הקרב על הפלנטריום הקרב על הפלנטריום: לפתוח או לסגור בשבת? הקרב על הפלנטריום
חברי ועדת השבת בנתניה מתנגדים בתוקף לפתיחת הפלנטריום העירוני בשבת, בעוד הציבור החילוני טוען שיעד אטרקטיבי ותיירותי מסוג זה חייב להיות פתוח גם בסופי שבוע. מחאה גדולה צפויה בישיבת המועצה מחר.
עיריית נתניה: "יצביעו במועצת העיר הקרובה"
המאבק לפתיחת הפלנטריום העירוני בשבת, הידוע גם בשמו 'הפלנתניה', צובר תאוצה.
תושבי נתניה בכלל ושכונת עיר ימים בפרט, צפויים למחות מחר בישיבת המועצה העירונית במטרה להביא לפתיחת האתר בסופי שבוע. 
בפוסט מחאה, תחת הכותרת 'לכוכבי לכת אין לאן ללכת בשבת', נכתב: "תושבים יקרים , מחר (רביעי) תתקיים ישיבת מועצה שיכולה להביא לשינוי משמעותי בחיי התושבים בעיר. אנו רוצים את הפלנטריום פתוח בשבת בשביל התיירים הפוקדים את העיר , בשבילנו ובעיקר בשביל המשפחה והחברים שלנו כי שבת זה היום שכולם נפגשים יחד , הולכים לפעילויות ביחד וחווים חוויות ביחד. 
אנו פונים אליכם ומבקשים להגיע מחר לבניין העירייה. יחד נצליח לשנות!".

קומץ צעקנים מקצועיים

המחאה הקשה של תושבי נתניה, מגיעה בין היתר בעקבות מכתבו של עו"ד ד"ר ניסן שריפי, שפנה בנושא בשמם של חברי ועדת השבת בעיר לראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, וכתב בין השאר: "קומץ צעקנים מקצועיים מתעקש על פתיחת הפלנטריום דווקא בשבת ומרעיש ברעשנים המודרניים, בפייסבוק ובתקשורת המקוונת, על מנת ליצור רושם כי מדובר בקבוצה המונית. צעקנים אלה, שכל כוחם מסתכם בכמה עשרות תועים ותוהים, טועים ובוהים, אינם יודעים כי לשבת ערך סוציאלי ולא רק ערך דתי. אותם צעקנים אינם רואים את אותם עובדים אומללים, אשר ייאלצו לעבוד בשבתות ובחגים, רק כי אותו קומץ מתעקש לבקר בפלנטריום בימי המנוחה. אותה כת ממאנת להעלות על דעתה כי ישנם אנשי ביטחון ושמירה, עובדי ניקיון ותחזוקה, טכנאים ומפעילי מערכות הקרנה ובקרה, אשר ייאלצו לוותר על יום המנוחה השבועי בחיק משפחותיהם, רק למען אותה קבוצה צווחנית שמתעקשת לילך לפלנטריום דווקא בשבת". 
"אשר על כן", מוסיף וכותב שריפי לראש העיר, "אבקשך לעמוד בפרץ ולבלום כל ניסיון לקעקע ולשבש את קדושת השבת בעירנו נתניה. יש לשמור על הסטטוס-קוו הקיים ולא לנגוס בו עוד. יותר מששמרו בני נתניה את השבת, שמרה השבת עליהם".

חיה ותן לחיות

מנגד, כאמור, גורר העניין לא מעט תגובות ברשתות החברתיות, וחברת מועצת העיר שירי חגואל סיידון כתבה בין השאר: "הפלנטריום הוא אחד ההישגים הגדולים של ראש העיר מרים פיירברג- איכר ומדובר הן במבנה חינוכי והן באטרקציה תיירותית חשובה לעיר. עמדתי הציבורית היא שיש למצוא פתרון שיאפשר את הפעלת הפלנטריום לטובת הציבור והתיירים גם בסוף השבוע !
המבנה ממוקם ליד בתי מלון ורחוק מאזורי המגורים , מדובר לא במבנה עירוני רגיל אלא באטרקציה תיירותית לכל דבר ועניין .בכוונתי לנסות ולקדם פתרון שיאפשר פתיחת המקום בסופי שבוע כאשר המקום יכול להיות מופעל בסוף השבוע ע"י עובדים שאינם יהודים, כאשר מכירת הכרטיסים תעשה מראש באינטרנט. לדעתי זה פתרון שכולם יוכלו לחיות איתו בשלום". 
שושנה צוצי זילברברג, חברת המועצה והממונה על התרבות בעיר, כתבה כי עמדתה היא 'חיה ותן לחיות' . "הפלנטריום בנתניה, בדיוק כמו כל מוזיאון אחר בירושלים , חיפה , באר שבע או תל אביב - צריך להיות פתוח לרווחת הציבור בסופי השבוע", כתבה בין השאר זילברברג ."הרי מדובר במתקן תיירותי , מתקן שסגירתו בשבת תיצור גרעון בניהולו , המתקן ממוקם בסמוך לבית מלון ובאזור שטרם אוכלס, למי זה מפריע? ". 
"אנחנו בעד שלום ואחווה בין דתיים וחילונים , מכירים לחלוטין בצרכי הציבור הדתי ומכבדים עד מאוד", חותמת זילברברג. "אני אישית בקשר מצוין עם רבנים ואנשים דתיים ויודעת שרובם שוחרי שלום , לא מחפשים מריבות מיותרות , לא מעוניינים בכפייה על האחר אלא רוצים באהבה וקירוב לבבות" .

הפעלה ע"י עובדים שאינם יהודים

מעיריית נתניה נמסר בתגובה לדברים: "הסיעות, למען נתניה, בראשות הרצל קרן ונתניה אחת, בראשות מרים פיירברג – איכר, החליטו להצביע במועצת העיר הקרובה, בעד הפעלת הפלנתניה בשבת, במתכונת דומה להפעלת מבני ציבור בעיר ירושלים. משמע, מכירת כרטיסים מראש בימי חול והפעלת המתקן בשבת על ידי עובדים שאינם יהודים. בתוך כך, תתאפשר הפעלת המקום בשבת למעוניינים בכך, תוך שמירה על קדושת השבת.