אנדרטת יד מוקי | צילום: רן אליהו  אנדרטה חדשה בנתניה- יד מוקי אנדרטת יד מוקי | צילום: רן אליהו

על טיילת המצוק שבה עובר שביל ישראל נחנך ביום שישי האחרון שעון שמש, ע"ש סרן מוקי קנישבך וסגן צביק'ה (דמסקי) מוסברג

האנדרטה משתלבת באתרי ההנצחה המצויים לאורך הטיילת, אתרים המבטאים זיכרון בצד תקווה, כאשר העוברים לידם יכולים ללמוד על סיפורי הגבורה של מי שנלחמו למען הקמת המדינה והקריבו נפשם למען בטחונה.

אנדרטת יד מוקי | צילום: רן אליהו 

הטקס נערך במעמד ראש העיר, מרים פיירברג-איכר ופנינה קנישבך, אימו של מוקי ואחותו של צביק'ה, חברי הכנסת מוטי יוגב ואלעזר שטרן, האלופים במיל. דורון רובין ויצחק ג'רי גרשון, אל"מ חן וינקלר, האמן שעיצב את שעון השמש, חברים לנשק, חיילים, בני משפחה ומוקירי זכר הנופלים.

ראש העיר, מרים פיירברג-איכר ציינה כי האם והאחות, פנינה קנישבך, שהיא ובעלה ניצולי שואה שילמו מחיר עצום "כדי שאנחנו נוכל לשבת כאן באחת הטיילות היפהפיות של העיר ונוכל לחגוג את חג החירות המתקרב" ובפנייה לפנינה אמרה: "אנחנו חייבים לך כל כך הרבה והמעט שאנחנו יכולים לעשות הוא לאפשר לכל מי שיעבור כאן לזכור ולדעת את המחיר העצום ששילמו אנשים בארץ ואת בפרט על הזכות לחיות בישראל."

פנינה קנישבך, סיפרה על אחיה צביק'ה ניצול השואה שהתעקש לעלות אחרי המלחמה ארצה ועל בנה יחידה, חדור השליחות ומלא האנושיות שנפלו על הגנת הארץ. "אני יודעת שאתם אוהבים את מוקי ואת אחי והוא היה אוהב אתכם אבל הוא לא הספיק" ציינה. "צביק'ה אמר שהכל קרה משום שלא היתה לנו מדינה וכאשר קמה המדינה הוא רקד ושר והיינו משולהבים לעלות לארץ ו"עם כל מה שעברנו ועם כל הקושי אנחנו אוהבים את המדינה." 

סרן מוקי מאיר קנישבך, למד בבית הספר היסודי איתמר ובתיכון טשרניחובסקי והתגייס לצנחנים באוגוסט 75. את קורס המכ"ים סיים בהצטיינות ולאחר קורס קצינים, חזר לחטיבה כמפקד פלוגת רב"טים בגדוד 890. הוא נפל ב 19.8.80 בכפר תיבנית, במהלך מבצע "מוביל" נגד המחבלים בלבנון. בן 23 היה במותו.
סגן צביק'ה דמסקי מוסברג נולד בעיר רוזמין שבפולין. ביום 27.4.1959 נפל צביק'ה בהתרסק מסוק הסיור שבו טס במסגרת מבצע חיפוש אחר עקבות מרצחים של זוג מטיילים ליד המצדה. השאיר אחריו אישה.