בית חולים לניאדו מגעים ראשונים בין ההסתדרות ללניאדו בית חולים לניאדו

הדיון בתביעה בסך 1.8 מיליון שקלים נגד בית החולים לניאדו בוטל ברגע האחרון לאחר שהנהלת בית החולים הסכימה להידבר עם ההסתדרות. 

שעות אחדות לפני הדיון בתביעה שהגישה ההסתדרות נגד בית החולים לניאדו, פנתה הנהלת בית החולים להסתדרות בבקשה להידבר עמה.

בעקבות הפנייה שהגיעה אל ההסתדרות ביום ראשון בלילה, בוטל הדיון שנקבע לשעות הבוקר, והמגעים בין שני הצדדים החלו. נציגי ההסתדרות, האחיות ונציגים מהאגף החרדי נפגשו בהסתדרות עם האדמו"ר, רבי צבי אלימלך הלברשטאם. לדברי נציגי ההסתדרות, הפגישה הייתה חיובית, ובימים הקרובים ייכנסו הצדדים למשא ומתן.

בתחילת השבוע: צו מניעה לקיום כנס לעובדים

המגעים בין הצדדים מגיעים לאחר לאחר ימים קשים, במהלכם התנהלו מאבקים בין שני הצדדים מאחורי הקלעים. ביום ראשון הקדים בית המשפט את הדיון בתביעה שהגישה ההסתדרות נגד בית החולים בגין פגיעה בחופש ההתאגדות בסך 1.8 מיליון שקלים. 
לטענת ההסתדרות, הפנייה לבית המשפט נועדה למנוע את הכנס שארגנה ההנהלה. לדברי ההסתדרות, הכנס, בהשתתפות הוועד הפנימי של בית החולים ומנכ"ל בית החולים, חיים המרמן, נועד לשכנע את האחים והאחיות שהצטרפו זה לא כבר להסתדרות לחזור בהם מהצטרפותם. צעד זה, טענה ההסתדרות, הוא המשך ישיר ללחץ שהנהלת בית החולים מפעילה על האחים והאחיות כבר כמה שבועות, בניסיון לגרום להם לבטל את החתימה שלהם.
"ההנהלה לא מרוצה מהצטרפות האחים והאחיות להסתדרות, והיא נלחמת בהתאגדות הזאת כבר כמה שבועות", הסביר בתחילת השבוע שלומי נמירובסקי, רכז התאגדויות בהסתדרות ומי שמרכז את התאגדות האחים והאחיות בלניאדו. "לאורך התקופה ספגו העובדים איומים והפחדות, ובחלק מן המקרים נעשה שימוש ברופאים ובמנהלים בכירים. הכנס שהיה אמור להתקיים ביום ראשון, היה אמור להמשיך את אותו קו", הוסיף.
נמירובסקי ציין כי בניסיון לשכנע את האחים והאחיות לבטל את הצטרפותם להסתדרות, הציעה באחרונה ההנהלה לשכור חברה חיצונית שתמלא את מקומה של ההסתדרות. לפי ההצעה, ההנהלה הסכימה לשאת ברוב ההוצאות. לדברי נמירובסקי, הכנס שתכננה הנהלת בית החולים, נועד ללחוץ על העובדים לקבל את ההצעה. "זה לא דבר ריאלי, הרי המטרה של חברה כזאת היא ללכת עם מי שמשלם לה, ומכיוון שההנהלה היא המשלמת העיקרית, אין לה באמת אינטרס לצאת נגדה. בנוסף, רק ארגון עובדים אמתי יכול לכפות דברים על הנהלות. משום כך הנהלת בית החולים מפחדת מההסתדרות", הסביר נמירובסקי. 

"רצינו להגיע להידברות עם ההנהלה"

את התביעה לבית המשפט בסך 1.8 מיליון שקלים בגין פגיעה בחופש ההתאגדות הגישה ההסתדרות לפני כשבועיים. לדברי נמירובסקי, למן הרגע שבו הצטרפו להסתדרות 530 אחים ואחיות מבית החולים, הפעילה הנהלת בית החולים לחץ גדול על החותמים לחזור בהם מחתימתם. בנוסף, לא הסכימה ההנהלה לקיים משא ומתן עם ההסתדרות. "יום לפני הדיון בבית המשפט פנתה אלינו הנהלת בית החולים וביקשה למצוא דרך לפתור את העניין, ללא התערבות בית המשפט", סיפר נמירובסקי. "נעתרנו לבקשה מתוך נכונות ורצון להגיע להידברות עם ההנהלה, והסכמנו לדחות את הדיון בבית המשפט בשבועיים, אולם קיבלנו דיווחים על כך שהניסיונות להחליש את העובדים ולגרום להם לחזור בהם נמשכים. 

"האחים והאחיות רוצים את מה שמגיע להם"

"בסך הכול האחים והאחיות רוצים את מה שמגיע להם. הם לא מבקשים משכורת גבוהה יותר, רק את הזכויות שלהם", הסביר נמירובסקי. "יש כל מיני חריגות ודברים לא הגיוניים בהתנהלות של בית החולים. למשל, האחים והאחיות נאלצים לכבס בבית את בגדי העבודה שלהם. לפעמים מדובר במדים שהוכתמו בדם או בקיא של מטופלים, והם צריכים לכבס אותם בבית עם הבגדים של הילדים שלהם. יש גם מקרים של עובדים, שנוכו להם סכומים לטובת תשלומים לביטוח ולפנסיה, אך הכסף לא הועבר לחברות הביטוח. עובדים קיבלו התראות שיבטלו להם את הפנסיה, ורק אחרי פניות מרובות הם קיבלו את הפנסיות שלהם. דוגמה נוספת היא של אחות שפרשה לא מזמן, ומקבלת פנסיה חודשית של 600 שקלים. אמנם היא קיבלה סכום יפה בהתחלה כי היא עבדה הרבה שנים, אבל הסכום החודשי שלה בגלל ההפרשות עומד על 600 שקלים בחודש. שיהיה ברור, מדובר באישה בת יותר מ-70, שצריכה עכשיו לעבוד כאחות במקום אחר כדי לפרנס את עצמה. למה עובד שמגיע לגיל פנסיה צריך להמשיך לעבוד?", סיכם.
הנהלת בית החולים בחרה שלא להגיב על הדברים.