבתות. אני כשומרת מסורת, מצדדת ביוזמה של השר סילבן שלום להפוך גם את יום ראשון ליום שבתון, מה שיאפשר גם לשומרי המסורת ליהנות מיום פנאי, וכך גם יהיה קל יותר לדרוש מבעלי העסקים שאינם מסעדות, לא לפתוח את העסק שלהם בשבת. אולי גם מכבי נתניה תעבור לשחק בימי ראשון, ואז יהיה לנו הרבה יותר קל להביא רוכשים לקבוצה".

מהו הפרויקט שעדיין לא הצלחת להרים בעיר?

"עדיין לא הצלחתי לגייס כסף לבנות ארנה בכדורסל. היום את כל כספי הפיתוח אנחנו משקיעים בחינוך".

אז ויתרת על החלום?

"מה פתאום. אני לא מוותרת על כלום. זה יקרה, בקדנציה הזו או בקדנציה הבאה". 

אנשים בנתניה - מרים פיירברג-איכר, בראיון לקראת השנה החדשה

מרים פיירברג איכר בלשכתה

תוכניות לעתיד

הצלחתה בזירה המקומית לא נעלמה מעיניהם של מקבלי ההחלטות, ובעבר היו שמועות על כך שהוצע לפיירברג-איכר להצטרף לפוליטיקה הארצית ואפילו לקחת חלק במרוץ לנשיאות. 

האם בכוונתך לרוץ לקדנציה נוספת לראשות העיר, או לפרוץ את הגבולות המקומיים ולכהן בתפקיד חברת כנסת, או אפילו שרה בממשלה?

"הוצע לי להיות שרה, ודחיתי את ההצעה. ארצה לרוץ לפחות לקדנציה אחת נוספת לראשות העיר, כמובן שאם נהיה בריאים והציבור ירצה".

איך את מבלה בשעות הפנאי שלך, אם יש בכלל כאלו?

"השעות היחידות הפנוית שיש לי הן בסופי שבוע. אני משתדלת בעיקר לבלות עם המשפחה וששת הנכדים. אני מאד אוהבת לקרוא. בעיקר ספרי מתח".

איזה ספרים קראת לאחרונה?

סיימתי עכשיו את הספר 'המתיקות שבשכחה' ונהניתי מאד גם מטרילוגיית 'פרש הברונזה'".