ד"ר פישר ושי דוד השיעול הטורדני התברר כחיידק אלים שחסם את קנה הנשימה ד"ר פישר ושי דוד

בזכות ערנותה של רופאת מכבי שירותי בריאות – ניצלו חייו של צעיר שחיידק אלים חסם 90% מקנה הנשימה שלו. ד"ר תילי פישר: "מקרה נדיר שרואים רק בספרי הרפואה"

ד"ר פישר ושי דוד

שי דוד (30, כפר יונה) לא שיער ששיעול טורדני אך תמים יסכן את חייו. הוא סבל מקושי בנשימה ושיעול שלא הרפה. לאחר לילה של שיעול שלא פסק הוא החליט ללכת לרופא. הוא הגיע לרופאת המשפחה ד"ר תילי פישר במכבי שירותי בריאות בכפר יונה.
שי הגיע לרופאה מודאג "שי הגיע אליי שהוא נראה מוטרד מאוד מהשיעול. עם סאונד שונה בקול כשהוא מדבר. זאת הייתה הנורה האדומה הראשונה שנדלקה בפגישה איתו" מסבירה ד"ר תילי פישר.
שי סיפר לד"ר פישר על השיעול שלא הרפה כל הלילה ועל קושי קל בנשימה "ככל ששי דיבר, זיהיתי בקול שלו צרידות חשודה. המילים שהפיק היו בקול משובש, מה שהצביע על חסימה בדרכי הנשימה ולכן בדקתי את השקדים שלו, אבל הם היו תקינים לגמרי. האופציה הנוספת שעלתה הייתה חסימה נמוכה יותר, וברגע הזה התחלתי להבין שהוא כנראה סובל מאפיגלוטיטיס – דלקת כיסוי הגרון. תוך כדי הבדיקה הייתי בדיון ביני לבין עצמי איך זה ייתכן שהרי מדובר בדלקת מאוד נדירה שכבר לא רואים בימינו. אני זוכרת שלמדתי על זה ברפואה אבל בגלל שקיים חיסון לדלקת הזאת, לומדים עליה רק בספרים, כבר לא רואים אותה בפועל. ברגע שעלה החשד, הבנתי שאנחנו על זמן שאול כי אם יש דלקת, מדובר כנראה בחיידק שכבר התחיל לחסום את קנה הנשימה ובכל רגע עלול לגרום לחסימה מלאה ולחנק מכיוון שלא היה לו חום והוא לא היה במצוקה נשימתית החלטתי להפנות אותו לרופא בקהילה שיאשר את החשד שלי".
המטופל הופנה מייד למומחה אף אוזן גרון שאישר את האבחנה של ד"ר פישר "ד"ר אריעם בדק את מיתרי הקול ואת קנה הנשימה ואישר שמדובר בדלקת כיסוי הגרון. הדלקת גרמה לסחוס להתנפח וחסמה את קנה הנשימה. הרופא כתב את האבחנה והפנה אותי לניתוח. הביקור אצל הרופא חסך לי את ההפניה וההמתנה במיון. בדיעבד אלו שעות שהצילו את החיים שלי כי בבית החולים גילו ש90% מקנה הנשימה שלי היה חסום, הייתי כמו פצצה מתקתקת, בכל רגע יכולתי להגיע למצב של חנק וסכנת מוות" מספר שי.
מצויד בהפניה לניתוח הגיע שי לבית החולים, שם נכנס לחדר טיפול נמרץ ועבר טיפול לפתיחת החסימה "הייתי מורדם ומונשם במשך 24 שעות. עברתי הנשמה באמצעות אינטובציה וקבלתי טיפול אנטיביוטי. עברתי ימים של אימה ובעיקר הלם. לא חלמתי לרגע ששיעול תמים יתברר כסכנת חיים".
כיום שי מתאושש ומעכל את מה שעבר ונמצא במעקב כדי לוודא שהכול בסדר "לכל מי שאני מספר את מה שקרה לי אני מספר על ד"ר פישר. האבחנה המדויקת שלה הצילה את חיי. היא הפצירה בי להגיע לרופא מיד. אני מבחינתי חשבתי שיש לי דלקת גרון. ההפניה שלה לרופא אף אוזן גרון קיצר תהליכים גם בבית החולים. במקרה שלי הזמן היה גורם מכריע ואני מודה לה על התושייה והמקצועיות".
ד"ר תילי פישר מספרת שכאשר הבינה שהאבחנה והחשש הראשוני שלה התבררו כמצילי חיים חשה הקלה גדולה "אני זוכרת עוד בזמן הבדיקה הראשונית של שי שהתלבטתי ביני לבין עצמי. אמרתי מה הסיכוי שדבר כל כך נדיר הגיע אליי למרפאה? אולי אני מפספסת פה משהו אחר? מצד שני אם החשש שלי נכון אני חייבת להעביר אותו לטיפול בדחיפות. על אף שזה נדיר וכמעט לא קורה אף פעם, ההחלטה שלי הייתה נכונה ואני שמחה לגלות שבזכות השירות של מכבי רד הצלחנו לחסוך זמן יקר ולהציל חיים".