תוכנית תמ"ל 1071 "חייבים להתעורר היום כדי להציל את המחר" תוכנית תמ"ל 1071

תושבי נתניה ועמק חפר חרדים לגורל מאות דונמים של שטחים ירוקים בחבצלת השרון. תכנית מדינית רחבת היקף מייעדת במקום בנייה של אלפי יחידות דיור בבניינים רבי קומות לצד שטחי מסחר 

תוכנית תמ"ל 1071

תכנית תמ"ל 1071 של מנהל התכנון למתחמים מוכרזים המועדפים לדיור מדאיגה מאוד תושבים רבים הן בנתניה והן במועצה האזורית עמק חפר. על פי התכנית צפויים להיבנות אלפי יח"ד במגדלים רבי קומות על כ-800 דונם של אדמות חקלאיות של היישוב חבצלת השרון, זאת לצד 100 אלף מ"ר של שטחי מסחר. מטבע הדברים, יישום התכנית צפוי להוביל לעומסי תנועה בלתי נסבלים באזור, על פי הערכות כעשרת אלפים רכבים בשעה.

"מדובר בשכונת עין התכלת שהיא שכונה ותיקה בעלת אופי של בנייה נמוכה", אומרת תושבת העיר עינת אנקר פרידמן. "התכנית תחסום את האוויר והמסדרון האקולוגי – הירוק האחרון והחוף הפראי היחיד שנשאר לנו בעיר לטובת מגדלים בני 35 קומות וכ-4,000 יח"ד על רצועת החוף עוד לפני המרכזים המסחריים המתוכננים. מעבר לזה, כמובן שאין תכנון ראוי של כל נושא התחבורה באזור".

"התכנית הזו מיותרת והרסנית וההתנגדות להעברת השטחים כוללת הן תושבים מצפון נתניה והן את תושבי עמק חפר", מוסיף חיזקי סיבק, המתמודד לראשות המועצה האזורית עמק חפר. "זו רצועה ירוקה בצפון העיר והתכנית תחסל את החיץ בין הכפר לעיר ואת האופי הכפרי של האזור. מדובר בעיור מוחלט של השטח לצד היקפי תנועה מטורפים".

"בנייה נרחבת היא עובדה בשטח שלא ניתן למחות בנקל, כמעט הליך בלתי הפיך וכשהיא נעשית בבריונות תכנונית וללא תשתיות, הרי היא הרסנית לאיכות חיי אזרחי המדינה ותהווה בכייה לדורות", נמסר מוועד הפעולה שנאבק בתכנית. "הדבר נעשה בלא שתהיה לציבור יכולת השפעה אמיתית כיוון שהליכי שיתוף הציבור היו תהליכי שיתוק ציבור. קול ההמון הושתק וקול הממון זעק. יש להתייחס למרחב הכפרי, לערכי הטבע, לחופים ולשטחים החקלאיים והירוקים כאל נכס לאומי ולא כאל עתודת בנייה. חייבים להתעורר היום כדי להציל את המחר".

מהמועצה האזורית עמק חפר נמסר

בתמ"ל 1071 חבצלת השרון ביקשה המדינה להקים 5,000 יחידות דיור.
לאחר משא ומתן ממושך ועיקש שניהלו המועצה האזורית עמק חפר והיישובים חבצלת השרון, שושנת העמקים, צוקי ים ואביחיל מול מנהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל הושגו הישגים משמעותיים ביותר, וסוכם על תוכנית שפויה ומידתית. בין הצדדים הוסכם כי יוקמו 3,000 יחידות דיור בלבד בשכונה החדשה. בנוסף יוקם בשכונה בית דיור מוגן, שלו לא תהיה כמעט השפעה תחבורתית. בנוסף, לדרישת המועצה והיישובים, כחלק מהתוכנית יוקם פארק ירוק ברוחב של כ-150 מטר, בתווך שבין השכונה החדשה לבין יישובי המועצה, שיהווה חיבור אקולוגי בין רצועת החוף לגן הלאומי אביחיל. יש לציין כי ראשי היישובים היו מעורבים בכל פרט בתוכנית זו, והם תומכים בה לחלוטין.
מילכה כרמל, ראש תחום תכנון וקרקעות במרכז המועצות האזוריות, אמרה על הסיכום שהושג: "מועצת עמק חפר פעלה והובילה בנחישות ובמקצועיות להחלטה חסרת תקדים של הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור – ואנו מברכים על ההחלטה המאוזנת של הוועדה. מקרה זה מעיד שגם בעידן 'ההיסטריה התכנונית', בו מקודמות תוכניות עירוניות בהן הכמות והמהירות באות על חשבון איכות עירונית ברת קיימא, ניתן להגיע להסכמות עם הרשויות המקומיות וכלל תושבי המרחב ולשמור על המשך קיומם של היישובים הכפריים והשטחים החקלאיים והפתוחים".

מעיריית נתניה נמסר 

תכנית תמ״ל 1071 מקודמת בהליכי תכנון מקובלים, כשנושאי התנועה עומדים בפירוש לעיני המחליטים. לאחרונה הוקטן היקף הבניה בשל העומס התנועתי הנגרם מתוספת הבניה, להיקף שמערכת הכבישים המתוכננת תיתן לה פתרונות ומענים הולמים.