צ'ק פתוח צ'ק "פתוח"- כסף מזומן שמסתובב ברחובות

קבלו טיפ זהב מעו"ד חגי אפרתי: לעולם, אבל לעולם, לא משנה מה, לא משנה מי ולא משנה מתי, אל תתנו צ'יק שלכם כשהוא "פתוח", כלומר כשבשורת "לפקודת" או "שלמו ל" (שם הנפרע) לא ציינתם מפורשות למי הוא מיועד, אם בכל זאת מלאתם את שאר הפרטים וחתמתם עליו. צ'ק כזה הוא כמו כסף מזומן שמסתובב ברחובות ומחפש כיס לנחות בו. במקרה הטוב, הוא יתגלגל לידיים הגונות אך הוא עלול להגיע לידי גורמים מפוקפקים ביותר, שהמפגש איתם ברחוב או בביהמ"ש עשוי להיות לא נעים במיוחד.

נתתם צ'יק "פתוח"- לא הכול אבוד!!!

אבל מה לעשות אם קרה ובכל זאת נתתם צ'יק כזה, כי עבדו עליכם או כי לא ידעתם שאסור? האם המצב אבוד בהכרח? האמת היא שלא בהכרח. אם תצליחו להוכיח שהשם שנכתב על גבי הצ'יק הושלם בניגוד לרשותכם ולהסכמתכם, לא יוכל המחזיק בו לדרוש מכם לכבד את הצ'יק. 

מקרה כזה קרה לגברת שנכנה אותה לצורך העניין מרים, אשר רצתה לפנק את עצמה בטיפול קוסמטי. היא הוזמנה לטיפול במרכז רפואי-קוסמטי וחתמה על חוזה לביצוע טיפולים קוסמטיים בהמשכים. מיד לאחר שחתמה על החוזה היא התבקשה לתת שיקים עתידיים, ולפני שהספיקה להבין מה קורה, נעלמו השיקים מבלי שהספיקה למלא את שם הנפרע עליהם. היא לא ידעה כמובן שהמרכז הזה היה מפעל של רמאות והונאה ושהמון לקוחות נפלו, ממש כמוה. לאחר שמרים הרגישה שעבדו עליה, היא ביטלה את השיקים, שבינתיים כבר הועברו לידי חברה המתמחה בניכיון שיקים. כשגילתה החברה הנ"ל שהצ'יקים בוטלו, היא הגישה שורת תביעות להוצאה לפועל, והייתה משוכנעת שמרים תהיה חייבת לכבד את השיקים. 

השלמת הצ'יק בניגוד לרצון 

מרים, שחשה מרומה, לא אמרה נואש ופנתה אלי לייעוץ משפטי. בבית המשפט טענתי, כי החברה לא יכולה להשתמש בשיקים, משום ששמה הוטבע על גביהם בניגוד לרשותה ולהסכמתה של מרים, וכי היא הסכימה רק לכך ששם "המרכז" ירשם עליהם. כנגד, טענה החברה לניקיון צ'קים, ש"לא מעניין אותם" מה קרה לפני שהצ'יקים הגיעו לידיה. אם טענה זו הייתה מתקבלת, לא הייתה מרים יכולה להתחמק מכיבוד השיקים והיה עליה לשלם אותם במלואם. 

בסופו של דבר, קיבל ביהמ"ש את טענות מרים וקבע כי, למרות שהשיקים הועברו לידי החברה והיא "אוחזת" בהם, אין לה כל זכות להשתמש בהם, משום שציון שמה של החברה על גבי השיקים אומנם "השלים" את מה שהיה חסר בהם, אך הוא נעשה בניגוד לרשותה ולהסכמתה, ולכן השיקים לא יכובדו.

בריאות - צ'ק "פתוח"- כסף מזומן שמסתובב ברחובות
החלטה חשובה לכך מי שנוהג לשלם באמצעות צ'קים

מדובר בפסיקה בעלת משמעויות מרחיקות-לכת לכל מי שנוהג לשלם בצ'יקים וחושש שיתגלגלו לידי גורמים מפוקפקים. המסקנה מפסה"ד היא שגם אם טעית ונתת שיק חתום שלא מצוין בו שם הנפרע, לא בהכרח תחויב לפרוע את השיק לכל מי שהשיק יתגלגל לידיו.

הכותב: עו"ד חגי אפרתי, מתמחה בתחום האזרחי והמסחרי. למידע נוסף לחצו כאן