טום קלמן הלל "אנחנו מתפללים לחזור לשגרה המשעממת – עבודה, בית, ילדים" טום קלמן הלל

טום קלמן הלל רק בן 5 חודשים, אבל כבר עבר מעל עשרה ניתוחים, כולל השתלת לב שעשויה להציל את חייו. הוריו, מתי ושלומי, שהביאו אותו לעולם בהליך פונדקאות, העתיקו את חייהם לארה"ב ולא משים ממיטתו. בינתיים הם שואבים כוח מבכורתם אמלי, שבגיל 4 מתמודדת עם אתגרים לא פשוטים, מגייסיים תרומות להליך הרפואי היקר ורק מחכים לרגע בו יוכלו לשוב ארצה בהרכב מלא לחיק המשפחה והחברים 

מתי ושלומי עם הבן טום 

הרחק מעבר לים, בבית החולים מאיו קליניק שברוצ'סטר, מינסוטה, ארה"ב, שוכב פעוט מתוק בן 5 חודשים בלבד, זמן בו רכש בגבורה את הכינוי המחייב – "סופר טום". בגילו הזעיר, סופר טום כבר אחרי למעלה מ-10 ניתוחים, כאשר הצוות הרפואי מקפיד לפני כל אחד מהם לגרוב לו גרבי סופרמן כיאה לגיבור, לצד גלימה וכרזה בנוסח "סופר טום" שהוכנו מבעוד מועד. בעיה שהתגלתה בליבו חייבה בראשון האחרון את הניתוח החשוב מכולם – השתלת לב חדש, וכעת הוא צפוי לתקופת התאוששות ושיקום בת כשנה עד שיוכלו לקבוע בוודאות האם הניתוח הצליח.

זהו תמצית סיפורה העצוב והמרגש כאחד של משפחת קלמן הלל – ההורים מתי ושלומי, זוג גברים שהביאו לעולם את אמלי בת ה-4 בהליך פונדקאות, ולאחר הקשר הטוב שנוצר עם הפונדקאית, הם עברו את התהליך פעם נוספת, אז נולד טום. אלא שבניגוד להליך הראשון, כבר בתחילת הדרך החלו הדברים להשתבש.

אנשים בנתניה - "אנחנו מתפללים לחזור לשגרה המשעממת – עבודה, בית, ילדים"

שלומי עם הבן טום 

"כל הליך ההיריון של טום היה נורמלי לגמרי, עשינו בדיקות וסקירות כמו שעושים בארץ, ואפילו הגדלנו לעשות עם בדיקת DNA לעובר שהייתה גם היא תקינה", מספר מתי קלמן הלל, שנולד וגדל בנתניה, בראיון מיוחד ל'נתניה נט' מבית החולים ברוצ'סטר, ימים ספורים לאחר השתלת הלב שעבר בנו. "אלא שכמה שעות אחרי הלידה שמו לב שיש לטום בעיות בתפקוד. הוא לא אכל כמו שצריך, הסטורציה לא הייתה שווה בין חלקי הגוף והייתה גם אוושה (רשרוש) בלב".

בהתייעצות עם גורמי רפואה הוטס טום ללא דיחוי לבית החולים האמור, כאשר סדרת בדיקות איששה את החשש שהוא בסכנת חיים מיידית וללא תמיכה רפואית לא יוכל להחזיק מעמד. מאז עבר כאמור כמות ניתוחים דו ספרתית, כאשר הוא מרותק למיטתו ומצבו התייצב רק לאחר שחובר למכונת אקמו. במהלך הדיונים הרפואיים על מצבו נבדקה האפשרות להטיסו לארץ להמשך טיפול, אך המסקנה החד משמעית הייתה שכל תזוזה מיותרת – ודאי טיסה בגובה רב - עלולה להוביל לאסון, והמשפחה נשארה בבית החולים, הנחשב לטוב בעולם בכל הקשור בהשתלות לב בילדים ותינוקות. לא פחות מ-9 שעות נמשך ניתוח ההשתלה בתחילת השבוע, כאשר ההמלצה של הרופאים היא שהמשפחה לא תוכל לשוב ארצה במשך שנה מיום הניתוח, על מנת לוודא שהכל כשורה.

אמלי גיבורת על

מתי ושלומי קלמן הלל נמצאים בזוגיות ממושכת כבר 21 שנים, 8 מתוכם כזוג נשוי. שלומי הוא טכנאי שיניים בהכשרתו, אך ללא אישור עבודה בארה"ב. מתי עובד בחברת ביטוח שאישרה לו לעבוד למשך תקופה מרחוק.

"עזבנו דירה שכורה בפתח תקוה עם 3 מזוודות, כי היינו בטוחים שתוך חודש, חודש וחצי גג אנחנו חוזרים", משחזר מתי. "כשהבנו שמדובר ברילוקיישן ממושך, מכרנו הרבה מתכולת הדירה כדי שנוכל לשכור פה דירה, רכב, ביגוד ונוכל לשלם חשבונות. ההכנסה שלנו נפגעה מאוד ועם חורף קשה של מינוס 27 מעלות, צריך לקנות הכל חדש, בראש ובראשונה בגדי חורף חמים לאמלי".

מה העלויות של טיפול רפואי מסוג כזה?

"מדובר במיליוני דולרים. לשמחתנו בהליך הפונדקאות הייתה סוכנות מצוינת, טום מבוטח היטב ורוב ההוצאות יהיו של החברה, אבל עדיין נצטרך לשלם מאות אלפי דולרים. את החסכונות שלנו כבר פתחנו כדי להתמקם פה, וכעת אנחנו צריכים עזרה כדי לשלם את הטיפול הרפואי".

כחלק מאותה עזרה פגשה המשפחה עובד בכיר בפייסבוק, שסייע בפתיחת דף ייעודי לגיוס תרומות הנושא את השם "חדר ההשתלות של טום". אותו עובד גם תרם סכום כסף על מנת לסייע למשפחה להגיע לקהלי יעד שיוכלו לסייע להם. בדף יש פנייה נרגשת מצד אמלי הקטנה כדי לעזור לאחיה.

אנשים בנתניה - "אנחנו מתפללים לחזור לשגרה המשעממת – עבודה, בית, ילדים"

מתי עם הבן טום 

"חיכיתי לאח שלי כל כך הרבה, התרגשתי מאוד וקניתי לו מתנות. ישבתי וחיכיתי שטום יגיע הביתה, אבל הוא לא בא", נכתב בין השאר בשמה של הפעוטה בת ה-4. "אח שלי נותן לנו הרבה מאוד כוח, כי הוא לא מוותר. הוא סופר-טום באמת! אני גם נתתי את דמי הכיס שלי, אבל זה לא הספיק. אני חושבת שההורים שלי ממש צריכים עזרה, כדי שהם יוכלו להיות עם טום עד שיגיע לב חדש ונוכל לחזור כולנו הביתה. תודה לכם על הזמן ועל התרומה, אמלי". עד כה גויס כשליש מהסכום הדרוש, ומאמצי הגיוס נמשכים.

"חברנו לקבוצת ישראלים במינסוטה, והדבר הראשון שעשינו היה לחפש מסגרת לאמלי. רשמנו אותה לגן יחד עם שתי בנות של ישראלים שעשו רילוקיישן", מספר מתי. "היו לה חברות שדיברו עברית, אבל היא הייתה צריכה לרכוש את השפה. היום היא מדברת אנגלית יותר מעברית לאחר שלמדה במהירות ורכשה חברים חדשים. אין לך מושג כמה כוחות אנחנו מקבלים ממנה ומטום. במשבר הכי גדול היא מחבקת אותך ואומרת 'אבא, אני אוהבת אותך' ועברה את השינוי הזה בלי לבכות ובלי סצנות. ממש לקחה את זה על עצמה והבינה שזה המצב – אלה החיים ואני חיה אותם, זה אח שלי ואני איתו באש ובמים. הרבה ילדים היו נכנסים לתסבוכת רצינית מדבר כזה, אבל אמלי עשתה את זה בגדול. עבורנו ועבור כולם, גם היא גיבורת על".

כמיהה לחיבוק

נכון לעכשיו הרופאים מביעים שביעות רצון מקצב ההתאוששות של סופר טום, אבל כאמור, מוקדם לדעת האם הניתוח להשתלת הלב החדש הצליח. בינתיים, לצד התפילות לבריאותו, מתמודדת המשפחה גם עם הגעגועים העזים הביתה. "אנחנו יצורים מאוד חברתיים, יש לנו לא מעט חברות וחברים שקרובים לליבנו, והמרחק והגעגועים למשפחה ולחברים קשים מאוד", מתאר מתי. "ההתמודדות הייתה קשה מאוד בהתחלה, בטח בסיטואציה בה נולד לך ילד ואתה לא יודע אם ישרוד. אתה רוצה חיבוק מכולם ואין לך אותו. יש שיחות טלפון תומכות, וואטסאפ עם המון אימוג'יס יצירתיים, אבל האלמנט הפיזי חסר מאוד. האהבה מרחוק מגיעה אלינו ובהחלט מחזקת, אבל המרחק מכולם הוא אחד הדברים הקשים ביותר שאנחנו חווים".

מה החלום הגדול שלכם?

"אנחנו משפחה נורמטיבית שחיה חיים נורמטיביים – עבודה, בית, ילדים וחוזר חלילה. אנחנו מתפללים שנוכל לחזור לשגרה המשעממת הזו, בסביבה המוכרת והאהובה שלנו וכשכולם בריאים. רק כך נוכל להמשיך הלאה בחיים".

פרטים להעברת תרומות

ניתן לתרום בביט בלחיצה על הלינק :
https://meshulam.co.il/s/6a58bab0-2257-0b50-712b-21d45bc2624e

כרטיס אשראי:
בטלפון: 03-5777666 או ישירות באתר:
https://www.haverim.org.il/donate/funds/872/

העברה בנקאית בארץ:
על שם חברים לרפואה עבור קלמן הלל טום דוד
בנק לאומי, סניף 856 אחיעזר, ח"ן 2898379

העברה בנקאית בחו"ל:
IBAN: IL78 0108 5600 0000 2898 379
Name of the account: HAVERIM LEREFUA
SWIFT code: LUMIILITTLV

שליחת צ'ק: ע"ש "חברים עבור קלמן הלל טום דוד" לכתובת משרדי "חברים לרפואה": ת.ד. 6782 רמת-גן 52167.

**לצורך קבלת קבלה על התרומה, יש להעביר את העתק אישור ההעברה בציון פרטי התורם וכתובתו (בהעברה בנקאית - יש להעביר העתק אישור ההעברה) לכתובת האימייל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
או משרדי עמותת "חברים לרפואה", רח' שמואל הנביא 4 בני ברק, ת.ד. 6782 רמת-גן 52167 פקס. 03-5792223