בנתניה מודעים לעובדה שיש לבצע עבודת ניתור שוטפת על מנת לנסות ולהימנע ממפגעי יתוש הנמר האסייתי שמשגע את העיר בשנים האחרונות, וקוראים לטיפול רחב היקף בנושא, שיכלול גם את התערבותם של משרדי הממשלה 
לא פשוט להתמודד עם היתוש בעל השם המפוצץ – הנמר האסייתי, שתוקף בשנים האחרונות בכל מקום בו יש מים עומדים, אבל בנתניה וברשויות המקומיות בסביבתה, לא אומרים נואש. 

הנמר האסתייתי | אילוסטרציה: fotolia

בתחילת השבוע התקיימה ישיבה עירונית שכללה את הוועדה לאיכות הסביבה, בא קרא סגן ראש העיר אלי דלל לטפל בנושא במעגלים רחבים הרבה יותר מאלו המקומיים, בכלל זה משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, זאת על מנת לקבל הנחיות ודרכי פעולה במקרה שחלילה ייפגע מאן דהוא מן היתוש הבעייתי. 

צמיגים בקונטיינר  

יתוש הנמר האסייתי הגיע לארץ לפני מספר שנים, כאשר עקיצה שלו עלולה לגרום לפריחה ולהוביל לחום ולמחלות שונות. התופעות שלו מסוכנות מאוד בעיקר עבור ילדים, נשים בהריון ואנשים מבוגרים מעל גיל 55.
הנמר האסייתי נמצא באזורים שמקיפים את נתניה, מנחל פולג בחוף השרון שבדרום ועד נחל אביחיל בצפון, וכמו כן בנחל אילנות מכיוון לב השרון. יש לציין כי נטען בעבר כי היתוש שכן בכמויות גדולות בקונטיינרים המכילים צמיגים, זאת משום שיש בהם מים עומדים, המהווים בית גידול מצוין עבורו. אפילו מים בכמות קטנה בכוס, מים עומדים בעציצים או בגינות, בשדות ובדליים, מאפשרים בקלות ליתוש להתרבות.  
חדשות מקומיות - המאבק הנתנייתי ביתוש הנמר האסייתי

קונטיינר צמיגים בבית יצחק, בסמוך לשכונת נווה איתמר 

איחוד כוחות

מן הסתם, היתוש הפורה אינו מבחין בין גבולות של ערים ורשויות, ועל כן יזם אלי דלל סיור משותף לפני מספר חודשים, במטרה לגרום לשיתוף פעולה של הנוגעים בדבר על מנת לאתר את המפגעים ולטפל בהם במידת האפשר.   
בין היתר נטלו חלק בסיור מנכ"ל איגוד התברואה, פרוספר עזות, ראש המועצה האזורית עמק חפר, רני אידן וראש רשות הניקוז והנחלים של אזור השרון הצפוני, ניסים אלמון. 
"זה לא עניין נקודתי ולכן צריך שתהיה עבודת ניתור שוטפת ונחושה לאורך תקופה", מסביר אלי דלל. "ישנם מומחים שיודעים לבדוק האם יש יתוש במקום בו ישנם מים עומדים ובמידה והתוצאה חיובית מדבירים ומרססים את המקום. הבעיה היא שצריך למצוא את המקומות האלה".
חדשות מקומיות - המאבק הנתנייתי ביתוש הנמר האסייתי

נחל פולג 

מעגל רחב

כאמור, בישיבה שהתקיימה בתחילת השבוע קרא דלל לטפל בנושא במעטפת רחבה שתכלול משרדי ממשלה והוא מבהיר שאין להקל ראש בנושא כלל ועיקר.  
"חייבת להיות הסברה בנושא הזה, כי אין אפשרות להיכנס לכל בית ולבדוק אותו, אבל היא פשוט לא קיימת", אומר דלל. "משרדי הממשלה עושים הסברה בנושא חירום, וגם כאן זו שעת חירום. צריכים לטפל בזה במספר מעגלים - רשויות מקומיות, איגודים, משרדי ממשלה כמו בריאות, פנים, סביבה ועוד, וכן, גם הציבור הרחב. אין לי ספק שצריך לעקוב ולהיות מוכנים לכל תרחיש, גם בכל הנוגע לחיסונים ופעולות נוספות, כדי למגר את אותו יתוש שקיים היום על מנת  שהנגיף לא יפרוץ ויתפשט הלאה".

עתיד בטוח 

"היום אנחנו יודעים שהנמר האסייתי יכול לגרום נזקים גדולים הרבה יותר מבעבר", מסכם דלל. "כמובן שאי אפשר לומר זאת בוודאות, אבל צריך לקחת בחשבון שהיתוש יכול להעביר גם נגיפים מסוכנים. צריך להילחם בתופעה הזאת ולא להיות אדישים. אני קורא למשרדי הממשלה להתערב, כי צריך להבין שהיכולות של הרשויות הן מוגבלות. יש לפעול בכל המישורים למען עתיד טוב ובטוח יותר לנתניה".