ד"ר סטפן פיטוסי  "אין ספק שיש פחות היסטריה ביחס לתחילת הקורונה" ד"ר סטפן פיטוסי 

ד"ר סטפן פיטוסי, רופא משפחה מקופת חולים מאוחדת בנתניה, מרגיש את השינוי בגל הנוכחי עם הגעתם של יותר מטופלים למרפאה. בראיון הוא ממליץ להימנע מהדבקה בכל מחיר, מבהיר שההחלטה אם להתחסן היא אישית ומקווה שבקרוב נוכל לחזור לחיות ללא הגבלות. וכולנו תקווה שאת הריאיון הזה הוא יקרא כשייצא מבידוד, לאחר שנדבק בקורונה. רק בריאות 

ד"ר סטפן פיטוסי 

הריאיון עם ד"ר סטפן פיטוסי נערך בזמן ששהה בבידוד לאחר שנדבק בקורונה. הוא מודה שהוא עדיין חלש והשיעולים לצד כאבי הגרון טרם פסקו לחלוטין, אבל בסך הכל הוא בסדר ומרגיש טוב. בדיקת האנטיגן הביתית שלילית ואם לא יהיו הפתעות מיוחדות, היום (שישי) הוא יוכל לסיים את תקופת הבידוד. "יהיה בסדר, בעזרת השם", הוא אומר בחיוך בריאיון ל"נתניה נט", שנערך באווירת הגל החמישי של משבר הקורונה.

כרופא משפחה, אני מניח שנתקלת במשפחות שהתלבטו האם לחסן את הילדים. איך מתמודדים עם מצב כזה?

"זה תלוי מאוד בגיל. אפשר להתחסן בכל גיל, אבל הסיכוי לחלות בקורונה נמוך יותר מתחת לגיל 12. יש מקרים שמתייעצים איתי, אבל לעולם לא אגיד למישהו שהוא חייב להתחסן או שהמצב ממש מסוכן. זה משהו אישי. אני נותן את הנתונים הרפואיים ואחר כך זו החלטה של המטופל".

שמת לב לשינויים בהתנהלות השוטפת בעקבות הגל החמישי?

"כן, כמובן. רואים שיש לאחרונה הרבה מקרים של חולים, אבל בגל החמישי אני רואה שהמטופלים הרבה פחות מפחדים להגיע למרפאה לביקור רופא ובדיקה גופנית, כולל להגיע עם ילדים שמשתעלים או סובלים מחום. לפני שנה וחצי-שנתיים כולם ממש פחדו לצאת מהבית, ואז הרוב הגדול היו פניות מקוונות, היברידיות או בטלפון. אין ספק שיש פחות היסטריה ביחס לתחילת הקורונה".

בין פריז לנתניה

ד"ר סטפן פיטוסי, נשוי ואב לשלושה, עסק ברפואה במשך כעשור בפריז, צרפת. לפני כארבע שנים עלה עם משפחתו לישראל ומאז הוא רופא משפחה במרפאה של קופת חולים מאוחדת ברחוב סמילנסקי בנתניה. מדי פעם הוא מתנצל במבטא צרפתי כבד על העברית שלו, אך בהחלט יכול להיות גאה בה.

"אני בודק כל מטופל שמגיע, ואם יש חשש לקורונה או תסמינים כמו חולשה, שיעול, חום, כאבי שרירים או ירידה בחוש הטעם/הריח, אני תמיד ממליץ להיבדק כדי לשלול קורונה ולהישאר בבידוד עד התשובה", הוא מתאר את סדר היום תחת המגפה. "עכשיו, עם ההנחיות החדשות, זה אפילו קל יותר משום שיש גם בדיקה ביתית. אפילו שחלקם מחוסנים ויש סיכון ממש נמוך שלכך שתהיה מחלה קשה, צריך להיזהר ולהיות בבידוד ביתי. בנוסף, אם יש מאומתים חשוב לדווח לאנשים שהיית עמם במגע בשבוע שלפני הגילוי על מנת לנסות ככל האפשר למנוע הדבקה".

מה בקשר להנחיות המבלבלות של משרד הבריאות שמשתנות לעיתים דחופות?

"זה לא מפריע, אבל צריך להיזהר כי כל הזמן יש הנחיות חדשות. מן הסתם יש בלבול, גם אצלנו וגם אצל המטופלים, אבל לשמחתי מאוחדת עובדים בצורה מסודרת, כך שאנחנו מעודכנים כל הזמן בשינויים, בודקים את עצמנו ומעבירים את ההנחיות החדשות למטופלים ולציבור. כמובן שכולם מקפידים להתעדכן ושומרים על מקצועיות ואחריות".

מתי להערכתך התקופה הקשה תהיה מאחורינו?

"קשה לדעת, אבל אני מקווה שכבר עוד כמה שבועות או חודשים, כאשר רוב האוכלוסייה הישראלית תהיה מחוסנת או תפתח נוגדנים לאחר שאנשים החלימו. אשר לווריאנט האומיקרון, רואים שהוא יותר מדבק אבל פחות מסוכן, כך שאנחנו מקווים לטוב ושהתקופה הלא פשוטה תעבור מהר ככל האפשר, תוך תקווה במקביל לשינוי בהחלטת הממשלה, שתאפשר לכולנו לשוב לחיות עם פחות הגבלות, ומי יודע – אולי גם בלי הגבלות בכלל".