האסבסט שנמצא ברמת פולג נמצא אסבסט בשכונת רמת פולג האסבסט שנמצא ברמת פולג
תושבי רמת פולג ממתינים כבר שבועיים לתשובת העירייה לגבי האסבסט המסוכן שהתגלה בשכונה. העירייה מצידה, מגלגלת עיניים ופוטרת את עצמה בהתייחסות ללא תכלית בנוסח "אנו פועלים בהתאם להנחיות". המשרד להגנת הסביבה "מספר שברי אסבסט בודדים"
עיריית נתניה מגלה זלזול בוטה כלפי תושבי רמת פולג, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בנושא רגיש כמו האסבסט שהתגלה בשכונה.
כזכור, לפני כשבועיים וחצי גילו פעילים למען איכות סביבה בעיר סימני אסבסט, בין השאר ברחובות מנחם סבידור והסביון ברמת פולג, ופנו לעיריית נתניה על מנת שזו תשלח את הממצאים לבדיקה.

"התחמקות מדאיגה ומעוררת חשד"

אלא שמאז אותה בקשה רגישה, לה יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת על איכות החיים ובריאותם של תושבי השכונה, טרם קיבלו התושבים תשובה מהעירייה בנושא.
"שקיפות מול האזרחים היא הבסיס לשלטון תקין", אומרת הפעילה החברתית וחברת ועד פולג-עיר ימים, טלי מולנר. "ההתחמקות של העירייה מדאיגה ומעוררת חשד לגבי הממצאים. אני דורשת מהעירייה לקבל תשובה חד משמעית ולפעל בהתאם – אם יש אסבסט לפנותו מיד וגם אם אין אז להודיע על כך. להשאיר שכונה שלמה ללא התייחסות ועם שלל התחמקויות זה דבר שלא נוכל להסכים לו, במיוחד בנושא כאוב כמו זה". 

"מבחינת העירייה זה מריח רע מאוד"

"נושא האסבסט בפולג דווח לעירייה כבר לפני כשבועיים וחצי", מדגישה פעילה מרכזית בקבוצת פעילי איכות סביבה נתניה. "התכתובת הועברה גם למשטרה הירוקה ולמשרד להגנת הסביבה. לאורך הזמן הזה עמדנו בקשר עם המעבדה היחידה בארץ שדוגמת אסבסט שנמצאת בבאר שבע. תחילה נאמר לנו שהדגימות כלל לא הגיעו, חזרנו לעירייה שם גרסו כי היו תקלות מול המעבדה ולכן העניין התעכב. בהמשך קיבלנו אישור שתוצאות הבדיקה הועברו לעיריית נתניה, אבל שם לא מוכנים למסור לנו שום מידע". 

מה להערכתך ההשלכות של הפעולה הזו?

"מבחינת העירייה זה מריח רע מאוד וחשוב להדגיש כי מדובר בשטח ציבורי שהיא אחראית עליו. אני מניחה שאם התוצאות היו שליליות העירייה הייתה שמחה לפרסם אותן. כיוון שזה לא המצב כרגע, אני מניחה שהתוצאות בעייתיות".

מנהלת אגף איכות הסביבה בעיריית נתניה, עירית גולן-אנגלקו, השיבה לפנייתה של טלי מולנר בנדון כי "אנו פועלים בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה. במידה ויידרש טיפול כלשהו אנו נבצע בהתאם". 
בעיריית נתניה בתגובה לפניית האתר השיבו  רק כי "אנו פועלים בהתאם להנחיות". אלו הנחיות, מה מקורן והאם יש כוונה לטפל במפגע המסוכן בהקדם – את כל אלה משאירה ככל הנראה העירייה לדמיונם המפותח של תושביה. 

תגובת המשרד להגנת הסביבה

לפי דיווח בעל פה שהמשרד להגנת הסביבה קיבל מעיריית נתניה, נמצאו במקום שברי אסבסט בודדים. יחד עם זאת, בסיור שהמשרד ערך בעקבות הדיווח, לא נמצא אסבסט במקום אך הדבר לא שולל את קיומו של אסבסט בודד בשטח.

יש לציין, כי הקרקע בשטח המדובר אינה קרקע חדשה אשר הובאה למקום לאחרונה ולכן השטח נמצא באחריות העירייה. המשרד להגנת הסביבה מסר הנחיות לעיריית נתניה ובהן נאמר, כי ככל שמוצאים שברי אסבסט גלויים על פני הקרקע, יש לאסוף אותם באמצעות קבלן האסבסט מטעם העירייה בהתאם להיתר העבודה שניתן לו.

פינוי האסבסט נמצא באחריות עיריית נתניה. האיסוף והפינוי יבוצעו באמצעות קבלן אסבסט מורשה מטעם העירייה ולאחר קבלת היתר לעבודת אסבסט.

הנחיות המשרד להגנת הסביבה לגבי טיפול באסבסט בשכונת מגורים

ככל שנמצא אסבסט בשכונת מגורים, הנחיות המשרד להגנת הסביבה הן לפנות אותו באופן מידי באמצעות קבלן אסבסט מורשה ועל פי כל דין, לרבות איסור כניסת ציבור וכלי רכב לשטח; תיחום ושילוט השטח בו יש חשש להימצאות שברי אסבסט והרטבת השטח למניעת פיזור אבק. 

באשר לאסבסט בנתניה, להבנת המשרד לא מדובר באסבסט גרוס אלא במספר שברי אסבסט בודדים ועל כן הנחיית המשרד היא לפנותם לאתר מורשה באמצעות קבלן אסבסט ולפעול לפי הנחיות המשרד לעניין הפינוי.