שיטת "מפתח קיר" שצה"ל החל להפעיל בזמן מבצע "חומת מגן", אומצה לאחרונה על ידי פורצים מיומנים ומיושמת בנתניה

בזמן מבצע "חומת מגן", החל צה"ל להפעיל שיטה מיוחדת למעבר בין בתים, בצורה חשאית, באזורי מגורים צפופים, הידועה גם בכינוי "מפתח קיר". על פי השיטה, החיילים היו פורצים את קירות הבטון שהפרידו בין הבתים, וכך למעשה היו עוברים בין הבתים מבלי להיחשף למארבים מתוכננים ברחובות.

בתקופה האחרונה נראה כי קבוצות של פורצים מיומנים אימצו את אותה השיטה ממש, ופורצים כך לבתי עסק ובתי מגורים באזור נתניה.

הפורצים מגיעים למקום אותו הם מעוניינים לפרוץ, מפעילים בכוונה תחילה מספר גלאים קדמיים ומטשטשים אותם באמצעות סיליקון. לאחר מכן, הם עוברים לקיר חבוי במבנה, שלא ניתן לראותו במצלמות האבטחה, אלא רק בעזרת סיור רגלי ומקיף, ופורצים חור בקיר המבנה.

כך, כאשר חברת האבטחה או בעלי בית העסק מסתכלים במצלמות על המקום, הם אינם מזהים דבר. במידה ומתעורר חשדם, והם מגיעים לזירת האירוע, בסיור שטחי עם הרכב מבחוץ לא ניתן לזהות כי המקום נפרץ. בינתיים, לפורצים יש מספיק זמן לתכנן את המשך הפעולה שלהם, והם חוזרים למקום לאחר מספר שעות, נכנסים לבית העסק או לבית, גונבים את הרכוש ומרוקנים את המקום מתכולתו.

חדשות מקומיות - ארגוני פשע משתמשים בשיטות פריצה צה"ליות

 

עירנות סיירי האבטחה מנעה פריצה

ביום ראשון לפנות בוקר, בשעה 00:28, התקבלה התראה במוקד "בן בטחון", על פריצה ואזעקה ממספר גלאים בעסק באזור התעשייה הישן בנתניה. תוך דקות הוקפץ למקום סייר החברה ובמקביל הועברו דיווחים ללקוח ולמשטרה.

במצלמות האבטחה שמחוברות למוקד לא נראתה תזוזה והלקוח לא חש שיש צורך להגיע למקום. מנהל המוקד המנוסה הבין שמדובר בפריצה, והתקשר ללקוח כדי להתעקש על סריקה מקיפה. לאחר השיחה ביניהם, בה מנהל המוקד הסביר ללקוח שקיים חשש ממשי שמדובר בפריצה, השתכנע האחרון והגיע לפגוש את הסייר בעסק.

לאחר הבדיקה שערך הלקוח יחד עם סייר החברה, הסתבר שאכן הייתה פריצה, והפורצים שברו את הקיר האחורי של העסק במקום בו לא היה ניתן לזהות את החבלה במצלמות, או בסריקה חיצונית. בדיעבד התברר, שהפורצים עשו הכנה לפריצה גדולה יותר, וכששברו את הקיר הם גם טשטשו את גלאי הנפח באמצעות סיליקון.

"בזכות הערנות של הסייר שהוקפץ לעסק והתעקשותו של מנהל המוקד מול הלקוח להגיע לעסק, נמנעה פריצה שנאמדת במאות אלפי שקלים", אמר בתגובה עינב יצחקי, מנהל המוקד הארצי בחברת "בן בטחון", שאף הוסיף, "ישנה חשיבות רבה למקצועיות בעבודה מול הלקוח ולהכרת העבר של העסק. לדוגמא, בעסק המדובר, נמנעה פריצה כשבועיים לפני כן. בנוסף, השיטה מחייבת שדרוג של תפיסת האבטחה. אם עד היום אנשים הקפידו על חיווי לכל חלון ודלת, הרי ששיטת 'מפתח קיר' מחייבת לאמץ תפיסת אבטחה מרחבית כוללת הרבה מעבר למיגון פתחים, וכמובן חיבור למוקד אבטחה".