עד כמה העיר שלכם חשמלית? תמונה: UNSPLASH 

התחבורה בישראל עוברת שינוי בשנים האחרונות. יותר ויותר ישראלים קונים רכב חשמלי ומעדיפים אותו על פני רכב מזהם. התפתחות השוק החשמלי המקומי מביאה איתה גם שינוי בתשתיות החשמליות בכל עיר ובמידת המוכנות שלה לקראת העידן התחבורתי הבא. איפה כבר יש שינוי? מסתבר שבלא מעט מקומות

במחצית הראשונה של שנת 2022 נשברו שיאי המכירות של רכב חשמלי בישראל והמספרים מגיעים לקרוב לשישה אחוזים מכלל השוק במכירות. זה אומר שהישראלי הממוצע מתחיל להבין את היתרונות של רכב חשמלי על פני רכב אחר ולהצטרף להרבה משתמשים אחרים ברחבי העולם שעושים זאת בשנים האחרונות.

רכב חשמלי דורש טעינה חשמלית ולשם כך יש צורך בתשתית נאותה לעניין. מדובר על עמדות טעינה שנמצאות במקומות ציבוריים או גם בבתים פרטיים ובניינים. במקומות ציבוריים הכוונה היא לחניונים, מרכזי קניות ומסחר גדולים, בכבישים גדולים ובתחנות דלק מסוימות.

על מנת להקים עמדות טעינה יש צורך בתכנון והקמה של תשתית מתאימה. משרד האנרגיה משקיע בשנים האחרונות בהקמה של עמדות טעינה ברחבי הארץ, בעיקר כדי לקדם את השימוש ברכב חשמלי, אך ישנן גם יוזמות פרטיות של חברות אנרגיה שיודעות להקים ולתפעל עמדות חשמליות בכל מקום. לא מעט ערים בארץ כבר הקימו עמדות טעינה במרחב הציבורי שלהן וייתכן שלא רחוק מכם יש עמדות כאלה או שמתוכננות לקום בעתיד.

בתל אביב, הוקמו תשתיות טעינה במקומות שונים כמו חניון עזריאלי, שבו יש גם תשתית של חברת טסלה. עד כה, הקימה העירייה כשבעים עמדות טעינה בחניוני אחוזות החוף, עמדות שחלקן יהיו מהירות כדי לחסוך בזמן הטעינה של הרכבים. בהמשך השנה מתוכננות לקום עוד כשמונים עמדות חדשות.
בירושלים, מתוכננות לפעול בשלב הראשון כמאה עמדות טעינה בחניונים וברחבי העיר. לאחר מכן ובהתאם לביקוש, יוקמו עמדות נוספות. חוץ מהיוזמה הזאת, חברת טסלה מקימה בעיר עמדות מהירות משלה כדי לקדם את השימוש ברכבים חשמליים. בנוסף, ברחבי ירושלים החלו לפעול עשרות אוטובוסים חשמליים כחלק מהמערך העתידי שבו כל האוטובוסים יהיו מהסוג הזה. האוטובוסים נטענים בחשמל במשך כחמש שעות עד להשגת סוללה מלאה לנסיעה.
בראשון לציון הוכנסו רכבים חשמליים לצי התפעולי של העירייה ובשנים הקרובות מתוכננות לקום כחמש מאות עמדות טעינה חשמליות ברחבי העיר. העמדות יוקמו בהדרגה ויוצבו בחניונים עירוניים, קניונים ומרכזי עסקים כשחלק מהעמדות יהיו מהירות. בנוסף, חברת ג'ינרג'י זכתה במכרז של העיר להקמת עשרות עמדות טעינה מהירות לאוטובוסים חשמליים אשר ישמשו שאטלים לכיוון תל אביב, כשאת הרכב הפרטי ניתן להשאיר בחניון. מתחם אוטובוסים חשמליים דומה קיים באותה מתכונת במתחם ביג, באשדוד, שם יש שש עשרה עמדות טעינה חשמליות.
גם בבאר שבע יש פריסה של עמדות טעינה, כולל של חברת טסלה שהן עמדות מהירות הנמצאות במתחם ביג בעיר. עמדות של טסלה קיימות ומתוכננות לקום נוספות בשנים הקרובות בכמה ערים בישראל, מחיפה, דרך מצפה רמון, ירושלים ועד אילת.

המטרה של כל התוכניות הללו בערים השונות היא להתכונן לתחבורת המחר שתהיה חשמלית. זה לא יקרה כל כך מהר, אבל ההתחלה כבר כאן וישראלים רבים מאמצים את הטכנולוגיה החשמלית. העניין הוא נגישות רחבה ככל האפשר לעמדות טעינה כדי לעודד שימוש ברכבים חשמליים. עיר שיש בה יותר רכבים חשמליים או תחבורה ציבורית חשמלית, זאת עיר שיש בה פחות זיהום וגם פחות רעש, זאת מאחר שמנוע חשמלי לא מרעיש כמו מנוע רגיל.

כל עיר שמתכננת תשתיות טעינה חשמליות נרחבות, תרוויח הרבה בעתיד. כשיש פחות זיהום ורעש, זה אומר שאיכות החיים של התושבים משופרת והביקוש למקומות כאלה יעלה. מי שירצה לגור במקומות נקיים סביבתית, יעבור גם לתחבורה חשמלית וכך המעגל יורחב. ערים חשמליות או כאלה שמתכננות להתרחב בתחום, יהיו ערים טובות ונעימות יותר עבור כולנו.