אילוסטרציה | fotolia 31 תאונות אופניים בנתניה בעשור האחרון אילוסטרציה: fotolia

בסוף השבוע יציינו את יום הכיפורים. מעל 1,000 ילדים ובני נוער נפגעו בתאונות דרכים לאחר שרכבו על אופניים בעשור האחרון, מתוכם 31 בנתניה. קבלו טיפים איך לעבור את החג בביטחה 

1,085 ילדים ובני נוער נפגעו בתאונות דרכים כשרכבו על אופניים בתחום העירוני בעשור האחרון.

אילוסטרציה| fotolia

על פי הנתונים, בעשור האחרון נהרגו 20 ילדים ובני נוער בתאונות אופניים בתחום העירוני ו-280 ילדים ובני נוער נפגעו קשה

בשנים האחרונות הולך ועולה השימוש באופניים חשמליים ובמקביל המעורבות של הרוכבים בתאונות דרכים הולכת וגדלה.בתל אביב נפגעו הכי הרבה ילדים ובני נוער בתאונות אופניים בעשור האחרון - 146 נילדים

כך נעבור את יום הכיפורים בבטחה - טיפים של עמותת אור ירוק

קסדה היא שומר הראש של הרוכב, רוכבים רק עם קסדה רכוסה-גם באופניים, אופניים חשמליים, רולר בליידס, קורקינט והוברבורד.
ברכיבה בשעות הלילה לובשים בגדים בהירים.
רוכבים רק עם מגני ברכיים וכפפות.
ילד מתחת לגיל 16 לא רוכב על אופניים חשמליים והוברבורד.
וודאו את תקינות האופניים-הצופר, הצמיגים, הבלמים, התאורה ומחזירי האור.
מתאימים לכל רוכב זוג אופניים שמתאים לגובה שלו כך שקצות האצבעות יגיעו לקרקע.

פגיעות ראש בקרב רוכבי אופניים

רכיבה על אופניים מהווה אמצעי תחבורה, פעילות פנאי ופעילות ספורטיבית במדינות רבות. אולם, כתוצאה מרכיבה על אופניים נפגעים רוכבים רבים, ולעתים הפגיעה היא קשה. בניגוד לנהגים ברכב סגור, המוגנים במעטפת הגנה שמספק הרכב, אוכלוסיית רוכבי האופניים היא אוכלוסייה פגיעה ולא מוגנת. פגיעות ראש מהוות את הפגיעה הקשה ביותר ובמקרים רבים, פגיעת ראש היא גם הפגיעה השכיחה ביותר בקרב רוכבי אופנים. האופניים אינם מספקים כל הגנה במקרה של תאונה, והסיכון לפגיעת ראש במקרה של נפילה מאופניים הוא גבוה ביותר. בארה"ב נמצא כי שני שלישים מהתמותה של רוכבי אופניים נגרמת עקב חבלות בראש.

הקסדה מצילה חיים

חבישת קסדה תקנית ומותאמת לרוכב מונעת רבות מפגיעות הראש ומפחיתה את חומרת הפגיעה בתאונה. ממצאי מחקרים מעלים כי חבישת קסדה בקרב כל קבוצות הגיל תורמת לבטיחות האוכלוסייה ומהווה אמצעי מיגון זול, יעיל ונוח.
סקירות נרחבות של עשרות מחקרים שבוצעו במדינות שבהן חלה חובת חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים מראות כי חבישת קסדה מפחיתה את הסיכון לפגיעת ראש בעד ל-85%.
בדו"ח של ארגון הבריאות העולמי (WHO), אשר מסתמך על מחקרים מארה"ב, אירופה, אוסטרליה וניו-זילנד, מצוין במפורש כי קסדות אופניים מפחיתות גם את כמות פגיעות הראש והמוח וגם את חומרתן.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הילדים שלנו הם הדבר היקר לנו מכל ולכן משרד התחבורה חייב לעשות הרבה יותר כדי לצמצם את ההיפגעות שלהם בתאונות דרכים ובעיקר בתאונות אופניים. בעוד מספר ימים יציינו ברחבי ישראל את יום הכיפורים, יום שמרובה בהיפגעות של ילדים בתאונות אופניים. זה הזמן להגביר את המודעות בקרב הילדים לסכנות שהכביש מציב, ובמקביל ראשי הערים והרשויות חייבים להתחיל להתחשב ברוכבי האופניים ולסלול עבורם שבילי רכיבה רציפים ובטוחים. בכל מפגש בין רוכב אופניים וכלי רכב הרוכב תמיד יפסיד ויפגע ולכן התשתיות חייבות להיות בטוחות עבור הרוכבים במטרה לצמצם את המעורבות הגבוהה שלהם בתאונות דרכים".