אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה | תמונה: עיריית נתניה "כבר תקופה ארוכה התחושה היא שאני חיה במדינת אריתריאה" אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה | תמונה: עיריית נתניה

במשטרה מראים סטטיסטיקות חיוביות ושביעות רצון מהשירות, אבל בסביבת השוק תושבי נתניה חיים בפחד. שיכורים, נרקומנים, מחלות וזוהמה הפכו לחלק מהשגרה. "כשמתחיל להחשיך אני חושבת פעמיים אפילו אם לרדת לקנות משהו במכולת", מספרת תושבת העיר. "במשטרה מספרים שיש ניידת קבועה, אני לא ראיתי אותה. אם אין לנו ביטחון, צריך לטפל בזה"

 

אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה | תמונה: עיריית נתניה

המציאות באזור השוק בנתניה הפכה בלתי נסבלת. תושבים המתגוררים באזור מספרים על פחד תמידי, מבטים לא נעימים ושגרת חיים שלא מאפשרת להם להסתובב בחופשיות מחוץ לבית בשעות החששה. הסיבה: המסתננים, או בעברית פשוטה – אזרחי סודן ואריתריאה. התקיפה הקשה סמוך לשוק של אולימפיה חביב על ידי נתין מאריתריאה רק חיזקה את חוסר הביטחון, שלא לומר חוסר האונים. "כבר תקופה ארוכה התחושה היא שאני חיה במדינת סודן או אריתריאה", מספרת תושבת נתניה, נשואה ואם לילדים, המתגוררת בסמוך לשוק. "ברגע שיורדת החשיכה האזור מלא בהם והתחושה לא נעימה. יש להם את הכנסיות שלהם, המסעדות שלהם, הם מסתובבים בביטחון ולא מפחדים משום דבר. זה מלחיץ".

כזכור, בישיבת המועצה שנערכה ברביעי שעבר נערכה סקירה משטרתית, בה נאמר בין השאר כי יש במקום ניידת השומרת על הסדר. "במשטרה אומרים שיש ניידת, אבל אני לא ראיתי אותה", אומרת מנגד תושבת העיר. "אולי אם הייתה שם ניידת, המקום היה יותר מואר או שהיה כל סוג אחר של פיקוח, היה גם יותר ביטחון. כרגע ההרגשה היא כאילו באתי למקום שלא שייך לי. כבר בחמש בערב, כשמתחיל להחשיך, אני מפחדת לצאת וחושבת פעמיים אפילו אם לרדת לקנות משהו במכולת".

לדבריה, עד לאחרונה חשבה שהפחד הוא נחלתה בלבד, עד שהחלה לשמוע דברים דומים משכניה. "אחד סיפר לי שהוא לא נותן לאשתו ולילדים להתקרב לשוק, אחרת אמרה שהיא משתדל לא לצאת בערב כך שזו לא רק אני", היא אומרת. "הכל מלא שיכורים ונרקומנים. יש שם זוהמה בלתי נסבלת וכמובן מחלות. המצב הולך ומדרדר וזה פשוט נורא".

על העתיד לבוא היא אומרת: "אני מאוד מקווה שגם המשטרה וגם העירייה יעשו מעשה בטווח הקרוב. הם מראים נכונות לסייע, אבל מתי זה יקרה ואם זה יקרה, אני לא יודעת. במשטרה אומרים שיש שביעות רצון מהשירות, אבל יכול להיות שאנשים לא פונים כי זה עלול להיות מסוכן. אני לא פניתי מחשש שינסו אחר כך לפגוע בי או במשפחה שלי. עם כל הכבוד להיענות, אם לנו תושבי השכונה אין ביטחון, צריך לטפל בזה".