רופאים העלימו הכנסות  רופאים פרטיים מנתניה נתפסו מעלימים הכנסות תמונת אילוסטרציה. צילום:fotolia

במבצע ביקורות שערכו בשבוע האחרון משרדי מע"מ בנתניה בקרב רופאים פרטיים הפועלים בעיר, נתפסו רבים מהם על חם, על אי רישום הכנסות ודיווח כוזב על הוצאות פרטיות.

משרדי מע"מ בנתניה ערכו בשבוע האחרון, כחלק ממבצע ארצי שהתקיים בכל רחבי הארץ, ביקורות לכ-16 רופאים פרטיים העובדים בעיר, בתחומי הרפואה הפלסטית ורפואת השיניים. מרשות המיסים נמסר כי על פי הממצאים הראשונים, בכל המקרים שנבדקו, נמצא כי רופאים העלימו הכנסות ודרשו החזרים מהמדינה על הוצאות פרטיות בהיקפים של מיליוני שקלים.

במקרים לא מעטים התגלה כי הרופאים דיווחו לרשות המיסים על הכנסות הנמוכות משמעותית מהכנסותיהם בפועל, וכי בנוסף, לא הוציאו חשבוניות עבור שירותים שנתנו לקהל לקוחותיהם. הפעילות שנערכה לאחר איסוף מידע מודיעיני נרחב, כללה גם הוצאת צווי חיפוש בעסקים ובבתים של חלק מבעלי העסקים, בוצעה בשיתוף יחידות החקירות של רשות המסים, משטרת ישראל ומשרד הבריאות.

תמונה עגומה בכל הארץ

התופעה החמורה, של ניכוי הוצאות אישיות והצגתן כאילו היו הוצאות של העסק המותרות בניכוי, היא רעה חולה של רופאים פרטיים בכל האזורים, ונאמדת בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים על חשבון משלם המיסים. כך, למשל, נתפסה רופאה מאזור המרכז שניכתה הוצאות משפטיות בהיקף של כחצי מיליון שקלים עבור מכירת דירתה בקיסריה. רופא שיניים אחר קיזז באופן שוטף הוצאות פרטיות כגון רכישת מוצרים בסופרמרקט למשפחתו, אכילה במסעדות ובבתי קפה ואף את חשבון הטלוויזיה בכבלים.

בנוסף לרופאים, התמקד המבצע גם בספקים לענף הפלסטיקה ורפואת השיניים. באחד המקרים, נעצר ושוחרר בערבות אחד הספקים הגדולים בארץ של ציוד רפואי בתחום האסתטיקה, בחשד שהבריח ארצה ציוד רפואי קוסמטי במטרה לחמוק מתשלום מס.

כחלק מהמבצע, נערכה על ידי כל משרדי מע"מ והיחידה הארצית לאכיפת הגבייה ברשות המסים, גם פעילות כלל ארצית לגביית חובות (לא בענף הרפואה), במהלכה נגבו מחייבי מס קרוב ל- 100 מיליון שקלים, ועוקלו 71 רכבים של חייבים שלא הסדירו חובם.

המבצע נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים להגברת פעילות האכיפה ולשיפור כושר ההרתעה, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווח וגביית מס אמת, והגברת השוויון בנטל בקרב האזרחים.