עומדים להתגרש עומדים להתגרש?  איך עושים "חצי-חצי" בחברה משותפת? צילום: fotolia

גירושין אינם דבר נדיר בימינו. לפעמים זה הולך בקלות ובהסכמה ונגמר מהר מאד ולפעמים זה הופך למלחמת עולם שנמשכת שנים ועולה לצדדים המון כסף. אחת הסוגיות המרכזיות היא, כמובן, חלוקת הרכוש המשותף בין הצדדים.

במקרה "הפשוט", יש לזוג "רק" דירה משותפת וחשבון בנק משותף, אותם אפשר לחלק בהסכמה או בפירוק שיתוף באמצעות בית הדין הרבני או בית המשפט. 

במקרה מסובך יותר, יש גם מניות של חברה משפחתית הניצבת "על המדף" במסגרת הליכי פירוק השיתוף. 

למכור או לחלק?

ניקח מצב בו בני הזוג מחזיקים שניהם במניות החברה. במצב כזה, ניתן לפעול באחת מהדרכים הבאות: 

1. חלוקה בעין של המניות- כלומר חלוקתן בין בני הזוג.
2. מכירת המניות "בשוק החופשי" וחלוקת התמורה בין בני הזוג.
3. "פדיון" שווי המניות מידי בן הזוג האחר.

בתי המשפט נטו שלא ללכת בדרך הראשונה, משום שהדבר עלול לעורר בעיות רבות ובין השאר, לגרום לבעיות קשות בניהול החברה עד כדי שיתוק מוחלט שלה וגם מהחשש שהיחסים בין הצדדים המסוכסכים ביניהם יתמשכו שלא לטובת החברה ושלא לטובת הצדדים.
נותרנו עם שני הפתרונות האחרים: מכירה בשוק החופשי ורכישת המניות בידי אחד מהצדדים.
הפתרון של מכירה בשוק החופשי יועדף בדרך כלל בסיטואציה שבה בני הזוג מסוכסכים ביניהם עד כדי כך שאין כל אפשרות לקיים הידברות ומו"מ ביניהם, שלא לדבר על שיתוף פעולה כלשהו. במצב כזה, מכירת המניות בשוק החופשי וחלוקת התמורה בין הצדדים עשויה לסיים את הסיפור במהירות יחסית.
במקרים אחרים ובמיוחד במקרים שבהם הצד המבקש לרכוש את חלקו של האחר הוא "הצד הפעיל" בחברה, כלומר זה שמנהל אותה בפועל, תועדף האופציה השלישית, וחלקו של בן הזוג האחר לא יימכר בשוק החופשי למרבה במחיר אלא דווקא למי שמכיר את החברה טוב יותר ומעוניין בהמשך האחזקה בה.

מתי נקבע ערך המניות?

בריאות - עומדים להתגרש?  איך עושים "חצי-חצי" בחברה משותפת?
בכל דרך שלא ילכו בה, ישנה שאלה אחת שלפיה יקבע ערכן של המניות, בין אם יחולקו, בין אם יימכרו בשוק החופשי ובין אם ירכשו על ידי בן הזוג האחר, והיא: מתי היה "מועד הקרע" בין בני הזוג? שימו לב: "מועד הקרע" אינו המועד בו ניתן גט, אלא עשוי להיות הרבה יותר מוקדם. במועד הקרע, קבעו בתי המשפט, חדלים בני הזוג מלקיים שיתוף כלכלי ביניהם. זה יכול להיות המועד בו עזב אחד מהם את הבית המשותף, מועד הגשת תביעת גירושין או בכל מועד בו ברור שהיחסים הרכושיים בין הצדדים מגיעים לקיצם.
לסיכום
במקרה של גירושין שבהם בתוך הרכוש המשותף ישנן גם מניות של חברה, יש לתכנן היטב את הצעדים על מנת להביא לפירוק השיתוף בחברה באופן המיטבי כך שהחברה לא תפגע למעלה מן הצורך ובן הזוג האחר יקבל את המגיע לו. את זאת יש כמובן לעשות תוך התייעצות בגורם מקצועי מיומן.

חגי אפרתי הוא בעל משרד עו"ד עצמאי המתמחה בליטיגציה אזרחית ומסחרית ובנדל"ן וניתן להשיגו בטלפון: 050-8357975

הכותב: עו"ד חגי אפרתי, מתמחה בתחום האזרחי והמסחרי. למידע נוסף לחצו כאן 

בלוגים נוספים שכתב עו"ד חגי אפרתי

צ'ק "פתוח"- כסף מזומן שמסתובב ברחובות