אילוסטרציה: fotolia מדריך בעלי כלבים מה לעשות כשהכלב נחשד בנשיכה אילוסטרציה: fotolia

‏אתר חדשני לזכויות משפטיות של בעלי חיים - מדריך בעלי כלבים מה לעשות כשהכלב נחשד בנשיכה – במישור הפלילי ובמישור האזרחי

עו"ד סיון זבולון-נוה, עורכת דין חלוצה בתחום זכויות משפטיות של בע"ח ובעליהם השיקה לאחרונה אתר אינטרנט בשם דוג-בייטס המאגד מספר מדריכים כיצד לנהוג במקרה של תלונות על תקיפות כלבים.

אילוסטרציה: fotolia

לדברי עו"ד זבולון-נוה, בישראל נכלאים אלפי כלבים בשנה בהסגר בן עשרה ימים וחלקם סובלים כתוצאה מכך מנזקים נפשיים קשים, ממחלות ואף ממוות.

פקודת הכלבת הינה פקודה דרקונית מימי המנדט הבריטי

"כל תלונה נגד הכלב יכולה לשלוח אותו להסגר, ולא נערכת אף בדיקה אם התלונה אמיתית, והאם לא מסתתר מאחוריה רצון לנקום בבעל הכלב - כפי שהוכח במספר רב של הליכים משפטיים שניהלתי בעבר" אומרת עו"ד זבולון-נוה.
לדבריה, פקודת הכלבת הינה פקודה דרקונית מימי המנדט הבריטי, שלא השתנתה כמעט משנת 1934 ומטרתה הייתה להדביר את נגע הכלבת, ועל כן כל חיית מחמד שנחשדה בנשיכה, הוכנסה להסגר, ואם לא פיתחה תסמינים של המחלה תוך 10 ימים – שוחררה לידי הבעלים.

הכלבת הפכה לנדירה

הפינה המשפטית - מדריך בעלי כלבים מה לעשות כשהכלב נחשד בנשיכה
ההליך נמשך גם היום למרות שהכלבת הפכה לנדירה משנות ה-70 של המאה הקודמת, ומרבית הכלבים מחוסנים נגד המחלה.
עם זאת, מחויב בעל הכלב למסור אותו להסגר העירוני תוך 24 שעות ממועד הנשיכה הנטען, מבלי שנערכה אבחנה איזה כלב עומד בקריטריונים של ריצוי תצפית-בית, ואיזה כלב חייב שהייה בהסגר העירוני. לדברי עו"ד זבולון-נוה במקרים המתאימים ניתן לעצור את ההליך הדרקוני הזה רק בהתערבות משפטית מהירה.

די בתחושה של איום מצד עובר אורח וזאת מבלי שהכלב תקף באופן ממשי או גרם נזק בפועל ואז עלול בעל הכלב לעמוד מול אישום פלילי על 'אי נקיטת זהירות בבעל חיים', שדינה מאסר עד 3 שנים. –כתוצאה מהליך זה עלול לסבול בעל הכלב הנאשם מרישום פלילי שיכתים אותו ויפגע בו לאורך חייו. בנוסף להליך הפלילי, בעלי הכלב עלולים למצוא את עצמם ניצבים גם מול תביעה אזרחית בנוגע לפיצויים שעלולים להגיע לסכומים לא מבוטלים בנוסף להרשעה הפלילית

באתר אותו השיקה יכולים בעלי כלבים למצוא מידע רב כגון: מה עושים אם הוגשה נגד הכלב תלונה על נשיכה? איך על בעל הכלב לנהוג בחקירה משטרתית? איך ניתן למנוע את העברת הכלב להסגר עירוני? ועוד

התיקון לפקודה המנדטורית

לאחרונה עלה לכותרות התיקון לפקודה המנדטורית להסגר כלבים הנחשדים בנשיכה, לאחר שחברת כנסת ובעלה של חברת כנסת אחרת שביקרו במשכנו של ראש-הממשלה בנימין נתניהו ננשכו ע"י כלבת המשפחה, קאיה.
"התקשורת עסקה רבות ב'חוק ביבי' – אותו תיקון עתידי שימנע הסגרת כלבים באופן אוטומטי להסגר העירוני בכל מקרה של חשד לנשיכה" אומרת עו"ד זבולון-נוה. אך לדבריה, רבים בציבור טועים לחשוב ש'חוק ביבי' עבר ושסכנת ההסגרה חלפה והיא לא "מדובר בטעות מצערת. התיקון לפקודה עדיין לא עבר – ולא ברור מתי יעבור, ועל כן עשרות כלבים ממשיכים להישלח להסגר בחודש על לא עוול בכפם"