אסבסט בקרית השרון | תמונה: פייסבוק. מאור דאיה על האסבסט המסוכן אין ויכוח. השאלה היא רק מי אשם? אסבסט בקרית השרון | תמונה: פייסבוק. מאור דאיה

החומר הידוע כמסרטן נמצא בקריית השרון ובצפון נתניה, וכעת נבדקת הימצאותו בפולג. פעילי איכות הסביבה זועקים ואת האחריות מגלגלים מהעירייה לקבלן וחוזר חלילה. וגם: איך ייתכן שהתלונות החריפות ביותר הן דווקא אלו של האופוזיציונר, שעד לפני פחות מחודשיים האחריות על תיק איכות הסביבה הייתה בידי סיעתו?

הימצאותו של אסבסט גרוס החשוד כמסרטן בשלושה מוקדים שונים בנתניה מדירה שינה מעיניהם של התושבים ומוציאה משלוותם לא מעט פעילים למען איכות הסביבה.

אלא שאף אחד לא מתכוון לקחת אחריות. במצב עניינים שכזה, פתרון מיידי ויעיל של הבעיה לא נראה באופק.

צפון העיר, קריית השרון ואולי גם פולג

תופעת האסבסט תפסה את אנשי נתניה לא מוכנים ובכל יום שעובר ממדי התופעה רק הולכים וגדלים. בצפון העיר, שם התגלה החומר, מתקשים להבין כיצד הזניחו את הטיפול בסוגיה הבוערת. "לא נעים להודות, אבל כנראה שבאמת חייבים להיות מקושרים ברמה כזו או אחרת – פוליטית, חברית או שניהם גם יחד", קבלה בפוסט בפייסבוק חברת וועד השכונה נורית קרטן. "אחרת אני באמת לא מצליחה להבין למה אצלנו לוקח לעירייה לעשות משהו, קטן כגדול ובשכונות אחרות רק מצייצים וכבר מסדרים להם הפוסט הזה לא נגדם. הפוסט הזה דרך נבחרי ציבור ועובדי עירייה שאיכשהו לא מצליחים לשנות משהו אצלנו ואם כבר עושים את זה אחרי שנים של בקשות, תחינות, דרישות ופגישות". את דבריה סיימה קרטן בקריאה חריפה לתושבי השכונה: "תושבי צפון העיר, לא חשבתי שאי פעם אומר דבר כזה, אבל הגיע הזמן להפוך שולחנות! לצאת לרחובות (בצורה מאורגנת) ולדרוש בקול את שמגיע לנו".אלא שבמקום לתת מענה מיידי ולפנות את המפגע מהאזור, חשוב יותר לעסוק בסוגיה הבוערת – האם על מנהל האכיפה העירוני לפעול בנושא, או שאחריות הפינוי היא של הקבלן המבצע?

גם בקריית השרון, במתחם החנייה הסמוך לבית הספר רועי קליין, התגלו ממצאים מדאיגים בדמות מצע גרוס המכיל אסבסט, בשלב זה נעצר הפינוי לאחר שבמנהל האכיפה הודו שהקבלן שהחל בביצוע העבודות פעל ללא אישור מתאים. המקום מגודר ובשכונה מקווים לפינוי סופי של המצע המסוכן בהקדם האפשרי, כשבהמשך המטרה להציב במקום ניידת ניטור אוויר.

מנהלת אגף איכות הסביבה בעיריית נתניה, עירית גולן-אנגלקו, ציינה כי "ממצאי בדיקות המעבדה של חתיכות שאותרו בשטח החנייה מוכיחים כי קיים אסבסט במשטח" ובמקביל הוציאה מכתב לוועד הורי בית הספר בו נכתב בין השאר כי "אין הנחייה לשינוי בהתנהלות בית הספר וניתן להמשיך את הלימודים כרגיל".
בעקבות התגברות התופעה, עלה חשש לסכנת אסבסט גם באזורים שונים בשכונת פולג, והנושא נמצא כעת בבדיקה. "אסבסט גרוס עם אבק אסבסט מסוכן!", זעקה ברשת החברתית אורנה אביקזר, פעילה מרכזית למען איכות הסביבה. "ממצאים אלו שנמצאו בפסולת הבניין הגרוסה בקריית השרון מהווים תמיכה לחשש הכבד שגם בשטחים בפולג מצוי אסבסט!. מסתבר שכנראה זו שיטה של הקבלנים בנתניה לגרוס אסבסט יחד עם פסולת גרוסה ולפזר אותה בסמוך לבתי מגורים. מבקשת להרטיב את השטח בפולג על מנת למנוע סיכונים מיותרים מעבר למה שכבר אולי נגרם".

ובינתיים, בישיבת המועצה

בזמן שהתושבים חסרי אונים, קשה להתעלם מדיונים עקרים מתוכן בישיבות המועצה הבלתי נגמרות.מי שדאג שקולו יישמע ושפת גופו במהלך הישיבה שידרה כי הוא מרוצה מהבלגן שנוצר בעקבות מצוקת האסבסט, הוא חבר האופוזיציה הטרי עופר אורנשטיין. "לאור הממצאים החמורים שהוצגו בפניי על משטחי אסבסט גרוסים במספר מתחמים בעיר, ובכללם בצמוד לבית ספר, בכוונתי להעלות את הנושא הערב בישיבת מועצת העיר ולדרוש הקמת ועדת חקירה חיצונית למחדל הזה", כתב נחרצות עוד לפני קיומה של ישיבת המועצה. "לא יתכן מצב שיסכנו את בריאות ילדנו בעיר ".
מה שחבר סיעת "למען נתניה" כנראה שכח, הוא שעד לאחרונה, לפני שעבר לאופוזיצה, תיק איכות הסביבה היה במשך תקופה ארוכה תחת אחריות הסיעה שלו.
"איפה היה הממונה הקודם על איכות הסביבה?", תמה חבר המועצה רפי ימין. "איפה היה הממונה על הפיקוח לתת קנסות למפגעים? לצערנו אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי לטפל בבעיות שהשאירו".
בשורה התחתונה, בנתניה כמו בנתניה, הדיבורים הגבוהים נזרקים לחלל האוויר מכל עבר, אבל התושבים המודאגים נותרים עם הרבה שאלות, לצד מעט מאוד תשובות.

תגובת העירייה

ביום ראשון קיבלה עיריית נתניה תלונה לפיה בשטח אשר הוכשר לבקשת התושבים לטובת חניה, קיים חשש להימצאות חלקיקי אסבסט אשר פוזרו ע"י הקבלן המבצע.
מיד עם היוודע הדבר פעלה העירייה במהרה לטיפול בנושא באמצעים העומדים לרשותה, במקצועיות ובהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה, מולו היא עובדת בצמידות.
כחלק מהפעולות לטיפול במקום גודר השטח והורטב למניעת ריחוף אבק זאת עד לפינויו של החומר מהמקום באמצעות קבלן מורשה.
חשוב להבהיר- כפי שהדגישו גם במשרד להגנת הסביבה, לא קיים כל חשש ללימודים בבית הספר הסמוך והלימודים מתקיימים כסדרם בהתאם להנחיות שהתקבלו.
עוד נדגיש כי סמכויות האכיפה מול הקבלן המבצע באירוע מסוג זה הינן בידי המשרד להגנת הסביבה. העירייה, בנוסף, תבחן מהם האמצעים העומדים לרשותה אל מול הקבלן על מנת למנוע הישנות המקרה בעתיד, לרבות חוזים עם הקבלן ככל שקיימים כאלו.
עיריית נתניה נמצאת בקשר קבוע עם המשרד להגנת הסביבה והיא פועלת על פי הנחיותיו ומעמידה את כל האמצעים העומדים לרשותה על מנת למנוע הישנות המקרה בעתיד.