מהפכת הצרכנות: סחר החליפין כובש את ישראל

יש לכם חפצים משומשים שאתם לא זקוקים להם? במקום להשליך לפח, למה שלא תחליפו אותם? קהילת ״ברטר״ בפייסבוק מאפשרת לכם להחליף מוצרים, להציע שירותים ואפילו להתחלף בבתים לצורך חופשה בארץ ובחו״ל. מייסדת הרעיון, תושבת רמת פולג, נתניה.

בימי קדם, כשרועה צאן רצה לרכוש פירות וירקות, הוא היה פונה לאיכר ומביא לו גדי בתמורה לתוצרת החלקאית שלו. מאז נוצר המטבע, ואם תבואו היום לירקן ותבקשו ממנו עגבניות בתמורה לגדי הוא יביט בכם כאילו נפלתם מהירח.

אלא שבשנים האחרונות, סחר החליפין עושה קאמבק, בדמותם של אתרי אינטרנט וקהילות פייסבוק המאפשרים להחליף מוצרים או להציע שירותים עסקיים, בתמורה לקבלת מוצרים אחרים ושירותים שונים. ״לפני שנתיים החלטתי להיפטר ממיטת השיזוף שישבה אצלי במחסן ללא כל שימוש. לא הייתה לי סבלנות לנסות ולמכור אותה, אז החלפתי אותה בלול תינוקות, שהייתי זקוקה לו. כך בעצם נולד הרעיון להקים קהילה בפייסבוק המבוססת על כלכלה שיתופית״, מספרת דורין גלילי-הילדסהימר, תושבת נתניה, אמא לשתי בנות. בשנתיים האחרונות דורין יוזמת ומפתחת את הפלטפורמה "קהילת ברטר בישראל" בפייסבוק, שהפכה להיות הגדולה והמשמעותית ביותר בארץ לסחר חליפין עם למעלה מ- 50,000 חברים.

חדשות נדל"ן - מהפכת הצרכנות: סחר החליפין כובש את ישראל

בואו לחסוך כסף

עקרון הברטר מתבסס על העובדה שאצל כל אחד מצטברים לאורך השנים מוצרים וחפצים רבים בהם אין לו עוד צורך, אך שיכולים להיות שימושים מאוד עבור אנשים אחרים. בפורומים של דורין כולם מוזמנים לברטר (להחליף), להתחדש ולחסוך הרבה מאוד כסף. בברטר לקהל הפרטי, ניתן לפרסם חפצים ופריטים כמו מוצרי חשמל, סלולר, ביגוד, כלי מוזיקה, ריהוט, שיעורים פרטיים ועוד. בברטר בתים תוכלו לפרסם ולהציע "חופשה להחלפה" - ללון בבית של אדם, בארץ או בחו״ל, בתמורה לכך שהוא ישהה אצלכם בבית, וכך להוזיל משמעותית את עלות החופשה, ובברטר ספרים, לפרסם ספרים למבוגרים, לילדים, או ספרי לימוד, ולקבל מהגולשים הצעות להחלפה. לצד כל אלו קיים ברטר לשירותים עסקיים המאפשר להציע את המומחיות שלכם ולקבל את שירותו של מומחה אחר.

בפורום פעילים מגוון של אנשי מקצוע. קוסמטיקאיות, עורכי דין, מעצבים, אדריכלים, מעצבי תכשיטים, וטרינרים, מאלפים, מסאג׳יסטים, כמו גם נותני שירותי תיקונים (חשמל, אינסטלציה וכדו’). דורין מספרת, שכשבתה חגגה יום הולדת, היא הציעה את שירותיה כגרפיקאית ובתמורה מאפרת הגיעה למסיבה ואיפרה את האורחות. בנוסף לכך, קיים 'ברטר קידס' - המאפשר לילדים והורים לפרסם ולהחליף צעצועים, ריהוט, תחפושות, ספרים, ביגוד והנעלה. ״ההנאה מצעצוע חדש ממצה את עצמה בתוך ימים. בגדים חדשים עלולים לשמש את הילד זמן קצר מאוד, בטרם הבגד התבלה, ובזכות 'ברטר קידס' ניתן להחליף, להתחדש ולחסוך״, אומרת דורין.

בפורום ניתן למצוא פריטים חדשים לגמרי שלא נעשה בהם כל שימוש, כאלו שהוזמנו מאתרים בחו"ל ולא קלעו למידה הנכונה, או שהתקבלו כמתנת יום הולדת אך הילד לא מצא בהם עניין. מידי פעם מתפרסמת בפורומים של ברטר "רשימת משאלות”- גולשים כותבים מה הם מחפשים וגולשים אחרים שיש להם את המוצר, יכולים להגשים את המשאלה. מעבר לחיסכון הכלכלי המשמעותי, דורין מספרת כי הפורומים יוצרים גם חברויות: ״הייתה אמא אחת שהציעה לעשות בייביסיטר לילד של אמא אחרת, ואותה אמא בתורה שמרה גם היא על הילד של האמא הראשונה. הקשר ביניהן התפתח וכיום הן חברות טובות״. 

חדשות נדל"ן - מהפכת הצרכנות: סחר החליפין כובש את ישראל

״לא טרנד חולף״

לצד כל היתרונות של הברטר, נשאלת השאלה איך קובעים מהו שווי המוצר לעומת מוצר אחר. האם אייפון שווה ערך לחמישה שיעורים פרטיים? כיצד מחליטים אם עסקה אכן משתלמת? ״הגולשים הם אלו שמחליטים על שווי המוצר ומה שווה להחליף עבורו. במידה והעסקה לא מספיק משתלמת ניתן להוסיף מוצר נוסף או שירות, כך ששני הצדדים יצאו מרוצים״.
אז האם מדובר בטרנד חולף, שידעך עם הזמן? לא אם תשאלו את דורין, שבקרוב תפתח פורטל ברטר מחוץ לפייסבוק: ״בראייה של מספר שנים קדימה, אין כל ספק כי הכלכלה השיתופית החדשה תצבור נפח ותהווה ערוץ משמעותי למסחר בין צרכנים, בין עסקים לצרכנים ובין עסקים – בינם לבין עצמם״.