פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
יצחק שילן גיל הבגרות: הדרך להצלחה של יצחק שילן יצחק שילן

יצחק שילן, מפקד תחנת מכבי האש בנתניה, נטל חלק ב'תיכונית נתניה', תכנית להשלמת 12 שנות לימוד המופעלת על ידי העמותה לחינוך בלתי פורמאלי, שהובילה אותו לתפקידו הבכיר כיום. שילן: "אני ממליץ מאוד על התכנית וחשוב שמי שלא הצליח ללמוד מכל מיני סיבות יידע שאף פעם לא מאוחר"
אחד האנשים שלקחו את עצמם בידיים, צלחו את המשימה והשלימו את לימודיהם הוא מפקד תחנת מכבי האש בנתניה, טפסר יצחק שילן.

השלמת ההשכלה התיכונית, חשוב להדגיש, היא זו שאפשרה לו להתמודד על תפקיד מפקד התחנה, אותו הוא ממלא בהצלחה רבה בעשור האחרון.

כוח רצון

"שמעתי על התכנית דרך חבר מהתחנה שלי ונרשמתי אליה יחד עם כלתי ואחיה", פותח שילן. "צריך לומר את האמת, כאדם מבוגר אתה צריך להיות עם רצון חזק ללמוד, משום שהלימודים הם בשעות הערב, יש מבחנים וצריך להקדיש לזה זמן מעבר לעיסוקים היומומיים. לא פשוט לשבת בכתה וללמוד, חיבור, מתמטיקה, אנגלית ואזרחות. אך לא נשברתי והמשכתי עד הסוף. הייתי נחוש מאוד להשלים לפחות 12 שנות לימוד, כי הבנתי שאם אני רוצה להתקדם אני חייב שתהיה לי מינימום השכלה תיכונית".
לאחר שמסעו הפרטי להשלמת ההשכלה הוכתר בהצלחה, נרשם שילן ללימודים אקדמיים, ולמרות שלא השלים את התואר, לזכותו כ-60% מתואר אקדמי בתחום השלטון המקומי והתוצאות בהתאם. הידע שרכש הקנה לשילן זכויות מקצועיות בעבודה, כמלכתחילה ייעודו היה להגיע לתפקיד מפקד תחנת מכבי האש בנתניה, ייעוד אותו הגשים והוא גאוותו.

עזרה בשיעורים לצד 'שליפים'

שילן חוזר בחיוך לחוויות שליוו אותו לפני כעשור על ספסל הלימודים: "שמע, היה לי קשה. זה לא נוח לשבת בכתה ולעשות מבחנים. בזמן המבחן מותר לצאת לשירותים רק עם מלווה, ולא ידעתי את זה. הסברתי לבוחנת שאני כבר לא צעיר והשלפוחית שלי היא לא כמו של שאר התלמידים. לשמחתי הבוחנת הבינה אותי ובאה לקראתי. אגב, ברבע השעה האחרונה אסור לך לצאת בכלל, אבל הייתי חייב להתפנות והבוחנת עצמה ליוותה אותי לשירותים כדי שלא אעתיק".

אילו תגובות קיבלת מהחברים והמשפחה?

"בהתחלה זה היה מצחיק והתחילו בדיחות בבית על זה שסבא הולך ללמוד. הילדים שלי, שהייתי עוזר להם כשלמדו ביסודי, היו כבר בתיכון וסייעו לי בשיעורי הבית במתמטיקה ובשאר המקצועות. זה היה אירוני, אבל גם גיליתי להם לפעמים שלפעמים אני מכין שליף פה או שליף שם. אבל ברצינות, בסופו של דבר כולם פרגנו לי מאוד ואני מפרגן לעצמי שהצלחתי לעשות את זה".
מה החשיבות בעיניך של השלמת ההשכלה התיכונית?
"מבחינת עבודה, זה פתח בפני אפיקים חדשים וסלל לי את הדרך קדימה. מעבר להשכלה כללית, ברגע שנכנסים לזה באופן מעמיק יותר זה מעניין יותר ומוסיף לך מכל הבחינות כאזרח ישראלי. ההשכלה נתנה לי משמעות לחיים. בהמשך למדתי גם גישור באופן עצמאי ואיך להיות דירקטור בחברה. אם אין לך השכלה מינימלית אי אפשר לעשות את זה".

אנשים בנתניה - גיל הבגרות: הדרך להצלחה של יצחק שילן

הזכות לפקד

יצחק שילן (64) מתגורר ברחוב הולנד בשכונת פרדס הגדוד בנתניה, נשוי, אב לארבעה וסב לשישה. בשנת 1979 התגייס לשירותי הכבאות ככבאי מן המניין, טיפס בסולם הדרגות עד לטפסר ומונה למפקד התחנה האזורית נתניה. בתחום שיפוטו נמצאים 340 אלף תושבים של נתניה והפריפריה, פלוס 70 עובדים שאותם הוא מוביל. "זו זכות גדולה וסיפוק מעל ומעבר לאדם כמוני להצעיד את התחנה להישגים", הוא אומר.
מה יש לך לומר למי שמתלבט האם להירשם לתכנית?
"אני ממליץ מאוד על התכנית הזו וחשוב שמי שלא הצליח ללמוד מכל מיני סיבות יידע שאף פעם לא מאוחר. כל אדם חייב להיות עם השכלה והמינימום הוא 12 שנות לימוד. מי שאין לו – שיילך להשלים, ומי שיכול להגיע לרמה של תואר – יבורך. המדינה צריכה לעודד ולעזור לפרויקט הזה"

למתעניינים, פרטים על התוכנית של העמותה לחינוך בלתי פורמאלי

'תיכונית נתניה' הינו מוסד לימודי המאפשר השלמת השכלה תיכונית. אלפי בוגרים חייבים את הצלחתם למחלקה להשכלת מבוגרים של העמותה לחינוך בלתי פורמלי בנתניה, מיסודה של עיריית נתניה, המציינת בימים אלה 25 שנים.
צוות התיכונית הדוגל בשיטת "הדלת הפתוחה", מקפיד ללמד את החומר הנדרש לבחינות באופן יסודי ורציני הכולל שיעורי בית, בחינות ביניים והקפדה על נוכחות סדירה, וכן דואג להעניק ללומדיו חווית לימודים חיובית ותנאי למידה טובים בשעות אחר הצהריים והערב, על מנת למנוע פגיעה בעבודה ובחיי המשפחה.
מהעמותה לחינוך בלתי פורמלי נמסר: כי בימים אלה מגבשת 'תיכונית נתניה' כיתות להשלמת 12 שנות לימוד שתפתחו בתחילת מרץ, כיתה אחת לקהל הרחב וכיתה השנייה במימון משרד הביטחון לחיילים משוחררים ובוגרי שירות לאומי, שטרם חלפו חמש שנים מתאריך שחרורם.
בוגרי התכנית שיצליחו במבחני הגמר, יקבלו תעודת גמר תיכון (תג''ת) של האגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך.
תכנית הלימודים של האגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך, נמשכת עשרה חודשי לימוד, כוללת בין שישה לשמונה מקצועות, כאשר ימי הלימוד מתקיימים שלוש פעמים בשבוע בשעות אחר הצהריים

טלפון לבירורים: 09-8620027,09-8840184