"הרפורמה משרתת את משרד התחבורה ולא את תושבי נתניה" ישיבת המועצה

ישיבת המועצה הסוערת בנתניה עסקה בעיקר ברפורמה שהובילה לכאוס בתחבורה הציבורית בעיר. עשרות תושבים הגיעו למחות ואפילו נרשמה הסכמה בין הקואליציה לאופוזיציה. סגנית ומ"מ ראש העיר, שירי חגואל סיידון: "אנחנו מבקשים להחזיר את המצב לקדמותו" 

ישיבות המועצה בנתניה ידועות כסוערות ומתאפיינות מדי חודש בדציבלים גבוהים, אבל הפעם נשברו שם שיאים חדשים, כאשר עשרות תושבים – נציגי הנהגות הורים, ועדי עובדים וקשישים, הגיעו להשמיע קול מחאה בנושא הרפורמה בתחבורה הציבורית שחוללה תוהו ובוהו בעיר בשלושת השבועות האחרונים. יצוין כי במסגרת זו בוטלו 22 קווי אוטובוס ו-13 קווים תפסו את מקומם.

אלי דלל ונציגי משרד התחבורה, רון שדמי ומוטי פנחסי, החלו בסקירה אודות הרפורמה, אך עד מהרה נקטע הדיון בשל המחאה הקשה, בעיקר מצדו של בכור ימין, נציג ועד השכונות שייצג בין השאר את עמליה ושיכון ותיקים. במקום התפתחו חילופי דברים קשים, כשבין השאר נטען כי הקשישים נאלצים לחכות שעות בשמש הקופחת לקו האוטובוס שיוביל אותם הביתה, ואילו נציגי ההורים איימו להשבית את מערכת החינוך וטענו לילדיהם אין סיכוי להגיע בזמן ללימודים.

"שרת התחבורה צריכה להתפטר לאלתר, חייבים לחזור לנקודת המוצא. מה צריך יותר מהחודש האחרון כדי להבין שזה לא עובד", היו רק חלק מהקריאות שנשמעו במהלך הישיבה. למי שתהה היכן ראש העיר, מרים פיירברג איכר, הרי שהיא בחופשה פרטית בפראג, צ'כיה, ולא נכחה בישיבה.

"האוטובוסים הרגו אותנו"

סבב ארוך בין חברי המועצה גילה עד מהרה שלכל אחד מהם לפחות סיפור אישי על קרוב שנפגע מהרפורמה. הגדילה לעשות ענת לביא אזולאי, שהשמיעה הקלטה של אמא שלה, שאמרה בין השאר: "זו קטסטרופה. השמאלנים האלה רוצים להרוג את המבוגרים והאוטובוסים הרגו אותנו. זה לא רק אני, כולם. בושה וחרפה. אני מחכה חצי שעה לאוטובוס והולכת חצי שעה ברגל עם התיק כדי לתפוס אוטובוס. גועל נפש".

"אני כבר כמה ימים מסתובב בין קווי האוטובוס בנתניה ומהווה את שק החבטות בשם העירייה", אמר אהרון אורגד, שהתפטר לאחרונה מהקואליציה ועבר לאופוזיציה. הרפורמה הזו כושלת ולא נכונה. מאות אנשים אומרים שאתם טועים, אז תקפיאו את הרפורמה ותכניסו אותה לפריזר".

"כל העיר נמצאת בתוך סיר לחץ של חום ועצבים. אנחנו צריכים לקחת צעד אחורה, כי להרגשתנו הרפורמה משרתת את משרד התחבורה ולא את תושבי נתניה", אמרה סגנית ומ"מ ראש העיר, שירי חגואל סיידון. "משרד התחבורה הטיל פצצה וזה בלתי אפשרי. מי שצריך את התחבורה הציבורית הם קשישים ובני נוער. משרד התחבורה אומר לי שהם לא נותנים שירות לתלמידים. אתם רציניים? הרי זו אוכלוסיית היעד. אנחנו מבקשים להחזיר את המצב לקדמותו, ערב השינוי".

מי שקיבל את רשות הדיבור במהלך הישיבה הוא יו"ר ועד ההורים העירוני, שי בראון, זאת לאחר שהשבוע הושבתו כמחאה למשך שעתיים בתי הספר העל יסודיים. "גמרתם את נתניה, העיר מחוקה. אני לא יודע אם אתם מבינים בכלל איפה אנחנו נמצאים", אמר בראון לנציגי משרד התחבורה. "אני קורא לכל חברי המועצה – בואו תצטרפו אלינו ונלך לבית של מירב מיכאלי. לא רוצים בטוב, נלך ברע. משרד התחבורה נכשל וזה קונצנזוס שלא היה כמותו בעיר. כולם מבינים את הקטסטרופה".

יש פתרון?

לאורך הישיבה, שנמשכה למעלה מארבע שעות, הועלו לא מעט הצעות לפתרון. בסופו של דבר גובשה הצעה משותפת של אבי סלמה ואהרון אורגד, לפיה יוקצו מיידית מיליון שקלים כדי לתת מענה לתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים להסעות הלוך ושוב מכל חלקי העיר על מנת להקל על הכאוס התחבורתי. למרות שההצעה אושרה, לבסוף התברר כי היא לא עברה את אישורי התקציב הדרושים וספק גדול אם אותם מיליון שקל אכן יעברו לטובת פתרון הבעיה.

מעבר לכך, חברי המועצה – קואליציה ואופוזיציה, הצביעו פה אחד על ההצעה שהוגשה באמצעות יו"ר המועצה, אלון אלרואי, לפנות למשרד התחבורה על מנת לעצור מיד את הרפורמה הנוכחית ולחזור לקווים הקודמים. עוד הנחתה מועצת העיר את הנהלת העיר לפעול במיידי מול משרד התחבורה ברפורמה המוצעת, זאת בשיתוף נציגי העירייה, משרד התחבורה, חברת אקסטרה ונציגי ההורים, עד סוף אוקטובר 2022.

אז האם יש מקום לאופטימיות? בכלל לא בטוח. חשוב לזכור שבסופו של דבר מדובר בהמלצה בלבד מטעם העירייה למשרד התחבורה, שיצטרך להחליט האם ליישם אותה או לא. גם נציגי המשרד הודו בישיבה שהדברים הללו לא קורים ביום אחד, ובמילים אחרות: חרף הדיונים, הוויכוחים, הצעקות והמחאות, סבירות גבוהה שהכאוס התחבורתי שפוגע אנושות בקשישים ובבני הנוער כאן כדי להישאר לפחות עד אחרי החגים