משפחת חודרה, משפחת יולש ומשפחת ליבוביץ' מיומנם של חולי קורונה: "לקחנו אחריות ובודדנו את עצמנו" משפחת חודרה, משפחת יולש ומשפחת ליבוביץ'

הנערים שחויבו לעשות מועד ב' בבגרות, מבחן הנהיגה שנדחה ממרץ ויתקיים (אולי) באוגוסט, לקוחות הלק-ג'ל שהתאכזבו, נבחרת הג'ודו שגילתה שאחד מחבריה חולה ואירוע הפרידה בעיר הבה"דים שבודד את המ"פ. שלוש משפחות שחוו את הקורונה הכי קרוב שאפשר, מספרות על חיי היום-יום בהשפעת הנגיף. פרויקט מיוחד

משפחת חודרה, משפחת יולש ומשפחת לייבוביץ'

הגל השני של הקורונה שוטף בימים אלה את אזרחי ישראל בעוצמה. העדכונים השוטפים על נדבקים חדשים וחולים מאומתים זורמים ללא הפסקה בערוצי התקשורת השונים, כמו גם שרשרת ההגבלות הבלתי נסבלת שמשתנה חדשות לבקרים.

מעבר למספרים ולנתונים היבשים, ישנם את חולי הקורונה עצמם, שחייהם משתנים בן לילה ללא יכולת לצאת אפילו מפתח דלת חדרם. פנינו לשלוש משפחות שחוו לדאבונם את הנגיף מקרוב, על מנת לשמוע על ההשלכות והתגובות הסביבתיות למצב החדש.

משפחת חודרה – ההורים אסף (47) ואלה (37), הילדים יונתן (11), יעל (9) וגיא (7)

זה התחיל עם תסמינים קלים של האם אלה, בעלת קליניקה למניקור-פדיקור. חום קל, אפילו לא 38, ובהמשך איבדה את חוש הטעם והריח. "כבר בתסמין הראשון, עוד לפני שידעתי שאני חולה, לקחתי אחריות ובודדתי את עצמי", היא מספרת. שלושה ימים אחריה החלו תסמינים דומים גם לאסף, והשניים נבדקו והתגלו כחיוביים לקורונה. הילדים, שנבדקו גם הם, יצאו שלילי.
במשך 20 יום שהו בבידוד. אלה שיתפה מיד את לקוחותיה במצב וחדלה לעבוד. "כל מי שהכנסתי לבידוד יצא שלילי", היא אומרת בהקלה. אסף, שעשה הסבת מקצוע מיהלומן להוראת נהיגה, התכונן כבר תקופה ארוכה למבחן מסכם. לאחר שהתגלה כחיובי, המבחן בוטל וכל מי שלמד עמו נכנס לבידוד. "המבחן הזה היה אמור להיערך כבר במרץ, אבל בדיוק אז כולם נכנסו לסגר", הוא מספר. "התאריך החדש נקבע ל-18 באוגוסט. נקווה לטוב".
"פיזית הכל היה בסדר, גם הילדים היו בסדר ודאגו לעצמם, אבל זה מצב מדכא וקשה מאוד מבחינה מנטלית", אומרת אלה. מצד שני, מספר אסף על דאגה מצד השכנים שדאגו לעוגות, והוריה של אשתו שהגיעו במיוחד לנתניה מנוף הגליל והשאירו מטעמים ליד הדלת. בשל השתייכותם להנחיות הישנות, המתינו שלושה ימים ללא סימפטומים ובהמשך החלימו כשקיימו שתי בדיקות שיצאו שליליות.
טיפ לנדבקים "חשוב מאוד לקחת אחריות ולהיכנס לבידוד, לשתף את כולם ולמנוע את שרשרת ההידבקות".

בריאות - מיומנם של חולי קורונה: "לקחנו אחריות ובודדנו את עצמנו"

משפחת חודרה

משפחת יולש – ההורים בר (55) ונלה (50), הבנות עידן (24) ונועה (21) והבן אלעד (18)

בן הזקונים אלעד לא סבל מתסמינים וביצע בדיקה בלי סיבה מיוחדת, בה התגלה כחיובי. לשמחתו לא הדביק אף אחד, אבל כמות האנשים שנחשפו אליו ונכנסו לבידוד, מעבר למשפחה ולחברה, הייתה משמעותית. בכלל זה נבחרת הג'וניור של ישראל בגו'דו, עמה הוא מתאמן, וכל מי שנבחן עמו בבגרות במתמטיקה. בשל כך, ייאלצו כעת רבים מהם לגשת למועד ב' במקצועות אחרים, דוגמת אנגלית וספרות, משום ששהו בבידוד והחמיצו את המועד המקורי.
"למרות שיש לי אסטמה ואני נחשב בקבוצת סיכון, בסך הכל הרגשתי טוב וזה כמעט לא השפיע עלי, חוץ מחוש הריח שאבד לשלושה ימים", מספר אלעד. "חוץ מזה הפכתי להיות קצת מפונק כי הביאו לי אוכל ושתייה עד דלת החדר, בעיקר הרבה מים. האמת היא שאבא עדיין מפנק וממשיך את ההרגל", הוא צוחק.
בשל ההנחיות החדשות, לפיהן עם אין תסמינים במשך עשרה ימים אין צורך בבידוד, הבין שהחלים בעקבות סמס לקוני מקופת החולים. "לא מספיק יודעים על המחלה ויכול מאוד להיות שיש כל מיני סוגים של קורונה. אם היה מחקר כזה, הייתי שמח להשתתף בו". אגב, העובדה שקיבל אישור לצאת מבידוד לא תמיד משכנעת. "בגלל ההנחיות החדשות לא עברתי בדיקה ויצאתי שלילי, אז יש כאלה שעדיין מפחדים להיפגש איתי", הוא מספר. "מבאס, אבל מובן".
טיפ לנדבקים "להישאר רגועים, כי בסופו של דבר על רובנו הנגיף לא משפיע בצורה דרסטית. אני מאחל לכולם לעבור את התקופה הזו בשלום".

בריאות - מיומנם של חולי קורונה: "לקחנו אחריות ובודדנו את עצמנו"

משפחת יולש

משפחת לייבוביץ' – האם אורית (47), הבנות דניאל (20), טוהר (17) ושני (14)

תקלה במזגן המיני מרכזי בבית הובילה את האם ובנותיה לישון בחדר אחד. דניאל, שהשתחררה לאחרונה מצה"ל, לא הרגישה טוב בשבוע קודם לכן ופנתה לרופא צבאי, אבל בשל העובדה שלא סבלה מחום קיבלה ממנו הנחיה לפנות לבית חולים רק כעבור ארבעה ימים, אם ההרגשה הרעה תימשך. דניאל סבלה מכאבי שרירים ואיבדה את חוש הטעם והריח, ובבדיקה שעשתה בבית החולים "לניאדו" התגלתה כחיובית לנגיף.
לאחר שגילתה כי נדבקה, שהתה במלונית לחולי קורונה בנהריה. לשמחתה לא הדביקה אף אחד, אבל ככל הנראה מקור ההידבקות הגיע מאירוע פרידה לקראת שחרורה מצה"ל שנערך בעיר הבה"דים בדרום. המ"פ וכל מי שנכח באותו אירוע נכנסו לבידוד.  
"אני בודדתי את עצמי, אבל לא רצו לתת לי ולשתי הבנות האחרות להיבדק", קובלת האם אורית, ומותחת ביקורת על ההתנהלות בעניין משפחתה. "פניתי למוקד העירוני לסיוע, בין השאר בסלי מזון, אבל הם התנערו והפנו אותי למשרד הבריאות. זה פשוט עצוב. נשארנו בלי חלות לשבת, אבל אף אחד לא התרגש מזה. גם השכנים היו מאוד לא נחמדים, לא הציעו עזרה ובעיקר נרתעו מאיתנו. לשמחתי תמיד מתגלים אנשים טובים באמצע הדרך, והסתדרנו".
בשל ההנחיות החדשות, לא נזקקה דניאל לבדיקה נוספת. התסמינים נעלמו והיא הבינה שהחלימה, בטרם קיבלה את האישור המיוחל למלונית ממוקד קופת החולים. כעת תוכל להתחיל ברגל ימין את חייה החדשים באזרחות.

בריאות - מיומנם של חולי קורונה: "לקחנו אחריות ובודדנו את עצמנו"

משפחת ליבוביץ'