שונה המכרז להפעלת המסעדה בחוף פולג נתניה חוף פולג | צילום: נתניה נט

בעירייה התגאו במחירים זולים במיוחד הצפויים במסעדה בפולג, אבל אז התבררו תנאי הסף למכרז הנוגעים לניסיון הדרוש של הזכיין ולמחזור הכספי השנתי, מה שהעלה לכאורה חשדות שהמכרז מכוון לגורם ספציפי. בעירייה, ששינתה את המכרז ופרסמה אותו מחדש, הגיבו: "ככל הנראה טעות סופר"

מדוע המכרזים להפעלת המסעדות בחופי נתניה שונים זה מזה בתכלית? תלוי את מי שואלים. לאחרונה פרסמה הממונה על החופים בעירייה, סגנית ומ"מ ראש העיר שירי חגואל סיידון, כי יצא מכרז להפעלת מסעדה ושירותי חוף שונים בחוף פולג. "עם המון מחשבה שלנו, של הצוות שלי באגף וגם של כל העוסקים במלאכה, ניתן דגש ומענה מרבי על נושא השירות, השירותיות, מחיר ואיכות המוצר", כתבה בין השאר חגואל סיידון.
בכלל זה התגאו בעירייה בשיפור משמעותי בחוויה של באי החוף, בין השאר באמצעות מחירים מפוקחים ונמוכים במיוחד, דוגמת 5 שקלים לארטיק ובקבוק מים קטן כ"א, צ'יפס ב-17 שקלים, אבטיח ב-20 שקלים, שליש בירה ב-12 שקלים, כיסא נוח ושמשיה ב-4 שקלים כ"א ואפילו שולחן ללא עלות. כמו כן הובטחו הנחות משמעותיות לתושבי נתניה על מיטות שיזוף, תוך אפשרות לא 'להיסחב' עם כסף מזומן ולשלם על השירותים באפליקציה העירונית.

זינוק במחזור השנתי

עד כאן נשמע נהדר, אלא שבדיקה נוספת של הנושא העלתה לא מעט טענות מכיוון האופוזיציה בעיר, שמדובר לכאורה במכרז המיועד לגורם ספציפי זה או אחר. הסיבה: שינויים מהותיים בתנאי הסף ביחס למכרז שיצא לאחרונה להפעלת מסעדה בחוף הרצל בנתניה, הממוקם כידוע על אותה רצועת חוף.
בעוד במכרז בהרצל נדרש ניסיון בתחום ההסעדה באופן כללי, הרי שבזה של פולג הודגש כי דרוש ניסיון ספציפי בהפעלת מסעדות בחופי הים. אם לא די בכך, הרי שבמכרז בהרצל נדרש מחזור כספי שנתי של שני מיליון שקלים, בעוד שבמכרז בחוף פולג זינק הסכום ל-15 מיליון שקלים בשנה.
כמעט מיותר לציין שתנאי הסף האמורים מונעים מלא מעט גורמים וזכיינים פוטנציאליים לגשת למכרז, מה שכאמור עורר תהיות ותגובות נזעמות ש'נתפר' לכאורה עבור גורם מסוים. נושא נוסף שגרר לא מעט תגובות הוא הניסוח העמום בכל הנוגע להפעלת המסעדה בשבת. נכתב כי "המסעדה בחוף תעניק שירותי הסעדה בכל שעות זמני פעילות ההצלה, כלומר בכל ימות השבוע כמקובל על פי הסטאטוס-קוו בעיר". אין צורך לשחזר את הטענות החוזרות ונשנות לגבי העיר הסגורה בשבת, מה שמעלה שאלה האם הפעם יחרגו בעירייה ממנהגם ויאפשרו לבאי החוף ליהנות מעסק שפתוח גם ביום הקדוש?

מעיריית נתניה, ששינתה ופרסמה מחדש את המכרז, נמסר בתגובה: "קיימים הבדלים רבים בין המסעדות בחופי הים האחרים בנתניה, לרבות בחוף סירונית, לבין המסעדה בחוף פולג, ובשל ההבדלים האלו קיימים גם הבדלים בתנאים שנדרשו במכרז לניהול המסעדה בפולג.
בעוד שבסירונית קיימות מס' מסעדות בשטח חוף די מצומצם, המסעדה בחוף פולג היא מסעדה יחידה ששטחה במ"ר גדול הרבה יותר משטחי המסעדות בסירונית. כמו כן, מתוכננת סוכת מציל נוספת בחלק הדרומי כך שכמות המשתמשים תגדל בצורה משמעותית.
על פי התוכניות החלות על חוף פולג, עתידים להיבנות בסמוך לו מגדלי מגורים וכמו כן אזור מלונאות שיכלול מס' בתי מלון. בנוסף – הגישה למסעדה בחוף פולג קלה יותר מכביש החוף והטופוגרפיה של החוף ושל המסעדה שונה.
התוצאה של ההבדלים הללו, היא המסעדה בחוף פולג אמורה כאמור להכיל הרבה יותר מבקרים מאשר המסעדות בחוף סירונית, המיועדות באופן טבעי יותר לתושבים מקומיים.
מאחר שכך, ומתוך רצון להעלות את רמת המשתתפים במכרז לגבי המסעדה בחוף פולג, הוכנס תנאי המחייב ניסיון בניהול מסעדה בחוף ים ולחלופין ניהול מסעדה לא בחוף ים, ככל הנראה בשל טעות סופר נשמטה האפשרות לניהול מסעדה שלא בחוף ים ועניין זה תוקן. בנוסף הוכנס התנאי המחייב מחזור כספי של 15 מלש"ח לשנה. חשוב לציין כי בתחום של ניהול מסעדות בחופי הים, מקובל לחשב את שכר הדירה המשולם כנגזרת של בין 8 – 10 אחוז מהמחזור השנתי. מאחר שאצלנו נדרש שכר דירה של כ- 1.3 מלש"ח בשנה, החישוב מביא את המחזור השנתי למעל 14 מלש"ח בשנה.
הרעיון הוא לנסות ולמשוך למכרז הפעלת המסעדה בחוף פולג תאגידים ואנשים שיש להם ניסיון בניהול מסעדות בחופי הים או לא בחופי ים, וכן מחזור כספי גדול יותר מזה שנדרש במכרזי מסעדות בחופים אחרים, וזאת על מנת להביא גורמים מנוסים ובקיאים בתחום על מנת להעניק לתושבי העיר את השירות הטוב ביותר. באשר לפתיחה בשבת, הסטטוס קוו הקיים במקום יישמר".