נתניה "נתניה היא עיר קולטת עלייה" נתניה היא עיר קולטת עלייה | תמונה: עיריית נתניה
יו"ר ועדת הכספים בכנסת, ח"כ משה גפני, התייחס למאבק של נתניה להיות מוכרת כעיר קולטת עליה. ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג- איכר: "אנו תקווה כי ממשלת ישראל תביא לתיקון העוול ולהכרה בדרישותינו הלגיטימיות"
המאבק הממושך של נתניה להכרה ע"י המדינה כעיר קולטת עלייה עלה מדרגה:

נתניה היא עיר קולטת עלייה | תמונה: עיריית נתניה

ועדת הכספים של הכנסת התכנסה אתמול (שלישי) לדיון בנושא ערים קולטות עליה וההטבות להן הן זכאיות מהממשלה, כשאת מרכז הדיון תפס אי הצדק החלוקתי הקיים שנים ארוכות ומביא לכך שערים קולטות עליה אינן מוגדרות ככאלו, דבר אשר מונע את תקצובן.
במסגרת ההסדר הקיים, כ-60 רשויות אשר הוגדרו לפני שנים ארוכות כערים קולטות עליה זכאיות לגבות ממשרדי ממשלה ובסיסים צבאיים הנמצאים בתחומה 100 אחוז מסך הארנונה, וזאת לעומת ערים אשר אינן נמצאות בהסדר. בשל העובדה שרשימת הערים לא שונתה עשרות שנים, נוצר מצב אבסורדי לפיו ערים אשר קלטו עשרות אלפי עולים בשנים האחרונות, כמו נתניה, אינן נמצאות בהסדר, דבר אשר מביא לעוול כפול- כשמצד אחד משקיעות הערים סכומי כסף נרחבים במטרה לסייע לקליטת העלייה, ומצד שני לא זוכה לכל הטבה מצד המדינה.

עקרון האבסורד

לעוול הזה ולמאבק אותו מובילה מזה שנים ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, נדרש יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שאמר: "יש לפעול לצדק חלוקתי ולהפסיק את המצב האבסורדי- נתניה היא עיר קולטת עליה. מדינה עם צדק חלוקתי לא יכולה להמשיך במצב הזה. יש פה תמונת מצב אבסורדית, נקבע שערים קולטות עליה ייהנו מארנונה מלאה ומתקנים צבאיים וממשלתיים בתחומה וזה הוביל למצב אבסורדי, לפיו ערים שקלטו עליה לא זכו לכלום ואילו ערים חזקות שלא קלטו עליה זכו להטבות. זה פשוט חסר הגיון".
גפני הוסיף: "מדינת ישראל מתנהלת כשכל אחד שומר על הקופה שלו כאילו שלא מדובר על כסף ציבורי, משרד האוצר בא ואומר שהוא נתן 20 מיליארד שקלים ולא מעוניין לתת יותר כסף, משרד האוצר חייב להבין שהוא לא נתן 20 מיליארד שקל, הוא לקח 20 מיליארד מערים חלשות ונתן אותם לשכנים החזקים שלהם, אנחנו בוועדת הכספים נשים סוף לעניין".

עקרון השוויון

מנכ"לית משרד הפנים אורנה הוזמן בכור שנכחה בדיון הוסיפה: "מדובר בחוק ותיק שאנו מנסים במשך שנים למצוא לו פתרון, אנו מנסים לקדם תכנית שתעשה פעם אחת ולתמיד סדר שוויוני וצודק בחקיקה. בכוונתנו לבטל את המושג "עיר קולטת עליה" ואת הטבות המס ולהקים קרן אשר תחלק את הכספים בצורה שוויונית".
ראש העיר נתניה מרים פיירברג- איכר: "כידוע, העיר נתניה, הקולטת עלייה מאסיבית מזה עשרות שנים, חווה עוול מתמשך עם הסירוב להכרתה כעיר קולטת עלייה. אנו תקווה כי ממשלת ישראל תביא לתיקון העוול ולהכרה בדרישותינו הלגיטימיות, דברי אלו ועוד נאמרו במכתבים שנשלחו למשרדי הממשלה הרלוונטיים".

אולפן סגור

עבור פיירברג-איכר, כאמור, הגיעו מים עד נפש. במכתבים ששגרה לאחרונה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האוצר, משה כחלון, שר הפנים, אריה דרעי ושרת העלייה והקליטה, סופה לנדוור, הודיעה רשמית כי במידה והעוול הנעשה לנתניה לא יתוקן, בכוונתה לנקוט צעדים מרחיקי לכת. 
"שבעתי הבטחות!", כתבה פיירברג-איכר. "מאחר וממשלת ישראל לא מכירה בנתניה כעיר עולים אנו נאלצים להתריע כי החל מהתאריך 1 ביולי 2016 תפסיק העירייה את פעילות האולפן העירוני בו לומדים למעלה מ- 500 עולים מדי שנה וכן נבטל את מנהלת הקליטה העירונית, את המרכז לעולה ונצמצם את מערך השירותים המיוחד לעולים בתחומי החינוך והרווחה".

מאבק צודק? לא על חשבון העולים

ממשרד העלייה והקליטה נמסרה תגובתה של השרה סופה לנדוור למכתבה החריף של ראש עיריית נתניה: "שרת העלייה והקליטה תומכת בדרישת ראש העיר נתניה גב' מרים פייברג איכר בעניין הכרה בנתניה כעיר עולים. השרה תמכה בעמדה זאת ודרשה לבצע שינויים בחוק הישן או ביטולו כלל בהתייחסות להגדרת ערים קולטות העלייה עוד בהיותה חה"כ מהאופוזיציה במהלך הדיונים, אשר התקיימו בוועדת הכספים. אין ספק בכך שהעיר נתניה נמצאת בין הערים המובילות בקליטת עולים. יחד עם זאת, יש להדגיש שהנושא של הגדרת "עיר עולים" לא נמצא בסמכות משרד העלייה והקליטה, אלא בסמכותו של משרד הפנים. בהתייחסות לסוגיית תקצוב קליטת עולים ברמה של רשויות המקומיות, משרד העלייה והקליטה ממשיך לממן את הפעילויות של עיריית נתניה בתחום זה. אדרבה, סכומים שמוקצבים לעיריית נתניה גדלו בשנה האחרונה בעשרות אחוזים".
לנדוור עצמה מסרה: "אני בתור שרת העלייה והקליטה סבורה,  שלמרות צדקת המאבק שמנהלת ראש העיר נתניה, אסור שהוא יתנהל על גבם של העולים ועל חשבונם".