כריתת-עצים "סוף מעשה במחשבה תחילה": הצילו כריתת עצים המונית בנתניה כריתת-עצים

עיריית נתניה תכננה לכרות 17 עצים בגן מסילות בדורה, אך תכרות לבסוף 5 בלבד. הסיבה: לחץ מצד חברת האופוזיציה, ציפי קפל, ופעילים סביבתיים שעתרו כנגד העקירה

שכונת דורה 

ניצחון חשוב לאוהבי הטבע בנתניה. העירייה תכננה לכרות 17 עצים בגן מסילות בשכונת דורה בעיר, אך תכרות לבסוף 5 בלבד. תחילת הסיפור בתוכנית להקמת פארק שעשועים חדש בעיר, כאשר בעירייה הסבירו תחילה שהסיבה לעקירת כמות גדולה כזו של עצים הנה כתוצאה מתקן מחייב בנושא של מכון התקנים.

אלא שבמכון התקנים הבהירו בתגובה כי "מכון התקנים אינו מעורב בתכנון מתקני משחקים. על פי התקן, לכל מתקן משחקים בנוסף לשטח שהמתקן תופס, נדרש גם אזור בטיחות בהיקף. בחלק מהמתקנים בנוסף לשטח הבטיחות נדרש גם מעבר חופשי בן המתקנים. אין בתקן כל דרישה לכריתת עצים".
בנוסף, מי שפעלה למניעת העקירה ההמונית היא חברת האופוזיציה ציפי קפל, שהגישה שאילתא בנושא, ובנוסף נכחה במקום, צילמה את האזור והבהירה כי בגן ישנם שטחים ריקים רבים, רובם מישוריים, וכי אין כל מניעה לבצע את תכנית הקמת המתקנים החדשים מבלי לעקור את העצים. כמו כן, מי שהתגייסו לטובת הנושא הם הפעילים הסביבתיים ריקה אידלמן וגיא שחר, שהגישו עתירה והתנגדות רשמית לפקיד היערות בנושא.

בסופו של דבר, הלחצים עשו את שלהם ולאחר שעשו חישוב מסלול מחדש, הודיעה העירייה כי במסגרת התוכנית ייכרתו 5 עצים בלבד ולא 17 כפי שתוכנן תחילה.
"אני מאוד שמחה שקרן נתניה ירוקה הצליחה להציל לפחות 12 עצים, ולאחר מדידות יתכן ויהיו עוד עצים שאפשר יהיה להציל", אומרת ריקה אידלמן. "לאחר כריתת 14 עצי הוושינגטוניה בפולג, שפשוט לא התאימו למישהו, התחלנו לעקוב אחרי אישורי הכריתות. ברגע שראינו שיש אישור לכריתת 17 עצים בוגרים ויפים, שוב מאותה סיבה שלא התאים לתכנון, מיד הלכנו לראות את המקום. לא נראה לנו הגיוני שבפארק כל כך גדול אין אפשרות לעשות תכנית גדולה ויפה מבלי לפגוע בעצים, ולכן הגשנו את ההתנגדות. בעקבות ההתנגדות העירייה עשתה חשיבה מחודשת ומצאה פתרון".
עוד אמרה כי "המקרה רק מוכיח עד כמה חשוב לבדוק את אישורי הכריתה ולבדוק גם את התשובות שחברי המועצה נותנים. מסתבר שיש אפשרויות נוספות לפיתוח מבלי לפגוע בטבע ומבלי לפגוע באיכות החיים. אי אפשר בכלל להשוות צל של עץ לצל של צלייה מפלסטיק".
"עם עובדות שהן מראה עיניים אי אפשר להתווכח", קובעת ציפי קפל. "גם נציגי הצוות המקצועי של העירייה הבינו בעקבות סיור בו השתתפתי יחד עם ריקה אידלמן, נציגת ציבור אכפתית סביבתית, שמגוחך, לא חכם, מיותר ובלתי חושב ומתחשב לעקור עצים נותני צל לטובת מתקני פארק שעשועים, כשהחורשה מלאה בשטחים ריקים נטולי עצים. זה לא עושה שכל לעקור עצים ולהעמיד במקומם מתקני צל מלאכותי".
עוד אמרה קפל כי "תקן הקמת גן שעשועים כגון זה שבשכונת דורה דורש התקנת צל כשאין עצים ואינו דורש לעקור עצים לטובת צל. לאחר הסיור הראשון בו התעקשו על עקירה העליתי פוסט, הציבור הגיב בעוצמה ומכאן התהפכו היוצרות לחשיבה נוספת. סוף סיפור: יכרתו רק 5 עצים ולא 17 כבמקור, ממש סוף מעשה במחשבה תחילה". חשוב להדגיש כי הפעילים הסביבתיים אידלמן ושחר, שהגישו כאמור את העתירה נגד עקירת העצים, לא ימשכו את העתירה עד שיראו את התכנית החדשה ויהיו עדים ליציאתה לדרך ברוח השינוי.

מעיריית נתניה נמסר בתגובה

נעשתה בדיקה נוספת ומיקום המתקנים הוזז כך שרק עצים בודדים יכרתו.
יצויין כי העירייה העבירה את הבקשה לכריתה ויחד עם זאת שקדה כל הזמן אחר חיפוש פתרון שימנע או יצמצם למינימום את הכריתה. לא פעילי הסביבה מנהלים את אנשי המקצוע