פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
פסטיבל אינזואגדה  נתניה חוגגת 80 שנה לפלמ"ח פסטיבל אינזואגדה

מאות מתושבי נתניה ובני משפחות יוצאי הפלמ"ח הגיעו בשבוע שעבר לחצר מוזיאון בית הבאר לחגוג 80 שנה לארגון בערב חגיגי

80 שנה לםלמ"ח 

ערב חגיגי שנערך השבוע לחגיגות 80 שנה לפלמ"ח שילב סיור ב-"תערוכת חוצות" שתצלומיה משקפים את הפלמ"ח, הווייתו ופעולותיו, עדויות וסיפורים אישיים מפי בוגרות הארגון והופעת אורח של הזמרת מיטל טרבלסי ששרה את מיטב שירי הפלמ"ח בליוויו המוסיקלי של תומר קלינג. 

השבוע נחנכה במוזיאון "בית הבאר" בנתניה תערוכת חוצות שתצלומיה משקפים את הפלמ"ח, הווייתו, חברותיו, חבריו ופעולותיו. הרעיון להציג תערוכה לכבוד 80 שנה לפלמ"ח נבע מערכים לאומיים חינוכיים, במטרה לחשוף את הדור הצעיר לתמונות המתארות ללא מילים הוויה, חריצות, דבקות במשימה, רעות ואמונה בדרך. ערכים של נשים וגברים שהם המורשת של כולנו.
"בחרנו להציג את התערוכה כ"תערוכת חוצות" ולתלות אותה על הגדר החיצונית של המוזיאון משתי סיבות עיקריות" מסרה תמי בן בסט, מנהלת המוזיאון. "האחת, הקורונה וההגבלות שבעקבותיה לא ניתן היה להכניס אנשים למוזיאון, והסיבה השנייה, הרצון לחשוף כמה שיותר עוברים ושבים ברחוב לתוכן ולתמונות וכך לייצר שיח קהילתי, סקרנות וחשיפה גדולה יותר".
עם סיום הסיור, נשא דברים בשם עמותת דור הפלמ"ח יואב רגב, שבירך על היוזמה לקדם תערוכת רחוב ומפגש מעורר העצמה שכזה. מיד לאחר מכן עלו לבמה בזו אחר זו, שתי נשים, חברות הארגון ששיתפו את הקהל בסיפורן האישי ובחוויות המרגשות והמטלטלות של אותה התקופה. אחת הנשים היא דינה הר חברת פלמ"ח ואשתו של מרדכי (מרקי) שנפטר השנה גם הוא בוגר פלמ"ח אשר משפחתו היא שהקימה בשנת 1927 יחד עם שותפים את חוות "פרדס הגדוד" שבית הבאר והחצר הם שריד של אותה חווה בה גידלו תפוזים. אישה מיוחדת נוספת היא יהודית ירדן גם היא בוגרת הפלמ"ח שבחרה להקים משפחה בנתניה והתגוררה בעיר 53 שנה וחינכה דורות בתור גננת.

למחרת היום, כשמדינה שלמה ציינה את יום ההליכה הבינלאומי, הגננת יפית גניש יצאה עם ילדי "גן ליטל" להליכה רגלית בסביבה הקרובה. בדרכם הם עצרו בסמוך לגדר המוזיאון עליו מוצגים בימים אלה תערוכת החוצות ושמות חברי התנועה מהעיר נתניה. תוך כדי שהגננת מספרת לילדים אודות הפלמ"ח, אחד האבות המלווים, קובי הרבט, שילדו איתן חניך בגן ליטל, הבחין ששם האבא שלו מנחם הרבט ז"ל מופיע ברשימת חברי התנועה. סבא מנחם ז"ל, היה חובש ולוחם בגדוד הרביעי (הפורצים) של "חטיבת הראל" ולחם בשיירות לירושלים שפרצו לעיר הנצורה ואף שחררו אותה, תחת פיקודם של יצחק רבין ז"ל ושל דוד אלעזר ז"ל. האב הנרגש שיתף את הבן הצעיר וחבריו לגן שזה השם של סבא מנחם, וכי שושלת הפלמ"ח לעולם נשארת.