המינהלת החברתית בעיריית נתניה המינהלת החברתית: עוגן לתושבים בתהליכי ההתחדשות העירונית המינהלת החברתית בעיריית נתניה

תהליכי ההתחדשות העירונית הם כיום מילת המפתח בהתפתחותן של ערים בישראל. בתוך כך פועלת בנתניה בצד מינהלת התחדשות, העוסקת בהיבטים הפיזיים של התהליך, מינהלת התחדשות עירונית-חברתית הפועלת במלוא המרץ על מנת לסייע לתושבי דורה, נאות שקד וקריית נורדאו בכל הנוגע להתחדשות עירונית – ממתן מידע והכרת הזכויות ועד קורסים פרקטיים להתמודדות עם העתיד לבוא.
ראש העיר, מרים פיירברג-איכר: "אני גאה בפעילות המינהלת אשר מניחה נדבך חשוב ומרכזי לטובת תהליכי ההתחדשות הפיזית לעתיד לבוא שיעניקו איכות חיים ואיכות סביבה משופרים יותר."
"אנחנו רוצים שהתושבים יהיו מעורבים", אומרת יפעת טבג'ה, ראש המינהלת החברתית הנמרצת, בראיון לנתניה נט. "המטרה היא לאפשר להם סביבת מגורים טובה ונוחה יותר."

המינהלת החברתית בעיריית נתניה

תחום ההתחדשות העירונית הוא חדש וצומח, וככזה רבים לא מודעים להשלכותיו, בכלל זה פרוייקטים של תמ"א 38 ופינוי-בינוי ומהן הזכויות של בעלי הדירות בכל פרוייקט. אל הוואקום הזה נכנסה בהצלחה מרובה המינהלת, הפועלת בהנחיית ראש העיר, מרים פיירברג איכר ובתיאום עם מינהל ההנדסה העירוני, מינהל התפעול, משרד הבינוי והשיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.
בעזרת הצוות הרחב והנאמן, מיפתה המינהלת לא פחות מ-3,000 בתי אב, אותם היא מכירה אישית ומודעת לצרכים המשתנים.

עוד לפני שנצלול לעומק הפעילות המבורכת של המינהלת, חשוב לציין כי במסגרת החלטת הממשלה לעודד התחדשות עירונית, מקדמת העירייה תוכניות מתאר בשלוש שכונות – דורה, נאות שקד וקריית נורדאו, כאשר כל תוכנית נמצאת בשלבים שונים של תכנון.

עיצוב וסטייל - המינהלת החברתית: עוגן לתושבים בתהליכי ההתחדשות העירונית
טבג'ה: "אנחנו מעניקים לתושבים ליווי, תמיכה ואף קורסים פרקטיים ומעשירים. עשינו מיפוי משפחתי עמוק מדלת לדלת כדי לזהות את הצרכים הפרטניים, לברר מהם החסמים מבחינת התושבים, לתת להם את המידע הדרוש ולייצר פתרונות ומענה כדי שנוכל לקדם את הפרויקטים בשכונות".

על התגובות האוהדות בקרב התושבים, אין חולק "התגובות נהדרות. ללא היענות של התושבים לא היינו מצליחים למפות את הצרכים של המשפחות ולהגיע מדלת לדלת. הם מגיעים אלינו ויודעים שיוכלו לקבל מענה, כולל ייעוץ משפטי במידת הצורך. המשרד פועל בשכונת נאות שקד ויש שלוחות בשכונות דורה ונורדאו, כך שכל אחד יודע שהוא יכול להגיע עצמאית, לברר את זכויותיו ולבדוק בדיוק היכן נמצא כל תהליך במסגרת ההתחדשות העירונית.

נציגות זה כוח

יפעת טבג'ה (42) גדלה בנאות שקד. בעלת תואר שני במדעי המדינה מאוניברסיטת תל אביב ובעלת תעודת הוראה באזרחות.
לפני תפקידה הנוכחי, הייתה מתכללת תוכניות החומש בעיריית נתניה. הצוות הנאמן שלה מונה ארבעה רכזים חברתיים שנמצאים בקשר שוטף עם התושבים, בכלל זה מענה טלפוני וקבלת קהל, וכן עובדת סוציאלית קהילתית, מנהלת קשרי קהילה ומנהלת תחום תכנון.

אחד ההישגים בהם מתגאה המינהלת והובילו לחיזוק הקשר עם התושבים ונתנו גושפנקא משמעותית לאמונם במינהלת, הוא נציגות הדיירים בשכונות השונות. לא פחות מ-160 נציגים כבר גוייסו בשלוש השכונות, והם זוכים כמובן למלוא המידע והעזרה בהתנהלות מול היזמים בפרוייקטים השונים. "הדיירים מבינים את חשיבות העניין והנציגות היא הכוח שלהם", מסבירה טבג'ה. "חשוב להבין שהמינהלת החברתית היא העוגן של התושבים בתהליכים הלא פשוטים של התחדשות עירונית. זה מרתיע אנשים ולכן העבודה היא יומיומית ומחבקת, כדי לתת לכולם את המעטפת שהם צריכים".

גישור, עיצוב, העצמה

מינהלת ההתחדשות העירונית-חברתית הפעילה קורסים וסדנאות העשרה לפעילי השכונות ולציבור הרחב, במטרה לצייד אותם בכלים לטובת קידום תהליכי התחדשות בשכונתם. הקורסים נועדו לרתום את התושבים לפרוייקט ההתחדשות, אבל גם לייצר היכרות וחיבור בין המשתתפים במהלך הקורס.

 בין הקורסים ניתן למצוא הכשרת פעילים לפיתוח מנהיגות, המקנה מידע בנושא התחדשות עירונית באמצעות מומחים להבנת התהליך, זכויות דיירים ועוד; קורס גישור המקנה רכישת מיומנויות לניהול מו"מ וליישוב קונפליקטים בכלל ובזירת ההתחדשות העירונית בפרט, בכלל זה מחלוקות נפוצות וטיפול בהן בכלים גישוריים; קורס העצמה נשית המקנה כלים להתמודדויות היומיומיות בתחומים שונים, דוגמת בניית חזון אישי ופיתוח מוטיבציה, וקורס עיצוב הבית, המעניק ידע בנושאים כמו ריהוט, תאורה וטקסטיל, לצד טיפים בסגנון 'עשה זאת בעצמך'.
"אנחנו רוצים שהתושבים יהיו מעורבים. כשאתה מעורב אתה מקבל סוג של שליטה על התהליכים, וכשלא אתה חסר ידע", מסכמת טבג'ה "אחת המטרות המשמעותיות היא לאפשר לכל תושבי השכונות סביבת מגורים טובה ונוחה יותר. אני יודעת שתהליכי התחדשות עירונית לוקחים המון שנים, וזה לא פשוט בעולם של סיפוקים מידיים, אבל יש להם מעטפת עם מידע אמין והם מאוד מרוצים. התהליך הוא ריצה למרחקים ארוכים, אבל אין לי ספק שבסופו של דבר זה יקרה".

עיצוב וסטייל - המינהלת החברתית: עוגן לתושבים בתהליכי ההתחדשות העירונית
ראש העיר, מרים פיירברג-איכר: "אני גאה בפעילות המינהלת אשר מניחה נדבך חשוב ומרכזי לטובת תהליכי ההתחדשות הפיזית לעתיד לבוא שיעניקו איכות חיים ואיכות סביבה משופרים יותר."