פרסומת באנר העמותה לחינוך עליון
 פורום השגרירים המכהנים בישראל לציון יום השואה הבינלאומי צילום: חן גלילי

השבוע התקיים הטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה במשואה, המכון הבינלאומי ללימודי השואה, בשיתוף משרד החוץ, בסימן " "?NEVER AGAIN- לעולם לא עוד?"

בטקס שהתקיים במכון משואה בתל יצחק, התכנסו למעלה מ-70 שגרירים המכהנים בישראל. ההתכנסות הגדולה ביותר של שגרירים זרים מאז ה-7 באוקטובר.

במהלך האירוע הממלכתי נערך שיח שגרירים, בהנחיית גיל השכל מנהל מחלקת הטקס במשרד החוץ, בהשתתפות - שגרירי איטליה, בלגיה, קנדה, אירלנד, קוראטיה שהתמקד בנושא תפקידה של מדינת ישראל במאבק באנטישמיות בת זמננו.
בכנס השגרירים, הוקרן לראשונה סרט תיעודי קצר - ניצולי השואה נוכח אירוע הדמים ב-7 באוקטובר, בו ניצולי השואה, מרביתם תושבי הקיבוצים בעוטף עזה מתעדים את תחושותיהם ותובנותיהם בעקבות השבת השחורה.
בין ניצולי השואה שהתראיינו לסרט הייתה גם יהודית שוש ששקלה את נכדה, נוי שוש בקיבוץ בארי ב-7 באוקטובר.
בטקס נשאו דברים : אלוף במיל' -דורון אלמוג-יו"ר הסוכנות היהודית, שגריר ארה"ב בישראל- מר ג'ייקוב ג' לו, יו"ר משואה- יוסי פייט. ומנהל מחלקת הטקס במשרד החוץ, מר גיל השכל.

יו"ר הסוכנות היהודית אלוף במיל' מר דורון אלמוג – כאשר בעולם כולו רוחשות רוחות של שנאת יהודים ותופעות האנטישמיות שוב מרימות את ראשן, כולנו מקבלים תזכורת נוספת לא רק למחויבות להילחם באנטישמיות , אלא גם לחשיבות שבחיזוקה של מדינת העם היהודי , אשר לעולם תהווה מקלט ומפלט לכל יהודי בעולם. הסוכנות היהודית מחוייבת , יחד עם הקהילות היהודיות ברחבי העולם , לפעול הן לשיקום הפיזי והן לשיקום החוסן הקהילתי של מי שנפלו קורבן לאותה שנאה".
אלמוג הוסיף "נזכור בכאב את חוסר האונים בזמן השעות הרבות של ההתקפה האכזרית, מילים לא יכולות לתאר את הזוועות שקרו בנגב המערבי, אבל יש דבר אחד שאנחנו יכולים להגיד בצורה ברורה-זאת איננה שואה שניה. אלו היו אירועים מזעזעים שצרכים לאיים על כל אדם, של טבח, אונס ורצח- אבל זאת לא שואה שניה. אך עדיין יש מכנה משותף ביניהם- החובה הקולקטיבית לזכור ולהזכיר".

השגריר מר ג'ייקוב ג' לו- שגריר ארה"ב בישראל: "אני מודה למכון משואה ללימודי השואה, על כל מה שאתה עושים לשימור זיכרון השואה במיוחד לאור העלייה החדה באנטישמיות ברחבי העולם והעיוות הציני של המונח רצח עם, המאמצים שלכם חשובים באמת.
ההתקפה הברוטאלית של החמאס ב 7 באוקטובר הייתה הרצח ההמוני הגדול ביותר של יהודים מאז השואה. חלומות הבלהה הקולקטיבים שלנו התממשו באותו היום. הורים מחביאים את ילדיהם, אנשים צעירים נרצחים כשהם רצים על חייהם וילדים נלקחים מהוריהם, רצח של תמימים, אונס ועינויים, כמה מהפשעים המושחתים והאלימים ביותר שאפשר לתאר. אירועי ה-7 באוקטובר עוררו כאב גדול ופחד קיומי בקרב ישראלים ויהודים בכל העולם. לכולנו בקהילה הבינלאומית זאת תזכורת של מחוייבתנו לקיים את הנדר שנתנו אומותינו אחרי השואה- לעולם לא שוב ולעולם לא נשכח.
מייד אחרי ה-7 באוקטובר, ראינו עליה חדה באנטישמיות ברחבי העולם, כמו גם במדינה שלי. האינטנסיביות של השנאה והאלימות בתקופה האחרונה כלפי יהודים, אפילו בשעות הראשונות של האבל, היא תזכורת שהאנטישמיות עדיין כאן. אונליין זאת מגיפה, אבל גם בכיכרות הציבוריות ובמקומות שדיון חופשי מוערך ונשמר בהם, כמו באוניברסיטאות שלנו, אנחנו חייבים להתעקש שדעות יוחלפו בשיח ולא באמצעות אלימות ואיומים.
ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה, הבה נזכור שעל אנשים בעלי מצפון מוטלת החובה להתעמת, ולהביס את האלימות הניזונה משנאה. בזמן שהלחימה סביבנו נמשכת , מצפוננו דורש גם לשחרר את בני הערובה הנותרים, לטפל במשבר ההומניטרי להגן על אזרחים בכל החזיתות ,ושנעשה כל שביכולתנו כדי למנוע את התפשטות הסיכסוך הנוכחי"

איה בן נפתלי, מנכ"לית משואה: "העלייה הדרמטית בגילויי אנטישמיות בעולם לאחר טבח ה-7 אוקטובר והמלחמה, עורר סימן שאלה: האמנם העולם למד לקח לאחר השואה? המאבק כנגד כל גילוי של אנטישמיות בכלל, בכלל זה הכחשת הטבח בדומה להכחשת השואה, מחייבים חשבון נפש משותף של אומות העולם
מה שארע בישראל הוא המתקפה טרוריסטית על האכזרית ביותר שידעה החברה האנושית שיהודים וישראלים הם קורבנותיה הראשונים. הטבח הטרוריסטי ההמוני שהחל כאן הוא סימן ומבחן לעולם הנאור כולו – "לעולם לא עוד – זה עכשיו!" .