אבחון של ילד עם לקות בקשב, ו -ADHD תפקיד הרופא בתהליך אבחון של ילד עם לקות קשב, ו-ADHD תמונת אילוסטרציה. צילום: fotolia

ילדים רבים סובלים מבעיות קשב, ריכוז ופעילות יתר ("היפראקטיבים") ולעיתים גם לקויות למידה. הם עוברים אבחון ע"י גורמים מקצועיים שונים על מנת שיזכו לטיפול מתאים והקלות בבית הספר. 

ד"ר יהודה סנצקי, מומחה לרפואת ילדים, לנוירולוגית ילדים ולהתפתחות הילד, מרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל- מנהל מרפאת מ.ש.ב, כותב על תפקיד הרופא בתהליך האבחון של ילד עם לקות בקשב, ו -ADHD

מכיוון שכל ילד שונה והסיבות לבעיות קשב, ריכוז ופעילות יתר הן מגוונות ורבות, תפקידו של הרופא (נוירולוג-ילדים או כל רופא ילדים בעל ניסיון בתחום) לאסוף מידע מההורים וצוות בית הספר, לקבל מהמשפחה מידע הכרחי לגבי ההיסטוריה ההתפתחותית והגנטיקה המשפחתית, לבדוק את הילד בדיקה גופנית ונוירולוגית, להתרשם מהיכולות הקוגניטיביות והלימודיות ולהסיק מסקנות על מנת להציע דרכי טיפול.

מכוון שהסיבות לפעילות יתר, מוסחות, בעיות קשב וריכוז ולמידה שונות ומגוונות תפקידו של הרופא לבצע תהליך של אבחנה מבדלת. כך למשל על הרופא לברר את משך השינה של הילד ואיכותה משום שהפרעות שינה עשויות לגרום להפרעת קשב וריכוז ואם קיימת הפרעת שינה יש לטפל בבעיית השינה ולא בבעיית הריכוז שנגרמה ע"י חוסר שינה. ילדים עם לקות בשמיעה, ראיה או בעיות רגשיות יטופלו אחרת מילדים עם ADHD משפחתי על בסיס גנטי.

הרופא ייעזר בשאלונים שצוות הגן, בית הספר וההורים ימלאו, יבקש לבצע בדיקות מסויימות ויפנה לפי הצורך לברורים מעמיקים יותר כמו אבחונים פסיכו-דידקטיים ובסופו של התהליך יסיק מסקנות ויציע למשפחה ולצוות החינוכי דרכי טיפול. יש להתאים לכל ילד וילד את הברור הרפואי והטיפול בהתאם לצרכים הספציפיים. אין לשלול מתן תרופות אך יש לזכור שנטילת תרופות כמו ריטלין היא תמיד התוספת להקלות וסיוע בלימודים, סיוע בשילוב חברתי, עידוד לעיסוקים מהנים כגון ספורט ובעיקר טיפול רגשי הולם והדרכת הורים.

 

בריאות - תפקיד הרופא בתהליך אבחון של ילד עם לקות קשב, ו-ADHD

הכותב: ד"ר יהודה סנצקי - מומחה לרפואת ילדים, לנוירולוגית-ילדים ולהתפתחות הילד.

רופא בכיר במכון לנוירולוגיה ולהתפתחות הילד במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל. מנהל מרפאת מ.ש.ב, תושב רמת פולג.

 

בלוגים נוספים שכתב ד"ר סנצקי:

שתיית אלכוהול במהך ההריון: נשים הזהרנה 

מה צופן העתיד לילדים הסובלים מ-ADHD

ד"ר סנצקי כותב על הפרעות קשב, ריכוז ו ADHD