האם מסוף האוטובוסים המתוכנן בעיר ימים יגרום לנזק או תועלת? 10 דונם של תחנה מרכזית בעיר ימים האם מסוף האוטובוסים המתוכנן בעיר ימים יגרום לנזק או תועלת?
תושבי עיר ימים חוששים מכוונת העירייה להקים מסוף רחב היקף לתחבורה ציבורית בלב השכונה שלהם ולטענתם הוא צפוי להפוך למפגע נוראי בשל רעשים וזיהום אוויר. אלי דלל: "יהיו יותר קווים והדבר יסייע לתושבים"
בעיית התחבורה הציבורית ברחבי נתניה אינה דבר חדש.

אילוסטרציה: fotolia

כעת נודע שבכוונת עיריית נתניה להקים בשכונת עיר ימים מסוף אוטובוסים, שעל פי התכנית צפוי להשתרע על פני לא פחות מעשרה דונמים. אלא שתושבי השכונה, שלא היו בסוד העניינים, הביעו דאגה רבה מתכניות העירייה. 

שלוחה של התחנה המרכזית

"על פניו זה נשמע לי שערורייה להקים מסוף גדול כל כך בלב שכונת מגורים", קבלה חברת ועד השכונה והפעילה החברתית, טלי מולנר, שדורשת להיפגש בדחיפות עם בכירי העירייה כדי כהבהיר התנגדות חד משמעית למהלך. "הבעיה העיקרית שלנו היא יציאה מעיר ימים החוצה לתל אביב או רמת החייל, ובאופן כללי חסרה תחבורה ציבורית כדי לצאת מנתניה. אני בעד תחבורה ציבורית והיא בהחלט נחוצה בעיר, אבל מסוף של עשרה דונם? זה משהו עצום שיהפוך למפגע נוראי עבור התושבים מכל הבחינות – רעשים, זיהום אוויר, חניון לילה והסתרת הנוף. לא מקובל עלי שתהיה אצלנו שלוחה של התחנה המרכזית בנתניה, ולא הייתי רוצה לראות את כל תושבי דרום נתניה מגיעים למסוף הזה כדי לתפוס קווים לתוך העיר. אנשים רוצים לראות את הים ולא אוטובוסים. העירייה עושה מה שהיא רוצה בלי לשתף אותנו וזה לא בסדר".  

מ-9000 ל-19 אלף ק"מ

סגן ומ"מ ראש העיר, אלי דלל, ביקש לעשות סדר בדברים: "אנחנו מטפלים בנושא הזה כבר תקופה ארוכה, כולל שיתוף ציבור ותכניות שהוצגו גם בפני ועדי השכונות. מדובר בתכנית גדולה של תחבורה ציבורית. כיום בנתניה נוסעים בקווי האוטובוסים השונים 9000 ק"מ ביום והרעיון הוא להגדיל את הכמות היומית ל-19 אלף ק"מ. לשם כך אנחנו זקוקים למסופים, ומלבד עיר ימים- פולג, התכנון הוא שיוקמו מסופים גם בתחנת הרכבת ספיר, בצפון העיר – מאחורי בי"ס ש"י עגנון וליד בלו ביי. המתחם בעיר ימים נמצא על תב"ע קיימת של מגרש חנייה גדול, שמשטחו נגזרו ארבעה דונם לטובת המסוף, שישרת את באי חוף הים והמלונות. זו ממש לא תהיה שלוחה של התחנה המרכזית, אלא יהיו יותר קווים שייצאו מרחבי נתניה וייכנסו למסוף הזה. הדבר יגביר את התחבורה הציבורית ויסייע לכל תושבי העיר".  

מעיריית נתניה ביקשו להוסיף

במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית בעיר, המתוכננת לצאת לפועל במחצית השניה של השנה, מתוכננים לקום ארבעה מסופי אוטובוסים, אחד מהם בקצה הדרום מערבי של המתחם למלונאות שמאחוריו חניה ציבורית גדולה (בירידה לחוף).
הרפורמה תאפשר קיצור משמעותי של מסלולי הנסיעה ברחבי העיר ותאפשר גם הגעה לחוף הים. המסוף ימוקם במגרש המיועד עפי תב״ע לחניה ובשונה משלושת המסופים האחרים הוא לא ישמש חניון לאוטובוסים בסופי שבוע ויפתח לחניה לרכב פרטי לבאים לחוף הים.
במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית עומד משרד התחבורה לרכוש אוטובוסים חדישים בעלי תקן מחמיר לשמירה על איכות הסביבה. ובאופן כללי, בלי שום קשר לזה, מדובר במגרש הנמצא מאות מטרים מבניני המגורים.
ההיערכות החדשה של התחבורה הציבורית חשובה, מעין כמוה, להפחית את נפחי התנועה ברחבי העיר והשימוש בה יקל, בין היתר, גם על עומסי התנועה בעיר ימים עצמה. דבר שישרת את התושבים ויטיב עימם.