פרסומת היכל התרבות
 בין גלעד שליט למלחמה: זה השיר המרגש של ענת טוביה ענת טוביה

הזמרת והיוצרת ענת טוביה הוציאה לאחרונה את השיר 'כל לילה', המתאר את כאבה של אם שאינה יודעת היכן בנה ומה מצבו. בראיון היא מספרת איך נולד השיר, האמפטיה וההזדהות עם החטופים, חוסר אונים כמוטיב חוזר ועל החשיבות של צמיחה מתוך הכאב 

"כל לילה אני חושבת עליך ובוכה,

כל בוקר אני חולמת עליך בביתך.

איך אוכל לחגוג זמן שאין בו טעם?

שקיעת ליבי גדולה,

יום אחד בוער בה

והוא אינו כבה

אינו מרפה.

איפה אתה נעלם בעולם

והאם עוד בכלל אתה קיים?"

המילים הנוגעות בשילוב הקול החם, המרגש והמנחם של ענת טוביה, מעלה מיד אסוציאציות של אימהות החרדות לגורל בניהן במלחמת 'חרבות ברזל'. אלא שכעת מתברר כי השיר 'כל לילה', ששחררה לאחרונה טוביה לפלטפורמות הדיגיטליות השונות, נולד הרבה קודם. "כתבתי את השיר לפני הרבה שנים כשחשבתי על מה זה להיות אמא, איך זה מרגיש ועם אילו סיטואציות היא מתמודדת, והסיפור של אימו של גלעד שליט עלה בי", היא מספרת בראיון ל'נתניה נט'. "עכשיו, כשכל כך הרבה אימהות חשות את זה, הרגשתי שזה הזמן המתאים להוציא אותו לאור".

טוביה מדגישה שכתיבת השירים משמשת עבורה גם ככלי תרפויטי (טיפולי). "אני בן אדם מאוד אמפטי וברגע שקורה למישהו משהו, אני ממש מזדהה ומרגישה את זה עלי", היא משתפת. "כמו למשל החטופים, איך הייתי מרגישה במנהרה בלי אוויר? כמובן שזה כוחו של הדמיון, אבל בהחלט יש לי נטייה להשליך את הסיטואציה על עצמי ולהרגיש כאילו אני עוברת את החוויה".

ענת מדגישה כי השיר 'כל לילה' נולד כדי לבטא את תחושת החוסר אונים, שהוא מוטיב חוזר בשיריה. "מדובר בחוסר אונים ולחץ של אם שלא יודעת איפה הבן שלה, הדבר שהכי יקר לה והיא הכי אוהבת", היא מפרטת. "להבדיל, אימהות מרגישות ככה גם כשהילד שלהן נוסע לחו"ל".

'כל לילה' הוא השיר השלישי של טוביה שרואה אור. קדמו לו 'אלי אלי', העוסק בפנייה ישירה ליושב במרומים, ו'יא שיג'רה' (הו אלה), שיר תימני-נשי. במשך מספר שנים הייתה לה להקה בברלין, גרמניה, וכיום מופיעה ברחבי הארץ, כשמלבד שיריה המקוריים היא גם עושה קאוורים, שרה אופרה ושירים ממחזות זמר ואפילו משלבת אימפרוביזציה. בקרוב צפויים שירים נוספים שלה לראות אור, מפופ ועד השפעות ממוזיקת עולם. "העטיפות של השירים שונות אבל המהות זהה", היא מסכמת בחיוך.

מסר לסיום?

"הדרך לכך שיהיה טוב יותר נמצאת בידינו. צריך לעשות בדק בית בתוכנו, לדבוק במה שיש, ובמקביל לקחת את השיעור שהכאב מלמד אותנו ולדעת לצמוח מתוכו".

לצפיה בשיר ביוטיוב: