עימותים, עיכובים, מחאה ובסוף דחייה. בישיבת מועצת נתניה שהייתה אמורה לדון בפתיחת הפלנטריום העירוני בשבת, לא היה אפילו רגע אחד משעמם. נתניה נט מדווחת מהשטח, דקה אחרי דקה, צפו בסרטונים
רבות מישיבות המועצה בעיריית נתניה לא בדיוק מתנהלות על מי מנוחות בלשון המעטה, אך אין ספק שזו שהתרחשה אתמול (רביעי) ואמורה הייתה לדון בסוגיה הבוערת של פעילות הפלנטריום העירוני – הפלנתניה, בשבת, הייתה אחת הסוערות ביותר שזכורות לקברניטי העיר בשנים האחרונות. 

ישיבת מועצה סוערת בנתניה| צילום: נתניה נט

כזכור, בפורומים השונים נקראו התושבים להגיע לבניין העירייה כדי להביע את מחאתם על ההחלטה לסגור את האטרקציה התיירותית בשבת, זאת בעוד חברי ועדת השבת וחבר המועצה, ישראל שטבון, תומכים בהחלטה הראשונית שקיבלה ראש העיר, מרים פיירברג-איכר, שהמקום יהיה סגור במהלך סופי השבוע.

סקנדל או פסטיבל 

כבר בשעה 18:00 בערב, כחצי שעה לפני מועד הישיבה המקורי, החלו עשרות תושבים לזרום לכיוון בניין העירייה, כשהם מצוידים בשלטי מחאה באווירת הפלנטריום, בנוסח 'שבת בצדק'? לצד איור של כוכב הלכת, לצד 'רוצים שבתאי בשבת!'. כן הונפו שלטים בסגנון 'השבת שלי לא שבת שלך!' וכמובן כרזה צבעונית עם דיוקנה של ראש העיר והכיתוב: 'מרים, את הכוכב שלנו היום!'. 
כרבע שעה לאחר מכן החלה האווירה להתלהט, כשלמקום הגיע חבר המועצה ישראל שטבון, שקיים דין ודברים עם נציגי המחאה ודיבר כנגד פתיחת הפלנתניה בשבת, כמו גם נגד פסטיבל הבירה בעיר. "אם יעשו את הפסטיבל בקניון והסוחרים יסבירו לי מה זו בירה טובה ומה לא, גם אני אשמח להגיע", אמר שטבון, אבל עברתי ליד הפסטיבל כרגע וראיתי אנשים עם כוסות מלאות בשעות היום", אמר שטבון. מחזיק תיק הצעירים בעיר, רפי ימין, קטע את דבריו ואמר: "חבר'ה, אני אמשיך לעשות פסטיבלים ומסיבות", וזכה למחיאות כפיים ותשואות. 

ד"ר שיטבון כנגד פסטיבל הבירה| צילום: נתניה נט

ההצעה ירדה מסדר היום

לאחר עיכוב ניכר בפתיחת הישיבה, אליה הגיעו בסופו של דבר כ-100 תושבים על מנת להביע את מחאתם, החלה ישיבת המועצה בשעה 19:05, איחור של כ-35 דקות. 
לתדהמת הנוכחים, כבר בפתיחה ביקש יו"ר הישיבה להוריד מסדר היום את הדיון בפתיחת הפלנטריום, דבר שעורר סערה גדולה באולם. לאחר מכן, התבקשו המפגינים לעזוב את האולם, כשחלקם לוו החוצה ע"י אנשי הביטחון במקום. קריאות בוז ואמירות בנוסח 'בושה וחרפה, אני מתבייש ומצטער שאתם מנהלים את העיר שלי", היו בין העדינות יותר שנשמעו במקום.     
בין הנוכחים שהגיעו להביע את מורת רוחם מההתנהלות העירונית, מצאנו בין היתר את נציגי ועד קריית השרון -  עמיר פרי, מאור דאיה וג'וליאנה בן אברהם, נציגי ועד מרכז העיר -  עירית גולני ומאיר ברדוגו, חברי ועד אגמים -  אורן לב וראובן סלבסקי, חברי ועד שכונת פולג עיר ימים -  טלי מולנר, ויקטור בר וליאת יעקב, נציגי ועד גלי ים - ברכה ואדי עובד וחברי ועד צפון העיר -  מתי רון. 

המפגינים עוזבים בסערה את אולם הישיבות| צילום: נתניה נט

שביל הזהב

בעקבות האווירה הטעונה גם כך בישיבת המועצה, פירטה ראש העיר פיירברג-איכר באריכות את עמדת העירייה והשתלשלות העניינים: "צריך להיות כבוד הדדי והבנות בין תושבי העיר. כל אחד מהצדדים מבין שיש צרכים שצריך לספק אותם ולהיענות לדרישות של הקהלים שונים שלנו", אמרה ראש העיר. "זה מה שאפיין ואני מקווה שגם ימשיך לאפיין את העיר נתניה, ושלא ניקלע למאבקים מיותרים. לכן, הייתה החלטה של הקואליציה, מאחר ובכל מקרה, כדי להיערך למתכונת של הפעלה ללא חילול שבת אנחנו נדרשים לזמן. נעתרנו לבקשה של כמה מחברי מועצה של הסיעות הדתיות, שמבקשים למצות את כל הדרכים שניתן כדי להימנע מחילול שבת ולנסות למצוא את שביל הזהב כך שכל הצדדים יהיו מרוצים".

מריחה, זלזול ותירוצים

התגובות של המפגינים, באופן לא מפתיע, היו קשות לאחר דברי ראש העיר. "יש אכזבה מכך שלא הייתה הצבעה", אמר יו"ר ועד גלי ים, אדי עובד. "כל חברי המועצה היו צריכים להביע אמון ולהראות שיש כוונות מאחורי הדיבורים. יש הרגשה של מריחה, כי המקום לא נפתח והמטרה היא למסמס את התהליך". 
"הדחייה היא תירוץ וזלזול גדול", הוסיפה אירית גולני, חברת ועד מרכז העיר. "יש פה כפייה וחוסר התחשבות בקהל שלנו". 
מנגד, אמר חבר המועצה ישראל שטבון: "אני חושב שזה פתרון טוב. אם היא (ראש העיר) הייתה מעלה את הנושא להצבעה היה נוצר קרע גם בתוך המפלגה שלה, מאחר וכל הדתיים היו מצביעים נגד. היא תיקח כמה ימים לראות איך ניתן להפעיל את המקום בשבת בלי לחלל אותה. אם הרב הראשי של העיר יגיד שיש הכשר ושניתן להפעיל את המקום בשבת, המקום יפתח. אני בעד וזה נכון לעשות זאת בצורה כזאת, כאשר יש קונצנזוס".