פרסומת היכל התרבות
יום הזכרון לשואה ולגבורה עצרת משואה לפתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה יום הזכרון לשואה ולגבורה

עצרת הזיכרון לשואה ולגבורה של מכון משואה בקיבוץ תל יצחק, תיתן השנה זרקור על הילדים ובני הנוער שחוו את השואה במלוא אכזריותה וילדותם נגזלה מהם

מבוכנוואל לאוזה בצרפת ילדי בוכנוואלד 

שישה ניצולים, שהם סמל לאלפים שילדותם הייתה בין אובדן לתקווה, שהיו ילדים עת פרצה המלחמה ובזכות תושייתם ואומץ ליבם של הוריהם מצאו מסתור אצל משפחות אומנות וחוו את אימת המלחמה בזהות שאולה,
ידליקו בטקס משואות זיכרון: אלוף (מיל) יוסי פלד, אליהו יקיר, אלכס בובר, נילי גורן, תת אלוף (במיל) אפרים חירם ((פיחוטקה) וחוה ניסימוב.
בעצרת יישאו דברים: שר הביטחון, בני גנץ ומפקד חיל האוויר (הנכנס) אלוף תומר בר
משואה- עצרת זכרון לשואה ולגבורה, יום רביעי, 27 באפריל, בשעה 20:00, אמפיתאטרון משואה

בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יקיים משואה, המכון הבינלאומי ללימודי השואה, עצרת לפתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה.
בטקס, שיתקיים תחת הכותרת "ילדות בין אובדן לתקווה", יישאו דברים שר הביטחון, בני גנץ ומפקד חיל האוויר (הנכנס) אלוף תומר בר.
הטקס יתמקד בילדים ובני נוער שחוו את השואה במלוא אכזריותה. הם היו קרבנות להתעללות, השפלה, עבודות כפייה, הרעבה, הזנחה וסכנת חיים מתמדת. מרביתם איבדו את היקרים להם מכל וילדותם נגזלה מהם. אלה ששרדו בזהות בדויה ובחסדי זרים, חיו בפחד מתמיד שמא תיחשף יהדותם, ילשינו עליהם ויסגירו אותם ואת מציליהם. היה עליהם לסגל לעצמם דפוסי מחשבה והתנהגות שהותירו מאחור את עברם ובית גידולם, ולהתכחש להוריהם, שמם ודתם, ולפעמים לשפת אמם. הם למדו לשתוק, להדחיק רגשות ולא לבטוח באיש כדי לשרוד. 

הטראומה שהותירה בהם תקופת השואה לא התפוגגה עם השחרור. כאב האובדן וייסורי הפרידה הגלידו, אבל הצלקות שהותירו בהם מלוות את השורדים, בצורה זו או אחרת לאורך כל חייהם.
" אני לא יודע אם אני יכול לברוח, יכול להתנתק, יכול לצאת. חלמתי כל החיים שלי להיות ילד ליום אחד, לא לדאוג יום אחד. אחרי הכל אני רץ ונרדף מגיל שש. זה עדיין לא ניתן לי ומי יודע אם זה אי פעם ינתן לי ... רציתי יום אחד לקום בחוסר משקל, לברוח בלי כל המורשת, בלי העבר, בלי כל הכובד הזה... " דני חנוך (ארכיון משואה, מדור עדויות מוסרטות)

"אנחנו עומדים בצומת היסטורית של פרידה מהדור האחרון של הניצולים, מרביתם ילדים שניצלו בזהות שאולה ובמקומות מסתור" אומרת איה בן נפתלי, מנכ"לית מכון משואה, "מאבקם להישרדות כמו גם הניסיון לאסוף את שברי חייהם למחרת השחרור, מעידים על תעצומות הנפש שעמדו להם בימי מבחן ועל היכולת האנושית להתמודד גם עם האובדן הנורא מכל".
"הערב אנו מפנים זרקור אל סיפורם של שישה", מוסיפה בן נפתלי, "שישה שהם סמל לאלפים שילדותם הייתה בין אובדן לתקווה. הם הפכו להיות חלק מתוך אבני הבניין שממנה קמה מדינת ישראל הערב הם אלה המדליקים את ששת משואות הזיכרון".

השישה שידליקו את משואות הזכרון הם: אלוף (מיל) יוסי פלד, אליהו יקיר, אלכס בובר, נילי גורן, תת אלוף (במיל) אפרים חירם ((פיחוטקה), חוה ניסימוב.
משואה- עצרת זכרון לשואה ולגבורה, יום רביעי, 27 באפריל, בשעה 20:00, אמפיתאטרון משואה, המכון הבינלאומי ללימודי השואה, תל יצחק