נויה לשם על שינה, למידה ושעת אפס על שינה, למידה ושעת אפס

מהם ההשלכות על השלכות חוסר שינה על ילדים, על איסור קיום לימודים בשעת אפס ומהי ההמלצה להגבלת שעות שהייה מול מסך

ד"ר יהודה סנצקי, מומחה לרפואת ילדים, לנוירולוגית ילדים ולהתפתחות הילד, מרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל- מנהל מרפאת מ.ש.ב, כותב על הצבת הגבולות והסמכות ההורית ועל ההשפעה השלילית של מיעוט שינה על הקשב, הריכוז והלמידה

השלכות חוסר שינה

בשנת 2003 הודיע משרד החינוך באמצעות חוזר מנכ"ל ואסר על קיום לימודים בשעת ה"אפס" אלא במקרים יוצאי דופן וגם אז יש צורך באישור מיוחד.
הקביעה התבססה על מחקרים בהם דווח על ההשפעה של משך השינה על תפקוד התלמידים והקשר החיובי בין שעות שינה להשגים בלמידה. למיעוט שעות שינה השפעות שליליות רבות ולאו דוקא בקרב תלמידים. עייפות קשורה באופן ישיר להתנהגות מסוכנת בנהיגה ותאונות דרכים, עימותים בעבודה, מתח בחיי המשפחה ועוד. לחסר שינה ישנן השלכות בריאותיות רבות וביניהן השמנה, דכאון, שתיית אלכוהול,עישון סגריות ושימוש בסמים, בעיות קשב, ריכוז ולמידה ועוד.

אגוד רופאי הילדים בארה"ב המליץ על שעה 08.30 כשעת תחילת הלימודים

כמי שעוסק באבחון וטיפול בילדים עם בעיות קשב, ריכוז ולמידה אני נוהג לברר עם כל משפחה שפונה אלי את הרגלי השינה של הילד שנבדק. ממחקרי אורך ידוע שעם השנים חלה ירידה בשעות השינה של הילדים ועיקר הקושי הוא בשעה שהילד נרדם בד"כ בגלל עיסוקים מול המסכים ולאו דווקא באשמת משרד החינוך ושעת ה"אפס".
על מנת לאפשר 8.5-9.5 שעות שינה המליץ אגוד רופאי הילדים בארה"ב על שעה 08.30 כשעת תחילת הלימודים. במחקר שהתפרסם לאחרונה מסתבר שרק 17% מבתי הספר יישמו המלצה זו וממוצע שעת תחילת הלימודים ב-39,700 בתי ספר שנבדקו היה בשעה 08.03.

להגביל את שעות השהייה מול המסך

אני נוהג להמליץ להורים להגביל את שעות השהייה מול המסך ולהמנע מלהכניס טלויזיה לחדרי השינה של הילדים. כאשר ההורים טוענים שהדבר קשה וכמעט בלתי אפשרי אני מזכיר להם את עניין הצבת הגבולות והסמכות ההורית ואת ההשפעה השלילית של מיעוט שינה על הקשב, הריכוז והלמידה.

 

בריאות - על שינה, למידה ושעת אפס

הכותב: ד"ר יהודה סנצקי - מומחה לרפואת ילדים, לנוירולוגית-ילדים ולהתפתחות הילד.

רופא בכיר במכון לנוירולוגיה ולהתפתחות הילד במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל. מנהל מרפאת מ.ש.ב, תושב רמת פולג.

 

בלוגים נוספים שכתב ד"ר סנצקי:

תפקיד הרופא בתהליך אבחון של ילד עם לקות קשב, ו ADHD

שתיית אלכוהול במהך ההריון: נשים הזהרנה 

מה צופן העתיד לילדים הסובלים מ-ADHD

ד"ר סנצקי כותב על הפרעות קשב, ריכוז ו ADHD