4 שנות מאסר לצעיר שהפיץ חומר פורנוגרפי אילוסטרציה | pexels

4 שנות מאסר לעידן הוכמן מנתניה שהפעיל קבוצות אינסטגרם ובהן סרטונים אינטימיים של עשרות ישראליות ללא ידיעתן

בית המשפט גזר היום 4 שנות מאסר וכן פיצוי כספי בסך 225 אלף שקלים על עידן הוכמן, שהקים קבוצות טלגרם שונות ובהן תיעודים של נערות ונשים ישראליות, חלקן קטינות, בעת אקטים מיניים, או תמונות חשופות שלהן, שלא בידיעתן. התמונות הופצו על ידו, או על ידי חברים שרצו להצטרף לקבוצה. הוכמן נאשם בריבוי עבירות של הטרדה מינית, התנכלות ופגיעה בפרטיות.

תכנים מיניים כדמי כניסה

מכתב האישום עולה כי מרבית התכנים המיניים בקבוצה פורסמו על ידי הנאשם, ובנוסף שלט הנאשם בתכנים שפורסמו על ידי אחרים בקבוצה, כך שיכול היה להסיר תכנים אלו, לצרף משתמשים חדשים ולהסיר משתמשים קיימים. הנאשם, כיוצר ומנהל הקבוצה, עודד משתמשים אחרים להפיץ תכנים מיניים בעצמם, ולשלוח תוכן מיני "נדיר" שישמש "דמי כניסה" לקבוצת טלגרם סגורה שהגישה אליה מוגבלת. בקבוצה זו פורסמו לטענת המנהלים תכנים מיניים "יחודיים", שלא הופצו בקבוצת הטלגרם "תוצרת כחול לבן".
לקבוצה "תוצרת כחול לבן" התטרפו למעלה מ-16,400 משתמשים ופורסמו בה למעלה מ-3,000 תמונות וסרטונים המכילים תכנים מיניים של נשים ישראליות, לרבות קטינות, בין היתר כשהן מבצעות אקטים מיניים, ללא ידיעתן והסכמתן, ובנסיבות שיש בהן כדי להשפילן ולבזותן.
לצד פרסום התכנים המיניים בקבוצה, פורסמו שמותיהן ופרטי הזיהוי שלהן, שנלקחו בדרך כלל מהרשתות החברתיות, ללא ידיעתן או הסכמתן, על מנת להוכיח כי מדובר בנשים ונערות ישראליות ולא בחומר פורנוגרפי מרחבי העולם. חלק נכבד מהתכנים המיניים שפורסמו הופצו על ידי הנאשם בעצמו.
במעשיו, פרסם הנאשם בעצמו ובצוותא עם אחרים, בקבוצת הטלגרם, לכל הפחות 2,304 תמונות ו-836 סרטונים המתמקדים במיניותן של נשים, נערות ואף קטינות ישראליות, שלא בהסכמתן, ופגע בפרטיותן, בכך שפרסם תצלומים הכוללים את פרטיהן האישיים ברבים בנסיבות בהן עלול הפרסום להשפילן או לבזותן.

הטרדות מיניות בעקבות הפרסום

בעקבות הפרסומים שבוצעו בקבוצות הטלגרם השונות, נגרמו לנשים נזקים משמעותיים. חלק מהנפגעות דיווחו על דכאון או חרדה, וחלקן פנו לטיפולים פסיכולוגיים; חלק מהנפגעות תיארו קשיים ביציאה למרחב הציבורי, ביכולת להירדם בלילות, במתן אמון בבני המין השני ועוד; הנפגעות דיווחו על הטרדות רבות, לרבות מיניות, אותן הן חוות עד היום ברשתות החברתיות כתוצאה מהפרסומים, ולעתים אף מחוץ למרחב המקוון.
מתוך 47 הצעירות המפורטות בנספח לכתב האישום, פרסם הנאשם תמונות וסרטונים המתמקדים במיניותן של לפחות 42 צעירות ישראליות, בנסיבות שיש בהן להשפילן או לבזותן ומבלי שניתנה הסכמתן לפרסום. בנוסף, הנאשם פרסם ללא הסכמתן, תצלומים ופרטים אישיים, לרבות דרכי יצירת קשר של לפחות 34 צעירות ישראליות, בנסיבות בהן הפרסום עלול להשפילן או לבזותן.

החלטת בית המשפט

הנאשם, הביע חרטה על מעשיו, טען כי לא היה מודע להשלכות מעשיו על נפגעות העבירה, וכי לא התכוון לפגוע בהן.

שופטת בית משפט השלום בנתניה, אליאנא דניאלי כתבה "אל מול המתלוננות ניצב נאשם, אשר אמנם לקח אחריות על מעשיו, היה צעיר בעת ביצוע המעשים ונעדר עבר פלילי, ואולם במהלך ההליך עשה כל שניתן על מנת לדחות את גזירת דינו, בעטיו נידחו הטיעונים לעונש שוב ושוב, ובסופו של יום, כאמור – מסמכי האבחון השונים מלמדים על אדם מניפולטיבי, המנסה להחמיר את מצבו על מנת לזכות בהקלות במסגרת הליך זה. המסמכים מלמדים עוד כי הוא התייחס למעשיו כאל "דבר גדול", וכי הוא מתקשה להבין את חומרת המעשים ואת הנזק אותו הסב. בנסיבות אלו נמצא כי חרף קשיים מסויימים מהם הוא סובל, אין המדובר בקשיים המצדיקים הקלה בעונשו.

בהתחשב בקלות ביצוע המעשים, בעובדה כי הפכו לנפוצים, בנזק המשמעותי שנגרם, ובעקרון ההלימה, הרי שאין די במילים קשות ונוקבות. יש צורך בענישה כואבת אשר תבהיר לנאשם ולשכמותו את מידת הסלידה מהמעשים, ואת מידת הפגיעה והנזק הנגרמים ממעשים כגון דא.

אין מנוס מענישה מחמירה אשר תבהיר לנאשם ולאחרים כי יש לנקוט מלחמת חורמה בתופעה הבזויה, המשפילה והקשה של הפצת חומרים אינטימיים, לצד פרטים מזהים, ברחבי הרשת.
על בית המשפט להציב גבולות ברורים בפני מי שסבר כי באמצעות הקשה על מקלדת, כשהוא ספון בחדרו, יוכל להפיץ מידע אינטימי שהגיע לרשותו, כשהוא מדרבן אחרים לשלוח לו חומרים נוספים, ורואה בנשים הצעירות חפץ ולא אדם".

השופטת גזרה על הוכמן 4 שנות מאסר, 6 חודשי מאסר על תנאי וכן פיצוי כספי בסך 225,000 שקל- בין 3000-5000 ש"ח לכל אחת.