התנגדויות, ארנונה ובית חולים ציבורי: ישיבת תקציב סוערת בנתניה  ישיבת המועצה

טלי מולנר הציגה 120 התנגדויות, אבי סלמה הביע מורת רוח מנושא הארנונה עוד בטרם הוקפאה ואהרון אורגד דרש הקמת ועדה שתקדם בית חולים לצד לניאדו. ומה עם התקציב? אושר כמובן. כל מה שרציתם לדעת על ישיבת המועצה בנתניה 

לכל מי שעבר בשערי עיריית נתניה ברביעי בערב היה ברור שצפוי לו ערב ארוך במיוחד, כאשר על הפרק אישור התקציב העירוני לשנת 2023. בשורה התחתונה, התקציב בסך 1,967,063 מיליארד שקלים אושר ברוב של 16 חברים בעד לעומת שלושה בלבד נגד, כמו גם תקציב הפיתוח בסך 658 מיליון שקלים. אלא שהדרך לשם הייתה קשה וארוכה במיוחד.

עוד לפני הישיבה קבלה יו"ר האופוזיציה, טלי מולנר, על כך שהתקציב מבחינתה הוא בחזקת 'תקציב בחירות' שנועד לשרת הרבה יותר את ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, מאשר נושאים אקוטיים כמו חינוך מיוחד ורווחה. בשל כך, הציגה לא פחות מ-120 התנגדויות – מעבודות קבלניות, דרך פרסום קורונה, פרסום אירועים והפקת חוברות ופרויקטים ועד סעיף של ציוד משרדי מתכלה, ודרשה לבצע שינויים בתקציב.

למרות שהיה ברור שההתנגדויות שלה יידחו, התעקשה מולנר להקריא אותן אחת אחת ולהצביע על כל אחת בנפרד. חבר המועצה משה לוי ניסה לקצר תהליכים והציע דיל מחויך לפיו יצביעו יחד על כל ההתנגדויות של מולנר ובתמורה הוא ימנע מההצבעה, אך יו"ר האופוזיציה סירבה. זה אולי מסביר מדוע אלון אלרואי, שניהל את הישיבה, הציע תחילה להצביע על כך שמשך הדיונים על התקציב לא יעלה על 6 שעות. בסופו של דבר התפשרו על 5, ובחשבון אחרון, לרווחת כולם ככל הנראה, ישיבת התקציב ננעלה לאחר כ-3 שעות.

ההתנגדות של אורגד

התנגדות ספציפית ומעניינת לתקציב הגיעה מכיוונו של חבר המועצה אהרון אורגד, שביקש להפחית מתקציב המיתוג העירוני ולהקצות סכום של 150 אלף שקלים להקמת ועדה שתקדם הקמת בית חולים ציבורי בנתניה, זאת מבלי לפגוע בבית החולים הקיים, לניאדו. לדברי אורגד, תושבי העיר משוועים לכך כבר תקופה ארוכה. לדאבונו, וככל הנראה בשל העובדה שערק לאחרונה לשורות האופוזיציה, ההתנגדות שלו נדחתה, כמו גם התנגדויות שהציגו חברי המועצה אמיה טגה ודניאל בשארי, וכמובן שרשרת ההתנגדויות של טלי מולנר.

אגב, בזמן הקראת ההתנגדויות של מולנר שנמשכה שעה ארוכה, היא זכתה לביקורת מצדה של סגנית ראש העיר, שירי חגואל סיידון, על כך שכל השנים הצביעה בעד התקציב. "שירי, את לא מגלה את אמריקה", ענתה לה מולנר. "כשאתה בקואליציה אתה מצביע בעד ולא מעלה הסתייגויות".

ארנונה תחילה

אחד הנושאים הקריטיים בישיבה היה כמובן הארנונה הצפויה, כאשר חבר המועצה אבי סלמה ביקש להזכיר כי ביוני אשתקד הובטחה לתושבים הנחה שלא באה לידי ביטוי בספר התקציב. "הבטחנו לתת הנחה בשנת 2023 אבל הנחת הבסיס על פי התקציב היא שההנחה הזו לא קיימת", אמר סלמה. "דנו ארבע שעות, הצענו, התושבים קיבלו מכתבים, אבל מבחינת הצוות המקצועי אין אפשרות לקבל את ההנחה ואין מקור תקציבי להראות מסגרת תקציבית ממנה נוכל להבטיח את ההנחה גם בשעה הבאה. בסוף אנחנו מתווי המדיניות, ולמרות ההבטחה, אין הנחה בארנונה".

ראש העירייה, מרים פיירברג- איכר, התייחסה לנושא ואמרה: "למרות הבקשות החוזרות ונשנות גם שלי וגם של הגזבר, בגלל שהיה כאן נושא גורף, משרד הפנים החליט בצורה גורפת לא לאשר שינויים השנה בארנונה. זו ההחלטה של המשרד. יכול להיות שהסיבה הייתה שנת בחירות או אחרת, אבל בסופו של דבר החליטו לא לעלות ולא לאפשר הפחתה".

במהלך הישיבה הגיעה הבשורה שלמעשה טרפה את הקלפים על תכניתם הצפויה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ', להקפיא את הארנונה לשנה כחלק מהתכנית למאבק ביוקר המחיה. מן הסתם הדבר צפוי לגרום להפסדים של העירייה מהכנסות בארנונה שעל פי הערכות נאמדים בלמעלה מעשרה מיליון שקלים. מעניין מאוד יהיה לראות כיצד תשפיע ההכרזה של הממשלה על התקציב העירוני בנתניה, ובכלל על ציבור משלמי המסים בישראל.