הוכרז הגן הלאומי אביחיל צילום: יפעת פרל

הישג למועצה האזורית עמק חפר, שקידמה את ההכרזה שניתנה על ידי שרת הפנים איילת שקד. המשמעות: שמירה על שטח פתוח רחב ידיים, מרהיב ונדיר למען תושבי המועצה, האזור והמדינה כולה 

ההכרזה על הגן הלאומי אביחיל נחתמה בשבוע שעבר על ידי שרת הפנים איילת שקד, לאחר עבודה מאומצת של הנהגת המועצה האזורית עמק חפר מול ועדות התכנון ומשרדי הממשלה, בעקבות תמ"ל 1071, במסגרתו מוקמת שכונה חדשה של נתניה על אדמות חקלאיות של חבצלת השרון.
הגן הלאומי אביחיל משתרע על שטח בגודל של כמאה דונם ונמצא צפונית-מערבית לאביחיל ודרומית לחבצלת השרון, בצפונה של העיר נתניה. הגישה אליו היא בסמוך לבית הקברות של אביחיל או רגלית ממחלף חבצלת השרון.
הגן יהווה חלק מחיץ טבעי בין השטח העירוני ובין המרחב הכפרי, הוא יתוחזק וינוהל על ידי רשות הטבע והגנים, תוך מעורבות שוטפת של המועצה.

בגן הלאומי אביחיל דיונות חול, עצי חרוב מצוי ואלת המסטיק, גאופיטים כגון חצב מצוי, חבצלת החוף, רקפת מצויה וטבורית נטויה, בשנת 2006 הועתקו למקום צמחי אירוס הארגמן. כמו כן, צומחים במקום צמחים האופייניים למישור החוף, כמו דרדר הקורים, שומר בואסייה ושום קצר.
שטח הגן מאומץ כבר היום על ידי בית ספר אביחיל, שתלמידיו עורכים בו פעילויות במסגרת פרויקט "אקולוגי ידיד החולות", ונערכות בו גם פעילויות קהילתיות לתושבי האזור בשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע ועוד.

ראשת המועצה האזורית עמק חפר גלית שאול: "זוהי החלטה חשובה, שתמנע מיזמי נדל"ן בשטח טבע נדיר ביופיו, והישג משמעותי למועצה. נמשיך לפעול בכל דרך על מנת להגן על השטחים הפתוחים, החיוניים לכולם – לתושבות ותושבי הכפר והעיר. אני מזמינה את כל התושבות והתושבים מעמק חפר, מנתניה ומכל הארץ, לבוא לטייל וליהנות מהמרחבים המוריקים".

סגן ראשת המועצה חיזקי סיבק: "אל מול פיתוח עירוני מפרבר, אנו ממשיכים להגן על שטחי טבע באזור לטובת תושבי העיר והכפר כאחד. נמשיך בהסדרת פרוזדור אקולוגי ייחודי זה, שחלקו בגן הלאומי שהוכרז והמשכו מערבה בשטחים שבין מושב חבצלת לשטח הבינוי המתוכנן, כולל מצוקי החוף שנקבעו, בעקבות מאמצינו, כשמורת טבע בתוכנית המתאר הארצית".